Marija Radojčić: Posao je za mene igra u kojoj osećam neiscrpnu kreativnost
Marija Radojčić je po zanimanju ekonomistkinja, od 2015. godine razvija porodični biznis „Friški jazački sir”, a uporedo sa tim vodi svoju kompaniju „Best Brand Friendly”, koja se bavi brendiranjem malih proizvođača i njihovim pozicioniranjem na tržištu. U poslovnom svetu Mariju, ipak, svi najviše znaju po tome što je organizatorka Novosadskog noćnog bazara, koji okuplja male proizvođače i rukotvorce i pruža im šansu da promovišu svoj rad i predstave se publici, koje je sve više. S obzirom na to da je Marija svuda, da sve stiže da uradi, da je pri tom i majka petogodišnjeg dečaka, u našoj stalnoj rubrici „Moj poslovni model” pitamo je kako sve to postiže i da li planira još nešto novo da pokrene?
- Da li biste mogli da izdvojite nekog poslovnog uzora?
Uh, pa ja ne mogu da navedem jedno ime! Mogu da kažem da dosta slušam uspešne, čitam knjige i razmišljam šta od njihovih poslovnih modela mogu da primenim u svom sistemu.
- Koje bi ljudske i poslovne kvalitete trebalo da poseduje dobar lider jednog tima?
Dobar lider mora da bude empatičan, spreman da podeli svoje znanje, da zna da delegira zadatke u skladu sa sposobnostima osobe kojoj ih delegira, da zna da sluša, da prepozna trenutak kad kome daje zadatke.
- Kako biste najjednostavnije opisali dobrog poslovnog pregovarača? Koje odlike ta osoba mora da poseduje?
Dobar poslovni pregovarač mora biti upoznat sa temom o kojoj pregovara, mora se upoznati sa elementarnim osobinama osobe sa kojom pregovara, mora poštovati potrebe druge strane u pregovorima, mora biti brzomisleći čovek i mora biti fleksibilan da zna da reaguje u trenutku.
- Koje su, prema vašem mišljenju, odlike zdravog radnog okruženja?
Radno okruženje je zdravo kada se svaki zaposleni oseća slobodno da stvara i daje maksimum u skladu sa svojim potencijalima.
- Koji poslovni savet nikada nećete zaboraviti?
„Ponašaj se prema svakom čoveku s poštovanjem, jer nikad ne znaš u kakvog će petla da izraste pile ispred tebe.”
- Šta za vas predstavlja najbolju nagradu za dobro obavljen posao?
Najveća nagrada za dobro obavljen posao jeste kad su moji klijenti zadovoljni i kada vidim da su zbog takvih reakcija i moji saradnici srećni. Opšta pozitivna energija cilj je svakog poslovnog zadatka.
- Kako je obučena poslovna žena sa stilom?
Smatram da usiljeno oblačenje u sakoe, stroge kosulje, pantalone, suknje pravi od nas samo još jednu u nizu osobinu da svi ličimo jedni na druge. Smatram da treba svako da ima svoj stil, u skladu sa svojim osećajima. Ja volim da nosim „hand made” garderobu, možda to nekom deluje neozbiljno, ali smatram da je za stil potrebno i ono što govorite i osećate, a ne samo šta ste obukli. Na primer, volim da nosim ručno oslikane čarape (Raletićart), haljine (novosadski modni brend She), cipele ručno rađene, brand Raša (najstarija ručno pravljena obuća u Novom Sadu) i torbe Maćika, iz Zrenjanina. Neko, dok ne porazgovara sa mnom, a ima stroga životna i korporativna pravila, sigurno će pomisliti da nisam spremna za poslovni svet.
- Šta za vas predstavlja pametno uložen novac?
Pametno uložen novac je novac uložen u putovanja i edukacije. Na primer, moj tim i ja imamo fond za putovanja, od svakog uspešnog posla odvajamo deo sredstava u taj fond i planiramo godinu dana unapred gde ćemo putovati. Ove godine smo posetili 10 zemalja i stigli smo čak do Normandije, i to kombijem. Možda zvuči da smo hipi pokret, ali mi smo samo ljudi koji vole svoj posao i uživaju u životu. Nema veće dragocenosti nego kad se vratite sa nekog putovanja, podstaknuti kulturama i iskustvima drugih zemalja, spremni da osvojite svet ili kad posle neke edukacije shvatite da bukvalno možete sve, samo je pitanje cilja dokle želite da stignete.
- Da li je posao pre svega?
Ja posao ne doživljavam kao posao, posao je za mene igra u kojoj osećam neiscrpnu kreativnost. U toj igri učestvuje čak i moje dete, koje ima pet godina, posmatrajući, dajući svoje iskrene dečje komentare, koje izuzetno uvažavam i o kojima često razmišljam. Kad radite sedam godina verovatno najveći privredni događaj u Novom Sadu, nije lako da bude stalno interesantno. Da konstantno posećenost vaših događaja, koji, u proseku, traju šest sati, bude između 6000 i 10.000 ljudi. Nije lako da uradite 60 događaja za 365 dana, od toga 17 u Novom Sadu, i da se i dalje osećate da ste na pravom putu.
Kad imate sjajan tim i petogodišnjeg savetnika, onda je posao ispred svega, ali posao nije posao, nego ljubav. Misija mog tima je, svakako, da mali proizvođači opstanu, povećaju svoj prostor na tržištu i podele emociju sa svojim kupcima.
Ako se samo malo upustite, ne posmatrate površno stvari, nikad nije istog ukusa sir koji nastaje u maloj porodičnoj proizvodnji bez ikakvih veštačkih dodataka i sir iz neke velike industrije. Magija je u posebnosti, u delicijama. A ja želim da ljudi dožive magiju koju stvaraju mali proizvođači. Ako želite da je doživite, kupujte kod malih i uživajte u ljubavi.
- Imate li skriveno utočište od obaveza?
Moja utočišta su priroda, šuma, voda. Obožavam Frušku goru i Srem i to jesu moja utočišta.
Inače, Novosadski noćni bazar, u ovom momentu, poseduje bazu podataka od preko 2000 malih proizvođača, na svakom događaju u Novom Sadu (do sada ih je bilo 66) bude preko 330 izlagača, dok ih u drugim mestima ima onoliko koliko kapacitet dozvoli, a posetioci se na događajima broje u hiljadama.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Vladimir Mučibabić