
Od Barbie roze do John Deere zelene: 10 najpoznatijih zaštićenih boja
Na prvi pogled, boje deluju kao stvar estetike i dizajna – nijansa koja privlači pažnju ili izaziva emociju. Međutim, u svetu biznisa, boje su mnogo više od vizuelnog izbora. One su deo identiteta, vredan kapital koji kompanije čuvaju i štite jednako kao i ime ili logo. Nije slučajno što Tiffany plava, UPS braon ili Barbie roze neodoljivo podsećaju na određene brendove – to nije samo stvar navike, već rezultat pravne zaštite i višedecenijske borbe za ekskluzivitet. Boje su postale intelektualna svojina, a pojedine nijanse danas vrede milione, jer ih potrošači odmah povezuju sa konkretnim proizvodima ili uslugama.
Ovi primeri pokazuju koliko moćno brendiranje bojom može postati kada je pravilno sprovedeno i pravno zaštićeno.
Zaštita boje predstavlja poseban oblik intelektualne svojine koji prevazilazi tradicionalne logotipe i nazive. Da bi boja dobila pravnu zaštitu, mora da ispuni ključni uslov: prepoznatljivost. Boja mora da stekne tzv. „sekundarno značenje“ na tržištu, tj. da potrošači automatski povezuju tu specifičnu nijansu sa određenim brendom kada je vide u toj industriji.
Funkcionalne boje ne mogu dobiti zaštitu. Na primer, John Deere nije mogao zaštititi zelenu samu po sebi za poljoprivredne mašine, jer ona ima funkcionalnu svrhu (kamuflaža u travi i usevima). Međutim, kombinacija zelene i žute mogla je biti zaštićena jer služi isključivo kao brend-oznaka.
Naučnici „hakovali“ ljudsko oko i otkrili „OLO“ boju? Evo kako otprilike izgleda
Owens-Corning Pink
Kao prva kompanija koja je 1984. uspešno zaštitila boju, Owens-Corning je postavio pravni presedan za sve buduće aplikacije. Njihova kampanja „Think Pink“ učvrstila je vezu između roze izolacije i njihovog brenda, a tu zaštitu su branili i protiv međunarodnih konkurenata.
Tiffany Blue
U upotrebi od 1845, a zaštićena 1998. godine, ova plava u nijansi „robin’s egg blue“ (Pantone 1837) trenutno asocira na luksuz i posebne prilike širom sveta.
UPS braon boja
Zaštićena 1998, iako se koristi od 1916, ova „Pullman Brown“ nijansa postala je sinonim za pouzdanu dostavu širom Amerike.
T-Mobile magneta
Ova jarka Process Magenta boja uspešno je odbranjena u više sudskih slučajeva, uključujući i značajnu pobedu protiv AT&T-a.
Barbie pink
Mattelova Pantone 219C nijansa obuhvata više od 100 kategorija proizvoda, od kultnih lutaka do kupki i aksesoara.
3M žuta
Iako Post-it papirići danas dolaze u različitim bojama, originalna kanarinac-žuta ostaje najprepoznatljivija.
Cadbury ljubičasta
Pantone 2685C od 1995. suočava se sa značajnim pravnim izazovima, uključujući i sporove s Nestle-om, što pokazuje koliko je teško zadržati zaštitu boje.
Target crvena
Ova jarko crvena specifično se odnosi na maloprodajne usluge, sprečavajući konkurente da koriste slične tonove, dok je u drugim industrijama slobodno dostupna.
John Deere zelena
Kombinacija zelene i žute uspešno je zaštićena, iako sama zelena nije mogla biti, jer ima funkcionalnu svrhu u poljoprivrednim mašinama.
Fiskars narandžasta
Koristi se na makazama od 1967, a zaštićena je u Finskoj (2003) i SAD (2007). Ova „pumpkin-orange“ nijansa stvara instant prepoznatljivost u industriji alata.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik