
Izazovi rastu ali optimizam ostaje
Globalna ekonomska nestabilnost i geopolitičke krize nameću sve veće izazove poslovanju u Srbiji. Iako zemlja održava monetarnu stabilnost, rastući rizici mogu ugroziti priliv stranih investicija i usporiti privredni rast. Mikro i mala preduzeća bore se sa padom kupovne moći, nelojalnom konkurencijom i ograničenim pristupom finansiranju. Ipak, u razgovoru za BIZLife, domaći preduzetnici ističu to da, uprkos svim izazovima, veruju u bolje dane, uz optimizam da će podrška države i regulacija tržišta omogućiti stabilniji rast i razvoj privrede.

Dragijana Radonjić Petrović, potpredsednica SES – Foto: Privarna arhiva
„Mi danas nemamo samo tipičnu ekonomsku krizu – mi imamo bezbednosnu, političku, logističku, energetsku i ekonomsku krizu. U Ukrajini i na Bliskom istoku danas imamo oružane sukobe, koji imaju dalekosežne posledice na globalni politički, bezbednosni i ekonomski sistem”, objašnjava Dragijana Radonjić Petrović, potpredsednica Saveza ekonomista Srbije. Dodaje da se globalni pritisci neumitno reflektuju i na Srbiju, ali da, za sada, monetarna stabilnost i inflacija ostaju pod kontrolom. Ipak, najveći rizik predstavlja mogućnost smanjenja direktnih stranih investicija. „Zemlje koje su naši najveći investitori suočavaju se sa sopstvenim problemima na svojim tržištima, što može dovesti do privremenog usporavanja njihovih aktivnosti kod nas.”
Dok ekonomski stručnjaci analiziraju globalne trendove, domaći preduzetnici osećaju posledice u svakodnevnom poslovanju. Slaven Živković, osnivač brenda Two N, ističe da su inflacija i pad kupovne moći značajno uticali na njegov biznis. „Iako smo izvezli skoro 40 odsto proizvedenih lampi u EU, na domaćem tržištu smo osetili pad prodaje. Roditelji danas pre svega kupuju osnovne potrepštine, dok su kvalitetne igračke i oprema za decu ostale u drugom planu.” Pored toga, nelojalna konkurencija u vidu kopija proizvoda dodatno otežava poslovanje. „Mnogi potrošači još uvek nisu svesni razlike između kvalitetnih proizvoda sa sertifikatima i jeftinih kopija. Edukacija kupaca je ključna za podizanje svesti o važnosti kvaliteta, posebno kada je reč o proizvodima za decu. Takođe, nedostatak inspektora i kontrole tržišta omogućava plasman robe sumnjivog porekla i sastava, što ugrožava male proizvođače, poput nas, koji ulažu u sertifikate i kvalitetne materijale.”

Slaven Živković, osnivač brenda Two N – Foto: Danka Živković
Slične izazove prepoznaje i Aleksandar Stamevski, vlasnik kompanije Stamevski, koji naglašava problem visokih troškova finansiranja. „Mi smo, kao i mnoge kompanije, u stalnom rastu i razvoju, što podrazumeva investicije. Međutim, izvori i cene finansiranja čine veliki izazov. Sami smo, nezavisni i zato se oslanjamo na komercijalne banke i skupe kredite, dok veće korporacije često imaju pristup povoljnijim izvorima kapitala. Nije lako u ovakvim okolnostima održati stabilnost poslovanja, ali trudimo se da rastemo i da ulažemo u dugoročne strategije opstanka na tržištu.”
Dragijana Radonjić Petrović objašnjava da tržišne ekonomije funkcionišu po principu ponude i potražnje, a finansiranje se mora diversifikovati. „Komercijalne banke nisu jedini izvor – postoji mogućnost finansiranja od strane razvojnih banaka i fondova, kao i tržišta kapitala. EBRD i EIB pružaju finansiranje za kapitalne projekte, dok Fond za razvoj omogućava povoljnije kredite manjim privrednicima. Međutim, naše tržište kapitala je bankocentrično i zanemaruje druge mogućnosti za pribavljanje kapitala.” Ona naglašava i da preduzetnici moraju biti proaktivni u praćenju programa podrške, jer se često dešava da sredstva ostanu neiskorišćena zbog nedostatka informacija.
Živković dodaje da su takvi programi često nepristupačni za mikro preduzeća. „U poslednjih pet godina mogli smo aplicirati za samo jedan konkurs za bespovratna sredstva, iako inovativne ideje često dolaze upravo iz malih preduzeća. Troškovi sertifikacije, zaštite dizajna i odlazaka na sajmove – visoki su, a država ne nudi značajnu podršku u tom segmentu. Smatramo da bi veća ulaganja u promociju domaćih brendova i olakšice za male proizvođače značajno doprineli razvoju ovog sektora.”

Aleksandar Stamevski, vlasnik kompanije Stamevski, – Foto: Branko Babić
Stamevski smatra da je ključno da država prepozna značaj MSP sektora i ponudi prilagođene podsticaje. „Često slušamo o raznim oblicima stimulacija i subvencija, ali realno, mali preduzetnici teško dolaze do njih. U budućnosti planiramo više konkurisati za subvencije i podsticaje. Takođe, bilo bi korisno kreirati programe koji olakšavaju pristup sirovinama i materijalima domaćim proizvođačima, čime bi se smanjili troškovi proizvodnje i povećala konkurentnost.”
Uprkos svim izazovima, preduzetnici ostaju optimistični. „Bez obzira na prepreke, trudimo se da ih posmatramo kao priliku za rast. Posvećenost i upornost omogućile su nam da budemo konkurentni na tržištu EU. Međutim, država mora pružiti veću podršku u obliku edukacija, poreskih olakšica i pristupačnijeg finansiranja kako bi mikro i mala preduzeća imala ravnopravniju poziciju na tržištu”, kaže Živković. Stamevski dodaje: „Posle svih problema dolaze bolja vremena. Verujem da ćemo u narednim godinama imati više prilika za uspeh, ali je ključno da preduzetnici ostanu inovativni i prilagodljivi novim tržišnim uslovima.”
Dragijana Radonjić Petrović zaključuje da je ključ u pametnom planiranju i strateškim odlukama. „Srbija može da izdrži globalne pritiske, ali je važno da preduzetnici pronađu alternativne izvore finansiranja, digitalizuju svoje poslovanje i fokusiraju se na izvoz. Takođe, regulativa i poreska politika moraju biti prilagođene realnim potrebama MSP sektora, kako bi domaći privrednici imali veću šansu za rast i razvoj. Samo tako možemo obezbediti dugoročan rast i stabilnost.”
Savremeni ekonomski izazovi zahtevaju prilagodljivost i strateško promišljanje kako bi se osigurala stabilnost i privukle investicije, što je ključno za dugoročni rast privrede, ocenjuju sagovornici magazina BIZLife. Oni su saglasni u oceni da optimizam, inovacije i izvoz ostaju ključ uspeha, a stabilnost tržišta, zajedno sa konkretnom podrškom razvoju MSP sektora, kako kažu, biće odlučujući faktori za ekonomski napredak u godinama koje dolaze.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: sabthai/Freepik