
Zašto su luksuzni automobili simbol prestiža i društvenog statusa?
Luksuzni automobili su oduvek bili mnogo više od prevoznog sredstva – još od samih početaka automobilizma, postali su prepoznatljiv simbol prestiža i društvenog statusa. Još početkom 20. veka, prvi Rolls-Royce, Mercedes-Benz i Cadillac modeli bili su rezervisani za najbogatije slojeve društva. Ručno rađeni, od najfinijih materijala, često su ih naručivali kraljevi, industrijalci i filmske zvezde. Već tada je postalo jasno da je luksuzni automobil mnogo više od proizvoda – to je bio jasan signal uspeha, moći i ekskluzivnosti.
Vremenom, određeni modeli su postali mnogo vredniji od drugih. Pravi oldtajmeri poput Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing” iz pedesetih godina, sa svojim prepoznatljivim vratima koja se otvaraju nagore, ili Ferrari 250 GTO iz šezdesetih, koji je bio pravi trkački šampion, danas se smatraju automobilskim svetim gralom. Takvi automobili se uglavnom čuvaju u kolekcijama, a njihova vrednost iz godine u godinu samo raste. Ferrari 250 GTO se smatra najcenjenijim klasičnim automobilom na svetu – proizvedeno ih je svega 36 i svaki primerak ima bogatu istoriju na trkačkoj stazi. Ovaj model više puta je proglašavan najpoželjnijim i najvrednijim oldtajmerom na svetu.

Mercedes Benz 300 SL – Foto: Romeo22/Freepik
Ipak, kad je reč o najskuplje plaćenom automobilu u istoriji, rekord drži Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé iz 1955. godine. Na aukciji održanoj 2022. godine, jedan od samo dva postojeća primerka prodat je za neverovatnih 135 miliona evra, što ga čini najskupljim automobilom ikada prodatim. Prethodni rekorder, Ferrari 250 GTO iz 1963. godine, dostigao je cenu od oko 70 miliona dolara, ali je Mercedesova kombinacija trkaćeg nasleđa i izuzetne retkosti postavila novu granicu u svetu kolekcionarskih automobila.
Osim ovih legendi iz prošlosti, najcenjeniji oldtajmeri i dalje su oni modeli koji kombinuju trkačko poreklo, retkost i originalnost – poput Bugatti Type 57SC Atlantic, Lamborghini Miura ili Aston Martin DB4 GT Zagato. Njihovi primerci na aukcijama postižu višemilionske iznose i gotovo nikada ne ostaju dugo na tržištu.

Bugatti La Voiture Noire – Foto: Tim Meyer / Unsplash
Danas, kolekcionarska scena nije ništa manje uzbudljiva. Moderni luksuzni automobili, posebno oni koji nastaju kroz ekskluzivne programe “coachbuild” izrade, postaju instant legende. Rolls-Royce Droptail, limitiran na samo četiri primerka, ili Boat Tail, čija je cena procenjena na gotovo 30 miliona dolara, ručno su rađeni prema željama kupaca i predstavljaju novu definiciju luksuza – od umetnički ukrašenih enterijera do personalizovanih detalja koji ne postoje ni u jednom drugom automobilu na svetu. Bugatti La Voiture Noire, izrađen u samo jednom primerku, prodat je za oko 18 miliona dolara, dok za najsavremenije modele kao što je Ferrari Monza ili električni Rolls-Royce Spectre postoji višegodišnja lista čekanja.
Danas su upravo ti najsavremeniji i najekskluzivniji modeli predmet najveće želje kolekcionara širom sveta – bilo da su u pitanju remek-dela klasičnog dizajna ili tehnološki najnapredniji primerci luksuza, potražnja i dalje prevazilazi ponudu. Na kraju, bez obzira na to da li su nastali pre jednog veka ili prošle godine, luksuzni automobili ostaju večita fascinacija i nepogrešiv znak prestiža za one koji mogu da ih priušte.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Andrew Dawes / Unsplash