
Kako da automobil bude spreman za Jadran, Egej ili hrvatsko primorje
Pre nego što se u letnju zoru zaputite ka Petrovcu, Lefkadi ili Hvaru, najvažniji su hladan motor i mirna glava. Dobar servisni pregled, pametan spisak obavezne opreme i telefonski broj šlep-službe u rukavu mogu da razdvoje bezbrižan odmor od nervoznog čekanja pored autoputa na +35 °C.
Tehnika pre puta: mali servis, velika sigurnost
Dok maštate o maslinicima i peskovitim plažama, najpre proverite ono što ne staje na Instagram fotografiju: ulje, rashladnu tečnost, kočnice i pneumatike. Iznenađujuće je koliko vozača odlaže mali servis do poslednjeg trenutka, a letnja žega ubrzava pregrevanje motora i trošenje kočionih pločica.
Ulje i filteri: zamenite ih ako je prošlo više od 10.000 km ili godinu dana. Letnje gužve naprežu motor u niskim brzinama i visokim obrtajima.
Rashladni sistem: dopunite antifriz (da, i leti!), proverite creva i ventilator.
Pneumatici: idealan pritisak +0,2 bara za natovaren auto sprečava pregrijavanje gume na autoputu.
Klima-uređaj: čišćenje filtera kabine uklanja vlagu i bakterije, ali i smanjuje zamor vozača u dugim kolonama na Ibarskoj magistrali.
Ne zaboravite putni set sijalica, sigurnosni trougao i reflektujući prsluk – policija u Hrvatskoj i Grčkoj rigorozno kažnjava njihov izostanak.
Pametno pakovanje: prtljag bez nervoze, dokumenta bez stresa
Za vožnju ka crnogorskoj obali ili preko Makedonije do Halkidikija, presudna je ravnoteža prtljaga: teži koferi najniže i što bliže naslonu zadnjeg sedišta. Time čuvate stabilnost u brzim krivinama oko Kotora ili na serpentini od Ploča prema Dubrovniku.
Krovni kofer ili nosači bicikala povećavaju potrošnju i visinu vozila; proverite maksimalno opterećenje krova.
Rezervni ključ ostavite u drugoj torbi: izgubljen ključ u Budvi često znači šlep do Srbije.
Dokumenta: pasoš, vozačka dozvola, zeleno osiguranje, potvrda o registraciji i, odnedavno, evropski formular izveštaja o nezgodi obavezni su u većini zemalja regiona.
Za svaki slučaj, u telefon upišite 1987 – AMSS pomoć na putu. Čak i na hrvatskoj A1 ili grčkoj Egnatia Odos operater će vas povezati sa partner-službom koja obezbeđuje brzi dolazak šlep-vozila.
Na putu: temperatura, pauze i plan B
Letnja vožnja nije sprint, već maraton. Na pravcu Subotica–Niš–Kalamata klima radi punom snagom, a asfalt „peče“ gume preko 60 °C.
Pravilo dva sata: stajanje na odmorištu, razgibavanje i hidratacija smanjuju rizik od mikro-sna. Kafe s pogledom na Jadran kod Šibenika lepše je nego nervozno stizanje „u jednom dahu“.
Monitoring temperature motora: kazaljka iznad sredine znači hitno zaustavljanje; nastavak vožnje lako pregori brtvu glave motora i produžuje letovanje u radionici.
Plan B: zabeležite servisne centre i pumpe goriva na ruti. Na deonicama Nikšić–Žabljak i Igoumenitsa–Preveza razdaljine između benzinskih stanica mogu biti i preko 60 km.
Ako ipak dođe do kvara, AMSS šlep-služba u dogovoru s partnerima prevozi automobil do najbližeg ovlašćenog servisa ili nazad do Srbije. Članovi AMSS-a imaju popuste i prioritetni tretman, što usred jula u Spilitu može značiti razliku između jednodnevne pauze i propalog odmora.
Izvor: BIZLife/ N. K
Foto: Unsplash/ Tom Wheatley/ Tobias Tullius