Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kako da napišem tekst za poslovni magazin kada nemam vremena da napišem tekst?

    Piše: Ljiljana Milić, Direktorka, Egzakta Advisory

    Tehnološki napredak je jedna od retkih konstanti u ovom svetu promena, a ograničenje vremena koje imamo na raspolaganju čini se kao još jedna. Dok čitate ove redove, nove inovacije u domenu veštačke inteligencije (AI) već su „live”, pripremajući teren za narednu verziju. Prema analizi Morgan Stanley, do 2030. godine AI tehnologije i automatizacija mogli bi da povećaju globalni BDP za preko 13 biliona dolara.

    Brzina kojom se ove transformacije odvijaju je zaista zapanjujuća. Ako se vratimo samo dve-tri godine unazad, glavne AI sposobnosti ticale su se prepoznavanja obrazaca, automatizacije administrativnih zadataka i osnovnog generisanja teksta. Danas smo svedoci eksplozije u razvoju generativnih AI alata za kreiranje vizuelnih sadržaja, muzike, programskih kodova, naučnih publikacija, videa i slično.

    Samo u 2023. godini, lansirano je nekoliko novih velikih AI modela otvorenog tipa poput GPT, Anthropicovog Claude ili Googleovog Berta. Većinu ovih sveobuhvatnih „mozgova u Cloudu” karakterišu njihove multifunkcionalne sposobnosti – mogu da rezimiraju biblioteke informacija, odgovaraju na složena pitanja, kreiraju sadržaje u najrazličitijim formatima.

    Reših da to ovaj put malo iskoristim za pisanje ovog teksta.

    ŠTO SE SAMIH AI ALATA TIČE, NJIHOV RAZVOJ ĆE SE SIGURNO NASTAVITI MUNJEVITIM TEMPOM

    Dok jedni ovaj napredak gledaju sa strahopoštovanjem, drugi ga dočekuju raširenih ruku. Vodeće tehnološke korporacije poput Google, Microsoft, Amazon i Meta sada se otvoreno nadmeću oko toga ko će prvi izvući maksimum iz generativne AI revolucije. Njihove milijarde ulažu se u razvoj naprednih eko-sistema ovih inteligentnih asistenata, sa ciljem implementacije u poslovne procese, korporativne funkcije, kao i proizvode namenjene krajnjim korisnicima.

    Ipak, kada je reč o poslovnoj primeni, AI dosad igra više ulogu eksperimentalne alatke i „proof of concept“ i pilot principa. Iako uporedo impresivna i zabrinjavajuća, njene trenutne performanse još ne dostižu potpuni profesionalni kvalitet za sve vrste kompleksnijih zadataka. Potrebno je još usavršavanja i obuke za suštinsko poverenje u AI kao primarne podrške u poslovanju.

    Baš kao što nam MS Word ne piše romane i analize sam od sebe, tako ni alati poput ChatGPT, Claude ili PaLM neće stvoriti savršene sadržaje bez ikakvog ljudskog napora. Ali kada se upregnu na pravi način, ovi asistenti mogu da nas glatko odvedu od početne ideje do završnog proizvoda, štedeći nam značajno vreme u mnogim procesima.

    POTREBNO JE JOŠ USAVRŠAVANJA I OBUKE ZA SUŠTINSKO POVERENJE U AI KAO PRIMARNE PODRŠKE U POSLOVANJU

    Ovo poslednje je ključna tačka. Onoliko koliko su ovi alati naizgled svemoćni, oni su ipak na kraju dana – alati. Kao i svaki alat, potrebno ih je dobro razumeti, adekvatno obučiti za određene primene i neprestano nadgledati tokom upotrebe. Njihova moć leži u čoveku koji njima barata.

    Trenutno jedna od najčešćih prepreka ka punom iskorišćenju generativnih AI rešenja jeste nedostatak obuke za efikasno promptovanje, tj. upućivanje preciznih zahteva i instrukcija ovim inteligentnim modelima. Jednostavan i loš prompt može proizvesti nekvalitetne, nekonzistentne ili čak opasne rezultate. Sa druge strane, vrhunski sročen prompt može da donese sjajne smernice i nove ideje koje inicijalno nisu ni razmatrane.

    Inovatori poput Anthropic i OpenAI shvatili su važnost ovog aspekta, pa čak razvijaju specijalne treninge „promptovanja“ na svojim platformama. Na taj način olakšavaju pravilnu upotrebu i prilagođavaju AI modele potrebama realne poslovne prakse.

    Međutim, čak i sa odličnim promptovanjem, AI samostalno ne može postići apsolutni maksimum efektivnosti. Reč je o sistemima koji se oslanjaju na podatke iz prošlosti. Kao takvi, mogu generisati odlične preporuke, ideje i projektne zadatke prema trenutnim inputima, ali im nedostaje razumevanje izazova u offline svetu, koji zahteva adaptaciju na dinamične i često nepredvidive realne situacije. Zato je važno sačuvati ljudsku notu kritičkog razmatranja i inovativnog razmišljanja. Uz svu tu količinu podataka i operativnu efikasnost, ono što AI nedostaje je autentična kreativnost, emotivna inteligencija, lični stil i stav kakav ljudi imaju zahvaljujući svojoj prirodi.

    Za one koji se nalaze pod pritiskom rokova, alati poput ChatGPT, DALL·E, Gemini i drugih sličnih inovacija, mogu poslužiti kao korisni saradnici. Uz pravilno usmerene promptove, oni mogu generisati nacrte, pa čak i kompletne tekstove koji zatim mogu biti stilski doterani i prilagođeni specifičnim potrebama konkretnih stakeholdera.

    Umesto da se imperativ bilo punog prihvatanja ili odbacivanja AI u poslovanju, sigurno je mudrije težiti sinergiji ljudske i veštačke inteligencije, gde ovi sistemi donose svu operativnu moć obrade podataka, istorijskih zapažanja i generisanja polaznog materijala, a ljudi dolaze sa svežim sagledavanjem, alternativnim tumačenjima i dodatnom kompleksnošću koja za AI model nije očigledna.


    IAKO SU AI ALATI NAIZGLED SVEMOĆNI, ONI SU IPAK NA KRAJU DANA – ALATI


    Što se samih AI alata tiče, njihov razvoj će se sigurno nastaviti munjevitim tempom i svaka nova iteracija servira nam naprednije sposobnosti da ovladamo njihovom primenom. Ključno je konstantno i day-to-day praćenje šta se to novo pojavljuje, identifikovanje primene, fokus na obuci i prilagođavanje ovih rešenja našim specifičnim potrebama – kroz produktivno promptovanje, kontinuiranu kontrolu i harmonizaciju sa ljudskim talentima.

    Iako ovaj tekst nije napisan u klasičnom smislu, već uz podršku mnogih pomenutih alata, on ipak predstavlja kvalitetan rezultat. Stilski je doteran i koherentan, informacije su sročene i prezentovane na smislen način, a ton i pristup primereni su biznis magazinu. Tehnologija nije zamenila istinsku kreativnost, ali jeste poslužila kao odlična poluga. Na kraju krajeva, ispred vas se nalazi pažljivo sačinjen proizvod, spreman za publikovanje – realizovan uz pomoć ovih naprednih alata, uprkos brojnim izazovima i ograničenim vremenskim resursima. 

    Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

     

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: Miloš Nadaždin/Pikisuperstar / Freepik

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE