
Mnogo više od destinacije: Kako poslovni turizam pod brendom WTC osnažuje lokalne ekonomije
Uspeh savremene turističke strategije zasniva se na dubljim aspektima – gradovi koji se pozicioniraju kao popularni centri poslovnih putovanja ne dočekuju samo prolazne posetioce, već se bave investitorima, partnerima i dugoročnim promoterima. Istorijski gledano, veliki gradovi poput Pariza, Barselone i Singapura u kojima posluju kompanije iz mreže Asocijacije svetskih trgovinskih centara (WTCA) svedoče kako poslovne delegacije i događaji mogu da podstaknu turizam, a istovremeno stimulišu lokalne ekonomije, što je prirodna prednost za destinacije koje su već etablirane na svetskoj sceni. Sve više, međutim, pojedini gradovi sa manje razvijenim turizmom koriste snagu WTC brenda kako bi podigli svoj međunarodni profil, privukli konferencije i delegacije koje unapređuju i poslovnu i turističku privlačnost. U trenutku kada tradicionalna čvorišta nastoje da se izbore sa prekomernim turizmom, novi centri poput Sofije, Sarajeva i Balerupa redefinišu sebe kao sveže, održive alternativne destinacije unutar WTCA porodice.
Ova promena odražava širu dinamiku globalnih poslovnih putovanja. Uspon koncepta „bleisure“— kombinovanje odmora i poslovnog puta — predstavlja više od prolaznog trenda nakon pandemije. Istraživanje kompanije American Express pokazuje da je 67% poslovnih putnika zainteresovano za bleisure, naročito među pripadnicima generacija Z i milenijalaca. Bloomberg navodi da 37% premium putnika doživljava poslovna putovanja kao priliku da istraže destinacije koje inače ne bi posetili. Poslovni lideri sada obraćaju pažnju: čak 80% kompanija podržava kombinovana putovanja u svojim politikama. Za WTCA članice, ovi podaci predstavljaju značajnu priliku: destinacije koje uspešno integrišu iskustva odmora u ponudu poslovnih putovanja nalaze se u najboljoj poziciji da osvoje brzo rastući segment tržišta.
Za WTC Lisabon, ova vizija se ostvaruje kroz saradnju. Luciano Menezes, izvršni direktor WTC Lisabona, objašnjava: „Kroz Odbor za turizam i zabavu, stvorili smo prostor za dijalog koji povezuje kompanije, institucije i lidere iz različitih sektora, promovišući inovativan i održiv pristup poslovnom turizmu. Prilagodili smo se novim trendovima integracijom sveobuhvatnih iskustava, razvojem partnerstava sa globalnim akterima i promocijom poslovnih misija koje šire međunarodni profil Lisabona kao poslovne i turističke destinacije. “
Vrednost globalne WTCA mreže predstavlja zajednički imenilac, koji značajno koristi svim WTC lokacijama. Kako ističe Menezes, „WTCA mreža je ključni resurs za Lisabon, jer stvara direktne veze sa globalnim poslovnim čvorištima.“ Ovo potvrđuje i Mikael Berglund, izvršni direktor WTC Stokholma, koji naglašava da „članstvo u WTCA mreži pruža jedinstveni pristup razmeni stručnih znanja i globalnim perspektivama.“ Za Jarosłava Novaka, predsedavajućeg Upravnog odbora WTC Poznanja, vrednost mreže leži u snazi brenda: „WTC brend je globalni brend prepoznat širom sveta. Poslovni model zasnovan na WTC brendu donosi jedinstvenu vrednost kroz dosledan kvalitet, pouzdanost usluga i međunarodnu reputaciju, pružajući veću stabilnost i poverenje na lokalnom tržištu turizma u poređenju sa tradicionalnim inicijativama. “

WTC Lisbon, Mission WTC Twente
Trenutno, 26 WTC lokacija širom Evrope nudi hotelski smeštaj — bilo kroz direktno vlasništvo i upravljanje, vlasništvo uz upravljanje od strane treće strane, partnerstva gde treća strana poseduje i upravlja objektima, ili kroz sistem preporuka. Ova fleksibilnost pokazuje kako se WTC model prilagođava različitim tržištima. WTC Poznanj je evidentan primer kombinacije vlasništva i upravljanja pod jednim krovom, dok WTC Stokholm koristi model sistema preporuka. Oba pristupa ilustruju karakter brenda, kojim se kombinuje konzistentnost sa lokalnim prilagođavanjem.
Ovaj međunarodno priznati standard je ključna karakteristika. Koncept WTC nadilazi tradicionalni turizam stvarajući ekosistem poslovanja i znanja. „WTC brend je sinonim za međunarodni kvalitet i poverenje, nudeći priznati standard koji koristi i posetiocima i lokalnim partnerima “, kaže gospodin Berglund. „Stvaranjem okruženja gde se poslovanje i ugostiteljstvo savršeno uklapaju, doprinosimo lokalnoj ekonomiji na način koji prevazilazi tradicionalni turizam. Redovan dijalog sa kolegama iz WTC centara širom sveta doveo je do novih pristupa angažovanja gostiju i operativnoj izvrsnosti. “
Najznačajniji primeri dolaze iz razmene znanja i saradnje. Kad je reč o Lisabonu, ovo se ogleda u specifičnim vrstama delegacija. „Dobar primer bila je organizacija poslovnih misija ženskog sastava iz WTC Twente i WTC Curitibe, koje su prenele jedinstvenu perspektivu ženskog liderstva, raznolikosti i inovacija u Lisabon “, navodi gospodin Menezes. Za Stokholm, vrednost se često ogleda u kumulativnom efektu kontinuiranog dijaloga. „Ovi uvidi, iako često malog obima, kumulativno utiču na to kako se naš prostor — a samim tim i naša zajednica — doživljava od strane posetilaca“, dodaje gospodin Berglund.
Zajednička poruka za budućnost je jasna: kvalitet i saradnja su od suštinskog značaja. Kako ističe gospodin Novak, „Dozvolite nam da osmislimo putovanje tačno po vašim potrebama: kontaktirajte nas i osetite razliku. Pružite nam jednom poverenje i više nikada nećete želeti da putujete na drugačiji način! “ WTC Lisabon naglašava da „kroz saradnju WTCA članica, jačanje tematskih odbora i organizovanje međunarodnih poslovnih misija, moguće je transformisati turizam u pokretača održivog rasta. “Na kraju, kako zaključuje gospodin Berglund, „Najmoćniji pokretač turizma na lokalnom nivou je dosledno izuzetno iskustvo gosta. Ulaganje u kvalitet, umrežavanje i partnerstva sa zajednicom dovodi prirodno do toga da posetioci postaju promoteri regiona, jačajući njegovu reputaciju i ekonomsku održivost.“
Ova kretanja takođe stvaraju nove dinamike u globalnim poslovnim putovanjima. Kombinovanje poslovnog i privatnog („bleisure“) postaje odlučujući faktor, jer putnici sve češće produžuju boravak kako bi doživeli autentične kulturne i rekreativne sadržaje. Na makro nivou, Svetska asocijacija za poslovni turizam (GBTA) predviđa da će ukupna potrošnja na poslovna putovanja premašiti 2 biliona američkih dolara do 2028. Nakon nekoliko godina ekonomske neizvesnosti, 40% kompanija očekuje povećanje obima poslovnih putovanja u fiskalnoj 2025. godini, prema istraživanju „State of the Market“ grupe Flight Centre Travel Group. U međuvremenu, azijsko-pacifički region je zabeležio rast od 41% u potrošnji na poslovna putovanja u 2024, dok se turistička industrija Kine oporavlja. Ove brojke ilustruju rezistentno i rastuće tržište, koje sada dobija i novu institucionalnu podršku. U julu 2025, UN Tourism je zajedno sa Svetskom organizacijom slobodnih zona (WFZO) pokrenuo globalnu alijansu za promociju Turističkih ekonomskih slobodnih zona — specijalizovanih zona koje kombinuju fiskalne i regulatorne podsticaje sa obavezama prema lokalnim zajednicama. Suština ovog koncepta leži u stvaranju klaster efekta unutar turizma: takve zone omogućavaju niže troškove ulaganja, do 30% efikasnije poslovanje, a istovremeno podstiču lokalno zapošljavanje i jače veze sa malim i srednjim preduzećima. Kao novi međunarodni okvir, Turističke ekonomske slobodne zone potvrđuju stratešku ulogu turizma ne samo kao industrije, već i kao instrumenta održivog rasta i dugoročne konkurentnosti destinacija.
Kako se WTCA članice i njihove B2B delegacije pripremaju za predstojeći Globalni poslovni forum WTCA (GBF) 2026. u Filadelfiji, ovi trendovi će igrati odlučujuću ulogu u oblikovanju načina na koji destinacije privlače međunarodne posetioce, jačaju svoju konkurentnost i obezbeđuju trajne ekonomske koristi od organizovanja globalnih događaja.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: WTC