Postanite pilot na jedan dan: Najmoderniji simulator u Beogradu donosi vam vrhunsko iskustvo letenja

U svetu avijacije, gde preciznost, znanje i iskustvo odlučuju o bezbednosti svakog leta, profesionalni simulatori pravo su osveženje za sve ljubitelje letenja. Ono što je nekada bilo dostupno samo pilotima sada je postalo uzbudljivo iskustvo i za širu publiku. FlyOne, kompanija sa mrežom simulatora širom regiona, omogućava svima da se nađu za komandama aviona i dožive let iz perspektive pilota. O tome kako funkcionišu najsavremeniji simulatori i koliko su realni razgovarali smo sa Dušanom Ustićem, šefom instruktora u FlyOne simulatoru u Beogradu.

„Moje ime je Dušan Ustić i šef sam instruktora u FlyOne simulatoru u Beogradu. Po struci sam saobraćajni pilot, a moje iskustvo u avijaciji seže od kabinskog osoblja do pilotske kabine“, kaže Ustić na početku razgovora. FlyOne trenutno poseduje mrežu od šest simulatora, dok je sedmi u pripremi. „Od simulatora u regionu izdvojio bih one u Ljubljani i Zagrebu, gde imamo modele Airbus 320. Naš Boeing 737 simulator u Beogradu je vrhunski projektovan kako bi pružio potpuni osećaj letenja – iako je fiksni, dodatkom svih komponenti stvara iluziju pokreta gotovo istovetnu pravom letu.“

simulator, Beograd, letenje

Ono što FlyOne čini posebnim jeste i to da se radi o složenom IT projektu u kojem se najsavremenija tehnologija koristi za besprekorno rekreiranje realnih uslova letenja. „Ovo nije samo replika pilotske kabine, to je spoj inženjerske preciznosti i strasti prema avijaciji“, naglašava Ustić.

Koliko je simulator sličan pravom avionu?

Napredak tehnologije omogućio je da današnji simulatori postanu neverovatno precizni. „Naš simulator je fizički potpuno verodostojna replika kokpita Boeinga 737, a softver tačno reprodukuje performanse aviona“, objašnjava Ustić i dodaje da jedan od ključnih faktora prikaza realnosti je i mogućnost simulacije vremenskih uslova, „softveri koji koristimo prate meteorološke podatke u realnom vremenu i u skladu s tim menjaju okruženje u simulatoru“, kaže on za BIZLife.

Ipak, postoji nekoliko stvari koje i dalje predstavljaju izazov u simulaciji. „Recimo, ni jedan simulator na svetu ne može u potpunosti da rekreira sletanje po vodi zbog kompleksnih fizičkih faktora koji na to utiču“, kaže naš sagovornik i dodaje da je to jedan od najtežih scenarija za pilote i u stvarnom životu, jer se jednostavno ne može dovoljno verno uvežbati.

simulator, Beograd, letenje

Turbulencija, gravitacija i ekstremni scenariji

Jedno od čestih pitanja jeste koliko simulatori mogu zapravo da prenesu osećaj turbulencije i drugih fizičkih uticaja na pilota. „Postoje dve glavne grupe simulatora – fiksni i pokretni“, objašnjava Ustić. „Naš simulator je fiksni, što znači da ne može simulirati gravitacione sile kao hidraulični pokretni simulatori. Međutim, utisak turbulencije se postiže vizuelnim efektima i pomeranjem slike, što može u potpunosti da prevari čula.“

Što se ekstremnih scenarija tiče, FlyOne simulator nudi mogućnost rekreiranja gotovo svih potencijalnih kvarova i izazova. „Možemo simulirati udar ptice u motor, otkaz kontrole leta, pa čak i sletanje sa samo jednim motorom. Radili smo i simulacije otkaza oba motora, što je izuzetno retka, ali moguća situacija u avijaciji.“

Mnogi avio-entuzijasti žele da testiraju svoje veštine sletanjem na aerodrome poznate po ekstremnim uslovima. „Na primer, Lukla u Nepalu, jedan od najopasnijih aerodroma na svetu, nije realističan za simulaciju sa Boeingom 737, jer taj avion nikada ne bi mogao tamo da sleti“, objašnjava Ustić. „Ali zato Paro u Butanu, koji je takođe jako izazovan, može da bude simuliran jer je prilagođen avionima poput 737-ice.“

Pilotiranje za početnike – koliko brzo se može naučiti?

Jedno od zanimljivijih pitanja je koliko prosečna osoba, bez pilotskog iskustva, može da nauči na simulatoru. „Sve zavisi od posvećenosti i talenta“, kaže Ustić i dodaje da su imali klijente koji su već nakon jednog termina bili u stanju da samostalno slete. „Naravno, to ne znači da su spremni za sve situacije koje pilot može da iskusi, ali je fascinantno koliko ljudi brzo napreduju kada imaju priliku da upravljaju avionom u realnim uslovima“, zadivljeno kaže Dušan za naš portal.

Na pitanje koja je najneobičnija situacija koju su testirali u simulatoru, Ustić se nasmejao. „Lista je jako duga! Jedan od zanimljivijih eksperimenata bio je potpuni otkaz hidraulike, gde avionom upravljate samo razlikom u potisku motora. Takođe smo simulirali letenje pod ekstremnim nagibom od 90 stepeni, što potpuno menja aerodinamičke osobine letelice. Naravno, probali smo i sletanja na puteve, sportske aerodrome, pa čak i u pustinju!“

Napredak u simulaciji ne samo da je unapredio obuku pilota, već je učinio i znatno bezbednijom. „Danas se većina treninga za instrumentalno letenje obavlja u simulatorima, jer omogućavaju uvežbavanje manevara u svim vremenskim uslovima, a pri tome su potpuno bezbedni“, objašnjava nam Ustić. „Pilotima to daje priliku da se suoče sa raznim izazovima bez rizika, a istovremeno smanjuje troškove obuke.“

Takođe, simulatori igraju ključnu ulogu u istraživanju avionskih nesreća. „Istražitelji ih koriste kako bi rekreirali poslednje minute leta i analizirali reakcije pilota. Tako se često dolazi do saznanja šta je moglo biti urađeno drugačije i kako sprečiti slične nesreće u budućnosti.“

Ono što sa sigurnošću možemo da vam potvrdimo, jer smo se i sami uverili, da FlyOne simulator u Beogradu nudi jedinstvenu priliku svima koji žele da iskuse letenje iz perspektive pilota. Bilo da ste zaljubljenik u avijaciju, neko ko razmišlja o pilotskoj karijeri, ili jednostavno želite da doživite nešto novo, ovo iskustvo pruža uzbuđenje i osećaj kakav je do skoro bio rezervisan samo za profesionalce.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

Izvor: BIZLife/Jovan Kragović

Foto: BIZLife

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE