Surfovanje, talas, surf

150.000 dolara za talas: Abu Dabi postaje luksuzna destinacija za surfovanje

Abu Dabi ima mnoge stvari koje surferi traže u potrazi za savršenim talasima: toplo vreme, sunce tokom cele godine i bistru vodu. Jedino što mu je nedostajalo bili su – talasi. To se promenilo u oktobru 2024, kada je otvoren Surf Abu Dhabi. Nudeći najduži veštački talas na svetu, kompanija se nada da će pretvoriti Abu Dabi u globalnu destinaciju za surfovanje.

Bazen sa talasima dugačak je 690 metara i na njemu se može jahati talas i do jednog minuta. Za razliku od svih ostalih bazena sa talasima koji koriste slatku vodu, Surf Abu Dhabi je ispunjen sa 80 miliona litara morske vode, pumpane iz Arapskog zaliva. Voda je slanija nego na većini mesta u svetu, pa je u bazenu delimično desalinizuju.

Talas se proizvodi pomoću podvodnog krila koje se vuče niz bazen sistemom kotura. Krilo pokreće vodu, a pažljivo oblikovano dno bazena, poznato kao batimetrija, čini da se talas lomi. „Tu se dešava sva magija,“ kaže Votkins i dodaje da je batimetrija bazena u Abu Dabiju patentirana.

Iza tehnologije stoji Keli Slejter, najuspešniji profesionalni surfer u istoriji. Dok većina profesionalaca ima svoju liniju šorceva za surf, Slejter ima – liniju talasa. Radio je sa Adamom Finčamom, stručnjakom za mehaniku fluida sa Univerziteta Južna Kalifornija, kako bi stvorio savršen talas. Projekat je bio „matematički užasan“, rekao je jedan profesor sa USC-a u intervjuu za Science.

Tehnologija je prvi put predstavljena 2015. u Surf Ranch-u u Kaliforniji, a Svetska liga u surfovanju (WSL) zakazala je tamo takmičenje već za sezonu 2018. U februaru 2025. održan je i događaj u Abu Dabiju. Godine 2016, WSL Holdings, vlasnička kompanija Svetske lige u surfovanju, kupila je Kelly Slater Wave Company, vlasnika tehnologije.

Ovo su NAJPOPULARNIJE PLAŽE na svetu, prema TikToku

Savršeni talas za visoku cenu

Ideja o savršenom talasu ukorenjena je u svesti surfera još od dokumentarca The Endless Summer iz 1966. godine, o dvojici kalifornijskih surfera na putovanju oko sveta u potrazi za „onim pravim“. Talas su našli u Kejp Sent Frensisu u Južnoj Africi.

Film je za surfere bio hipnotišući, dugački valovi koji se kotrljaju jedan za drugim, kao da ih je stvorila mašina. „Ovi talasi izgledaju kao da ih je napravila neka vrsta mašine,“ kaže narator. Ali Kejp Sent Frensis je poznat po svojoj nestalnosti. Građevinski radovi na rtu zaustavili su prirodno pomeranje peska koji je davao talasu oblik. Taj talas nikada više neće biti savršen.

U Abu Dabiju, međutim, talas je uvek isti. „Primenjujemo filozofiju kvaliteta, a ne kvantiteta,“ objašnjava Votkins. „Mi pravimo najbolje talase na svetu; sigurno ne pravimo najviše.“ Više od 80% klijenata dolazi iz inostranstva, a Surf Abu Dhabi cilja tržište luksuznih putovanja.

U glavnom bazenu dozvoljena su samo četiri surfera odjednom, svaki plaća 3.500 AED (oko 950 dolara). Svaki surfer dobija garantovanih šest talasa, a može i više ako neko drugi padne. Ipak, većina gostiju radije iznajmi ceo bazen privatno za 20.000 AED (oko 5.450 dolara) na sat i po.

„Naši talasi vrede svaku paru,“ kaže Votkins. „Vožnja traje 55 sekundi, od početka do kraja, a dobijate i dve savršene tube (vožnja unutar zida talasa).“ Gosti dobijaju obuku na vodi i video-analizu nakon surfovanja.

Globalna industrija surf turizma dostigla je 68,3 milijarde dolara u 2024. i predviđa se da će porasti na 95,93 milijardi do 2030. Surf Abu Dhabi veruje da može da uhvati luksuzni segment tog tržišta. Ali moraće da uvere ljude da je surfovanje u bazenu bolje nego u okeanu.

Surfing kao golf

Felipe Bonela Dal Pijero, osnivač luksuzne agencije Mahalo Surf Experience, kaže da su mu u početku svi govorili da je ideja nemoguća: „Surferi su uvek bez para.“ Danas, međutim, vodi direktore i milijardere u najudaljenije krajeve sveta u potrazi za savršenim talasima. Ima tim meteorologa koji prate oluje, a kada se poklope savršeni uslovi, zove klijenta na ekspresnu avanturu.

Četvorodnevno putovanje košta oko 150.000 dolara. Cena je visoka jer „nema prostora za grešku.“ Klijenti ne žele loše talase, neugodan smeštaj ili druge ljude u vodi. „To je bukvalno kao operacija iz filma o Džejmsu Bondu,“ kaže Dal Pijero za CNN i napominje da koriste glisere i hidroavione da bi gostima obezbedio najbolje talase.

Sve češće, njegovi klijenti uče da surfaju u bazenima sa talasima. Predvidljivost i kontrola su privlačne ljudima koji nemaju vremena da jure oluje. Pojavili su se i ekskluzivni surf klubovi, poput onog u Sao Paulu, gde porodično članstvo košta oko 174.000 dolara.

To menja očekivanja klijenata: oni veštine stiču u bazenima, gde su talasi uvek isti, a ne u okeanu, gde su nepredvidivi. „Okean ove ljude brzo prizemlji,“ kaže Dal Pijero. „Neki čak moraju da ih guraju u talase jer im fali kondicija za veslanje.“

Ipak, Dal Pijero smatra da bazeni ne mogu zameniti okean. „Ustati na talasu i voziti 100 metara, to nije surfovanje.“ Njegovi klijenti žele „povezanost sa prirodom, sa ritmom okeana“ i žele da izgube kontrolu.

„Ako ste milijarder ili CEO, ceo vaš život je isplaniran i organizovan. Kada uđete u okean, sve to nestaje,“ kaže on. „Ne znate da li će sledeći talas biti najbolji u životu ili najgori pad.“

Votkins se ne slaže — za njega su bazeni sa talasima način da sport bude pristupačniji. „Najstariji surfer koji nam je bio imao je 86 godina.“ Bezbednost i ekskluzivnost čine bazen privlačnim za direktore i slavne osobe koji ne žele da se guraju u okeanu. Među redovnim klijentima Surf Abu Dhabi-ja su Kris Hemsvort, Stiv Aoki i Luis Hamilton, dok su Princ Hari i Ivanka Tramp viđeni u Surf Ranch-u u Kaliforniji.

Nekada bi menadžeri i bogati profesionalci igrali golf. Danas, kaže Votkins, „svi žele da budu surferi.“ Ali ne žele bilo kakve talase – žele savršene.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE