Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nestala podmornica o kojoj BRUJI SVET: Šta znamo o kompaniji koja organizuje ekspediciju?

    U toku je misija potrage i spasavanja pet članova nestale podmornice Titan, koja je izgubila kontakt sa površinom u blizini olupine Titanika.

    Kompanija koja organizuje ove ekspedicije, OceanGate potvrdila je je jedna od njenih podmornica nestala u Atlantskom okeanu dok je vodila putnike da vide čuvenu olupinu.

    Gde i kada je nestala podmornica?

    Podmornica je nestala u nedelju u Atlantiku, oko 435 milja južno od Njufaundlenda u Kanadi.

    Titan je lansiran kao deo ekspedicije u kojoj je učestvovao The Polar Prince, ledolomac koji je angažovao OceanGate, a kojim je ranije upravljala Kanadska obalska straža. Brod je prevezao desetine ljudi i podmornicu do mesta olupine u severnom Atlantiku, gde je Titan trebalo da izvrši više zarona.

    OceanGate, Titan ekspedicija (Beta/AP)

    Iz izjava OceanGate-a se može zaključiti da Titan ima 96-časovno snabdevanje kiseonikom u slučaju vanrednih situacija, što znači da je članovima posade preostalo samo dva dana „održavanja života“.

    Šta znamo o Titanu i kompaniji koja organizuje ekspediciju?

    Titan je mala podmornica kojom upravlja OceanGate – američka kompanija koja nudi podmornice sa posadom za industriju, istraživanje i turističke obilaske.

    Karte po članu posade koštaju 250.000 dolara za osmodnevno putovanje uključujući ronjenje do olupine.

    Prema navodima kompanije, Titan je sposoban da zaroni skoro 4.000 metara „sa udobnom sigurnosnom marginom“. Podmornici je potrebno oko dva sata da se spusti oko 3.810 metara – gde olupina Titanika leži u rovu u Atlantiku.

    Plovilo, koje je teško oko 10.432 kilograma, radi tako što svakih 15 minuta šalje poruku kako bi signalizirao onima na obali da je bezbedno. Međutim ovi signali su u nekom trenutku zakazali.

    U sudskom podnesku iz maja 2021. godine, OceanGate je rekao da Titan ima „bezbednosnu funkciju bez premca“ koja procenjuje integritet trupa tokom svakog ronjenja. U vreme podnošenja zahteva za ekspediciju, Titan je prošao više od 50 probnih zarona, uključujući i dubinu ekvivalentnu Titaniku, saopštila je kompanija.

    Tokom svoje ekspedicije 2022. godine, OceanGate je izvestio da je podmornica imala problem sa baterijom pri svom prvom zaronu i da je morala biti ručno pričvršćena na platformu za podizanje.

    OceanGate, Titan ekspedicija (Beta/AP)

    „Kroz inovativnu upotrebu materijala i najsavremenije tehnologije, OceanGate razvija najnoviju generaciju podmornica za 5 osoba. Zajedno sa patentiranom platformom za lansiranje, duboki okean je sada pristupačniji za ljudska istraživanja nego ikada ranije“, navodi se na sajtu kompanije.

    Oni navode da nakon uspešnih ekspedicija na olupinu 2021. i 2022. godine, OceanGate Expeditions nastavlja da se vraća svake godine kako bi dodatno dokumentovali Titanik i njegovu brzinu propadanja.

    Prema navodima kompanije, Titan je „opremljen najsavremenijim osvetljenjem i sonarnim navigacionim sistemima, kao i interno i eksterno montiranom 4K video i fotografskom opremom“. Prema web stranici OceanGate-a, podmornica za pet osoba ima sistem za praćenje trupa plovila u realnom vremenu.

    Platili 250.000 USD da vide Titanik i nestali: Ko stoji iza ekspedicije i šta je cilj?

    OceanGate upozoren na „katastrofalne probleme“

    Stručnjaci unutar i izvan kompanije upozorili su na potencijalne opasnosti i pozvali kompaniju da prođe proces sertifikacije.

    Godinama pre nego što je podvodna letelica OceanGate nestala u Atlantskom okeanu sa pet ljudi u njoj, kompanija se suočila sa nekoliko upozorenja dok se pripremala za svoju prepoznatljivu misiju odvođenja bogatih putnika u obilazak olupina Titanika.

    Bio je januar 2018. i inženjerski tim kompanije je trebalo da preda podmornicu — nazvanu Titan — novoj posadi koja će biti odgovorna za bezbednost budućih putnika. Ali stručnjaci unutar i izvan kompanije počeli su da alarmiraju.

    Direktor morskih operacija OceanGate-a, David Lochridge, počeo je da radi na izveštaju otprilike u to vreme, dajući na kraju oštar dokument u kojem je rekao da je podmornici potrebno više testiranja i naglasio „potencijalne opasnosti za putnike Titana jer se ekspedicije odvijaju u ekstremnoj dubini.”

    OceanGate, Titan ekspedicija (Beta/AP)

    Dva meseca kasnije, OceanGate se suočio sa sličnim alarmantnim pozivima od više desetina ljudi — lidera u industriji, istraživača dubokog mora i okeanografa — koji su u pismu izvršnom direktoru Stoktonu Rašu upozorili da je „eksperimentalni“ pristup kompanije i njena odluka da odustane od tradicionalne procene može dovesti do potencijalno „katastrofalnih“ problema sa misijom Titanik.

    Portparol OceanGatea odbio je da komentariše petogodišnje kritike Lochridgea i lidera industrije.

    I izvršni direktor u podmornici

    Raš, izvršni direktor kompanije, takođe je jedan od putnika na brodu kao njegov pilot, saopštila je kompanija u utorak.

    Kao vazduhoplovni inženjer i pilot, osnovao je kompaniju sa sedištem u Everetu, Vašington, 2009. U poslednje tri godine, naplaćivao je 250.000 dolara po osobi za priliku da se poseti olupina Titanika, koji je potonuo 1912. na svom inauguracionom putovanju iz Engleske u Njujork.

    OceanGate, Titan ekspedicija, Stokton Raš (Beta/AP)

    Kritike Lochridgea i stručnjaka koji su potpisali pismo Rašu iz 2018. bile su delimično fokusirane na ono što su okarakterisali kao odbijanje Raša da Titan pregleda i sertifikuje jedna od vodećih agencija koje obavljaju takav posao.

    Lochridge je u sudskim zapisima prijavio da je pozvao kompaniju da to učini, ali da mu je rečeno da OceanGate „ne želi da plati“ za takvu procenu. Nakon što su dobili izveštaj, čelnici kompanije su održali napet sastanak kako bi razgovarali o situaciji, prema sudskim dokumentima koje su podnele obe strane. Dokumenti su došli u tužbi koju je OceanGate podneo protiv gospodina Lochridgea 2018. godine, optužujući ga da deli poverljive informacije van kompanije.

    U dokumentima, Lochridge je izvestio da je saznao da je prozor koji putnicima omogućava da vide izvan letelice sertifikovan da radi samo na dubinama do 1.300 metara. To je daleko manje nego što bi bilo potrebno za putovanja na Titanik, koji je skoro 4.000 metara ispod površine okeana.

    Odvojeno upozorenje koje je OceanGate dobio iste godine došlo je od 38 stručnjaka u industriji podvodnih plovila; svi su bili članovi odbora za podvodna vozila s ljudskom posadom Društva za morsku tehnologiju, 60-godišnje industrijske grupe koja promoviše, proučava i podučava javnost o tehnologiji okeana. Stručnjaci su u svom pismu Rašu napisali da su „jednoglasno zabrinuti“ zbog načina na koji je Titan razvijen i planiranih misija do olupine Titanika.

    Izvor: BIZLife/Mladen Stanković

    Foto: Beta/AP

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE