Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nela Deura

    Šta povezuje priču o ružnom pačetu i brendiranje poslodavca

    Piše: Nela Deura, Employer branding consultant

    Godinama je veoma turbulentno na globalnom tržištu radne snage. Vreme kada su se talenti borili za mesto u nekoj od kompanija, a pregovaračka moć bila apsolutno na strani poslodavaca – davno je prošlo. Kompanije se, više nego ikad, suočavaju sa teškoćama u privlačenju željenih talenata (prijavljuje ih četiri od pet poslodavca na globalnom nivou – Manpower group), a njihov nedostatak je najveći u poslednjih 17 godina. Ovde se ne radi samo o onima koji bi popunili početne, već i ključne i menadžerske pozicije. Ako tome dodamo i nelojalnost i posledično veliku fluktuaciju kadrova, a svaki odlazak košta kompaniju od šest do devet njegovih mesečnih plata (SHRM), uopšte ne čudi što je brendiranje poslodavca vruća tema.

    Paradoksalno, uporedo sa ogromnim manjkom talenata, od kraja prošle godine počela su i masovna otpuštanja (Microsoft, Amazon, IBMDell, SAP, Yahoo itd.), koja će se, po najavama nekih kompanija, i nastaviti. Naime, otpuštanja su posledica smanjenja troškova usled ekonomske neizvesnosti i restrukturiranja nakon pandemije, ali i zamene radnih mesta veštačkom inteligencijom, kako to otvoreno najavljuje IBM zamenom 8000 radnika. Činjenica da je većina gorenavedenih kompanija ujedno i u grupi najpoželjnijih poslodavaca dodatno usložnjava već komplikovanu situaciju.

    Za razliku od prethodnih godina, kada su fleksibilni uslovi rada i balans između posla i privatnog života bili na vrhu liste želja kandidata, usled ekonomskog pada i neizvesnosti, na prvom mestu se sada nalaze plata i finansijska stabilnost. Fleksibilni radni uslovi, benefiti i prilike za unapređenje, koje većina kompanija danas ističe, više nije dovoljno. Kandidatima je važnije da čuju kakva je zaista kultura kompanije, šta zaposlene čini srećnim i da li se ulaže u razvoj veština.

    Pred kompanijama je težak zadatak. Potrebno je izgraditi autentičan brend koji jasno naglašava realne prednosti rada u datoj kompaniji i demistifikuje njenu specifičnu organizacionu kulturu, a istovremeno privući talente, čije će veštine pomoći u ostvarivanju njenih ciljeva.

    I tu dolazimo do suštine ove priče.

    Među zvezdama koje su najbolje razumele značaj izgradnje brenda dobrog poslodavca i postale posao iz snova za većinu softverskih inženjera istakao se veliki svetski gigant – Gugl. Veoma studiozno, misleći na svaki detalj iskustva talenata (i kandidata i zaposlenih), Gugl je dao primer kako se zaslužuje reputacija najpoželjnijeg poslodavca na svetu. Filozofija ove kompanije je „stvoriti najsrećnije i najproduktivnije radno mesto na svetu”. Naime, pored svesti da se samo uz pomoć vrhunskih stručnjaka u timu mogu ostvariti natprosečni rezultati, ova kompanija je razumela koliko je za produktivnost radnika neophodno da budu i srećni, i motivisani, i inspirisani.

    Kompjuter

    Kompjuter

    Zato je Gugl učinio sve da to zaposlenima i pruži. Pored odličnih plata, plaćenog porodiljskog odsustva, zdravstvenog i putnog osiguranja, podrške nakon smrti porodici zaposlenog, Gugl ulaže značajna sredstva u dalju edukaciju zaposlenih (odsustvo za dalje školovanje, ali i pokrivanje svih troškova studija ako dato znanje može da pomogne kompaniji), kao i u napredovanje u karijeri. Kultura kompanije se zasniva na podsticanju otvorene komunikacije (sastanci sa menadžerima jednom nedeljno ili mesečno) i slobodi iznošenja sopstvenih inovativnih ideja.

    Razumejući značaj timskog rada, Gugl je organizovao istraživanje o proceni interakcije na radnom mestu. Prema njihovim rezultatima, upravo radni prostor predstavlja najveću polugu za podsticanje saradnje, a najveći pokretač performansi u složenim industrijama, poput softvera, je slučajna interakcija. Zato i ne čude kreativne kancelarije Gugla širom sveta. Kada tome dodamo i kafiće i kafeterije unutar kompleksa, besplatne obroke, sale za masaže i lekara opšte prakse na poslu, kao i mogućnost da se kućni ljubimac dovede na posao, shvatamo koliko je važan detaljan pristup. Iako zaposleni u Guglu ne moraju da budu fizički prisutni na poslu, izgleda da oni to, ipak, žele.

    Gugl je postavio standarde – ne samo u obezbeđivanju adekvatnih radnih uslova već i u jasnoj definiciji radnih i etičkih vrednosti zaposlenih i kulture timskog duha. Rezultat svih preduzetih akcija jeste da se, prema istraživanju, 90 odsto zaposlenih u Guglu oseća srećno. Zato i ne čudi što je do prošle godine, a u prethodnih 15-ak, Gugl bio najpoželjniji poslodavac na svetu (Universum). O razlozima zašto je ta titula prošle godine pripala kompaniji Epl, nekom drugom prilikom.

    Suvišno je reći da je godinama nakon ovog pionirskog poduhvata većina IT firmi pokušavala da iskopira Gugl. „Koncept kreativnih kancelarija” je zahvatio i IT firme na srpskom tržištu, pa je većina kao svoje komparativne prednosti forsirala privatno zdravstveno osiguranje, sokove i voće u kancelarijama, tim bilding i, naravno, Fit Pass.

    Ipak, kompanije su se suviše „opekle” forsirajući „in” momente i opšta mesta. Ostajući na formi, zanemarile su suštinu, što je privlačenje za njihovu kompaniju pravih talenata. Kako „kultura jede strategiju za doručak”, možemo videti na primeru stručnog kandidata koji ne deli vrednosti i misiju kompanije u kojoj se zaposlio i ne uklapa se u datu korporativnu kulturu. Oduševljen, recimo, neograničenim godišnjim odmorom, kada počne da radi, shvati da mu ne odgovara način organizovanja posla, netransparentnost poslovanja, sistem nagrađivanja, a da sa kolegama uopšte nije na istoj talasnoj dužini. On veoma brzo odlazi iz kompanije, ne zaboravljajući da na nekom od portala za oglašavanje i traženje posla napiše svoje negativno iskustvo, ostavivši kompaniju sa „okrnjenom” reputacijom i troškovima zamene tog istog radnika.

    I da se vratimo na priču o ružnom pačetu. Ono jedino može biti srećno i prihvaćeno u okruženju u kome su oni slični njemu. Raduje činjenica da je u doba uniformnih, „copy-paste” kultura kod brendiranja poslodavaca pobedila različitost i da samo fokus na autentičnost kompanije pravi razliku, privlačeći ljude koji žive iste vrednosti i čija će im stručnost pomoći da ostvare svoje ciljeve.

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE