Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nisu nas grejali 21 dan a sve PLAĆAMO? Kada za to stiže poziv u 5h?

    Beograđani od juče u neko doba imaju grejanje. Iako su Beogradske elektrane veče pre toga saopštile da grejanja u sredu neće biti jer je visoka spoljna temperatura, Beograđanima je grejanje “vratio” jedan poziv u 5 ujutru.

    Prema svedočenju vršioca dužnosti direktora Beogradskih elektrana Radeta Baste, njega je u to nedoba probudio niko drugi do drugi čovek prestonice Goran Vesić i pozvao ga na hitan sastanak u 6.40 istog jutra i na njemu naložio da se građanima hitno „vrati“ grejanje.

    Na pitanje kada su elektrane izdale saopštenje da grejanja neće biti, kada sad kaže da hoće, kao i na pitanje šta se promenilo, Basta je odgovorio:

    Promenilo se što sam jutros u pet sati imao poziv. U pet sati me probudio zamenik Vesić, gde mi je naložio da dođem hitno na sastanak i doneta je odluka da se pokrene grejanje i da budu stanovi topli“, rekao je Basta i naglasio da neće biti prekidanja grejanja osim u slučaju da temperature budu preko 18-19 stepeni.

    Na konstataciju voditelja da nas već za vikend očekuje baš 17-18 stepeni, Basta kaže da se prognoza menja iz dana u dan i da će elektrane i grad pratiti vremensku prognozu i u skladu s njom doneti odluku.

    Mogu se pitati Beograđani čemu onda svi zakoni i propisi kada jedan poziv menja sve. Ni temometri, ni prognoze ni stručna analiza,…

    Zvanično, prema Odluci o snabdevanju toplotnom energijom u Beogradu, grejna sezona traje od 15. oktobra do 15. aprila i isporuka toplotne energije se vrši osim u slučaju da je srednja dnevna temperatura viša od 12 stepeni. U Odredbi ne piše ništa o pozivu zamenika gradonačelnika u pet ujutru.

    21 dan plaćamo a grejanja – NEMA

    Ove godine, grejanje je počelo tek 6. novembra, što znači da nas elektrane nisu grejale punih 21 dan od početka grejne sezone a za tu uslugu ćemo svi platiti.

    Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača Efektiva kaže da je svaka toplana u Srbiji u smislu isporuke tog načina grejanja, monopolista.

    “Zakonom je zabranjeno korišćenje monopolskog položaja i za to su predviđane drakonske kazne. Zakonom o komunalnim delatnostima je u ovoj oblasti čak predviđena konkurencija, koje nema ni u jednoj opštini”, kaže Gavrilović na pitanje kakva prava potrošači toplotne energije imaju ukoliko nisu zadovoljni isporučenom uslugom.

    Ističe da je Zakonom o zaštiti potrošača predviđeno da potrošači plaćaju uslugu onoliko koliko je koriste, odnosno troše.

    Da se poštuje zakon,…

    “Dakle, kada bi se poštovao samo Zakon o zaštiti potrošača koji je krovni zakon u ovoj oblasti i koji predviđa prava potrošača koja se ne mogu umanjiti drugim aktima, jasno je da bi se grejanje plaćalo samo u skladu sa potrošenim, pa bi interes toplane bio da grejanje uključi čim krenu potrebe za tim, tj. u situaciji kada grejanja nema, zarada toplane bi bila nula dinara”.

    Ovako, dodaje Gavrilović, kršenjem nekoliko zakona toplana je sebi obezbedila stabilan prihod i dobit koja se meri milijardama dinara, a za kvalitet usluge i da li je uopšte pruža, ne mora da brine. Naprotiv. U ovakvom sistemu nezakonite naplate grejanja, toplani odgovara da što duže ne radi

    S druge strane, iako uslugu ne pruža, toplana istu naplaćuje tokom cele godine, a potrošača koji želi da istu u potpunosti otkaže, kažnjava tzv. pasivnim grejanjem, tj. računom koji predstavlja 20-30 odsto pune cene, jer potrošača tobož greju zidovi komšije. Ili im se naplaćuju penali za isključivanje sa mreže, pa čak postoje primeri da im se to uopšte ne dozvoljava.

    “Toplana je jedan od retkih isporučioca usluge kom potrošač ne može da kaže da više ne želi njenu uslugu, već MORA da je ima, ili bar MORA da je plaća, čak i kad je nema. Na taj način se potrošači drže zaključani u ugovorima te ne čude dobiti toplane od nekoliko milijardi dinara”, ističe on.

    Na pitanje šta nezadovoljni potrošači mogu da učine u tom slučaju kršenja zakona, Gavrilović  odgovara – skoro ništa.

    “Osim da se kroz veliki pritisak javnosti na ovaj ogroman problem koji pogađa desetine hiljada ljudi širom Srbije, promeni dosadašnja politika toplana, tj. lokalnih samouprava kao njihovih osnivača, i obračun cene grejanja uvede u zakonske okvire. Samo taj potez bi naterao toplanu da svoj posao obavlja savesno, jer bi tada naplata zavisila od isporučene usluge i njenog kvaliteta. Ovako, interes toplane da isporuči grejanje je potpuno suprotan interesu potrošača da dobije ono što je platio”, navodi Gavrilović.

    Ne bi bilo loše i da ovim povodom stigne poziv u pet ujutru i kaže – otpišite ljudima to što su platili a nisu grejani 21 dan, zar ne?

     

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE