
Kako je beogradska firma napravila svetski poznate igre i stigla do berze NASDAQ
- Kako je nastala ideja za Expanse Studios? Šta vas je razlikovalo od ostalih studija na početku?
Godine 2017, mala ekipa entuzijasta i zaljubljenika u gejming i digital odlučila je da napravi nešto svoje – video-igre koje su originalne i bez ikakvog kompromisa po pitanju kreativnosti. Bez kopiranja, šablona ili oslanjanja na tuđe licence.
Danas, u 2025. godini, naslovi koje je Expanse Studios kreirao zabavljaju stotine hiljada igrača na više od 500 platformi širom sveta – od Srbije i regiona do Afrike, Azije, Brazila i, naravno, Amerike.
- U samo nekoliko godina postali ste deo Golden Matrix Grupe i njujorške berze NASDAQ. Šta za jedan gejming studio znači takav iskorak i koliko doprinosi pozicioniranju na globalnom tržištu?
Ono što je počelo kao lokalni projekat iz jedne kancelarije u Beogradu – za samo nekoliko zaista neverovatno uzbudljivih godina – preraslo je u deo Golden Matrix Groupa (GMGI), globalne tehnološke grupacije iz Las Vegasa, vredne oko 300 miliona dolara, listirane na njujorškoj berzi NASDAQ.
Osim naše kompanije, ovu grupaciju Golden Matrix čine još:
- Meridianbet, najstariji beting i gejming provajder regiona, sa operacijama na 25 tržišta širom sveta;
- Rkings, najveći operater nagradnih igara na tržištu Velike Britanije;
- Classics for a Cause, najveći brend programa lojalnosti u Australiji;
- Mexplay, najbrže rastući provajder onlajn kazina u Meksiku;
- GMAG, najpopularniji brend onlajn kazina na regulisanim tržištima Azije.
- Po kojim igrama ste posebno prepoznatljivi? Šta je ono po čemu se najviše razlikujete od konkurencije?
U najširem smislu, naš studio proizvodi onlajn kazino igre – ali su one kakve viđate u tradicionalnim kazinima tek delić ponude kojom smo osvojili svet. U ovom trenutku naš portfolio ima 56 originalnih igara, od klasičnih slotova i ruleta do modernih društvenih i instant-win naslova. Navedimo neke:
- „Crash” gejming naslovi – u kojima igrači upravljaju simulacijom letenja u helikopteru dok istovremeno pokušavaju da maksimalno unovče svoj dobitak;
- Slot-igre – s unapređenim vizuelnim elementima;
- Gejmifikovane strategije – koje podsećaju na najpopularnije video-igre;
- Ostali naslovi – koji rade na kompjuterima, tabletima, mobilnim telefonima, čak i na pametnim satovima.
Još pre nekoliko godina takođe smo i sertifikovali svoje igre u skladu sa zahtevima ključnih tržišta sveta. Što je najvažnije – sve igre su vlasništvo našeg studija, proizvedene i osmišljene „in-house”.
- Expanse Studios je uspeo ono što najveći deo domaćih kompanija i ne pokušava – direktan ulazak na američko tržište. Šta radi srpski studio u zemlji Netfliksa, Epla i najvećih svetskih gejming imena, poput Draft Kingsa?
‒ Dok je najveći broj evropskih gejming studija i dalje fokusiran na regulisane jurisdikcije Starog kontinenta, mi smo prepoznali potencijal društvenih kazina (social casinos) kao ulaznice na američko tržište. Do ovog trenutka, kompletirali smo ukupno 10 integracija sa američkim operatorima „social kasino” igara i platformi koje koriste ovaj gejming model.
Reč je o strateškom pozicioniranju, jer smo time postali jedina kompanija iz regiona koja direktno, samostalnim operacijama, ima prisustvo na najbogatijem tržištu sveta. U zemlji gde je tradicionalni iGaming tek u fazi širenja – mi već imamo poziciju, generišemo prihode i zaokupljamo pažnju gejming investitora.
Evo nekih činjenica radi lakšeg razumevanja u kakvom se tržištu kao kompanija nalazimo:
- Tržište „social casino” igara u SAD prestići će ove godine vrednost od devet milijardi dolara.
- Kompletno iGaming tržište će u ovoj godini narasti na više od 14 milijardi dolara.
- Globalni iGaming sektor procenjuje se na oko 300 milijardi dolara.
- Među desetinama sjajnih naslova, Super Heli i Wild Icy Fruits se posebno izdvajaju. Šta je to što ih čini toliko uspešnim godinama unazad?
Zamislite igru u kojoj je najveća veština znati kada stati – sekunda pre nego što sve nestane. Upravo u tome je čar „crash” igara, najuzbudljivijeg formata, koji poslednjih godina beleži eksplozivan rast širom sveta.
I zato je Super Heli naš naslov za kojim operateri i igrači „lude” – vi ste pilot koji upravlja helikopterom koji leti sve više i više. Što duže let traje, nagrada je veća – ali postoji kvaka: u svakom trenutku helikopter može pasti. Zato je pitanje: kada se „katapultirati” i uzeti dobitak? Kao na njujorškoj berzi.
Ovaj balans između što veće zarade i opreza stvara tenziju, koju igrači obožavaju, posebno u okruženju „social kasina”, gde se uspeh deli i komentariše u realnom vremenu.
Sa druge strane, Wild Icy Fruits izgleda kao klasičan slot sa voćkicama – ali upravo je u tome trik. Uspeli smo da ovu, manje-više tradicionalnu formulu transformišemo u vizuelno bogatu, brzo igrajuću, nagradama bogatu igru, koju su partneri i platforme iz SAD i Latinske Amerike opisali kao „instant hit”. Naravno, najviši standardi grafičkog dizajna i korisničkog iskustva se podrazumevaju.
Osim toga, obe igre imaju specijalne prilagodljive bonuse, zanimljive simbole i autentične animacije, pa nije ni čudo što su zabeležile izvanredne metrike korišćenja – u nekim slučajevima duplo duže sesije igranja u odnosu na industrijski prosek.
- Šta Expanse Studios radi drugačije od većine globalnih konkurenata?
Dok većina globalnih igrača plaća licencu za svaku komponentu igre, Expanse sve pravi samostalno, a isključivi je i vlasnik sadržaja. To znači: neuporedivo viši nivo monetizacije od svake pojedinačne igre, neuporedivo brže razvijanje sistema distribucije igara, potpuna kontrola nad podacima, monetizacijom i intelektualnom svojinom.
Za javno listirane kompanije, poput Golden Matrixa, ovakva struktura direktno utiče na neuporedivo više nivoe prihoda, dobiti i svih ostalih ključnih finansijskih pokazatelja od značaja za investitore.
Mreža kompanije Expanse Studios već sada broji preko 500 B2B klijenata. Njihov sadržaj je, takođe, deo onlajn kazino ponude kompanije Meridianbet, najstarijeg domaćeg priređivača, koji, osim u Srbiji, posluje u još 25 država sveta.
Uz to, kompanija je svoje igre već licencirala za tržište Brazila, a slede dalji veliki prodori na regulatorni prostor Južne i Severne Amerike, istočne Evrope i Afrike. Kad smo kod zemlje fudbala i sambe, procene govore da će do 2026. digitalno tržište igara u Brazilu vredeti više od dve milijarde dolara, pri čemu su slot-igre među najtraženijim formatima. Expanse već ima aktivne integracije na ovom tržištu, a tek očekujemo sjajne vesti iz ovog dela sveta.
- Kako je gejming studio iz Srbije izgradio reputaciju da ga za novine u ovoj industriji pitaju na konferencijama u Njujorku, Vegasu i Sao Paulu?
U ogromnoj meri pomoglo nam je to što smo postali deo Golden Matrix grupacije, listirane na njujorškoj berzi NASDAQ. Time dobijate potvrdu kvaliteta od strane „Premijer lige” investitora u industriju igara na sreću, vaš biznis model je prepoznat – automatski smo postali vidljivi svetskoj investicionoj zajednici.
Zanimljivo je da se danas na gotovo svakoj konferenciji o digitalnoj zabavi u SAD, Brazilu ili Ujedinjenom Kraljevstvu – a Expanse je na svakoj od njih – postavlja isto pitanje: „Šta je novo u Expanse? Kada izlazi nova igra?” Ovo je, inače, najčešće postavljano pitanje aktuelnih i potencijalnih investitora u Golden Matrix Groupu. Dragocena, neverovatna privilegija.
- Možemo reći, bez ikakvog preterivanja, da je Expanse i nova definicija regionalnog tehnološkog izvoza?
Na prvi pogled, Expanse Studios je jedan običan gejming studio iz jugoistočne Evrope. Međutim, ako se uzme u obzir listiranje na berzi, više od 500 potpisanih partnerstava širom sveta, 56 vlasničkih igara, dvocifreni rast u broju novih igrača (u procentima) na tržištima SAD, Latinske Amerike i Evrope, postaje jasno da ovo nije tek priča o još jednom studiju koji proizvodi igre. Ponekad za ogroman rast nije potrebna viralna kampanja ni čudo od proizvoda. Dovoljno je napraviti dobru igru i znati kome je ponuditi. Expanse je u tome kompanija ekspert.
- A možda je, na kraju, pravo pitanje: da li je igra uspešna onda kada iza nje stoje vizija i strategija, a ne samo zabava?
Trudimo se da se ne ograničimo na pravljenje igara, već da pokušamo da gradimo ambijent u kome su tehnologija, kreativnost i odgovornost jednako važne kao zabava. Da ne budemo deo talasa, već njegov pokretač. Osim toga, aktivno radimo i ulažemo u zajednicu – od promovisanja odgovornog igranja do organizacije humanitarnih i društveno odgovornih akcija.
Kada se spoje kreativnost, sopstvena tehnologija i hrabrost da mislite drugačije, nije ni važno odakle dolazite. Važno je dokle ste spremni da stignete. A za nas u Expanse Studios – odgovor je jednostavan: dokle god ima igrača koji traže nešto više. Podaci kažu – mere se milionima.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Luka Pekić