Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    INTERVJU: Andreas Graf, finansijski direktor Vip mobile i Si.mobil

    Od početka poslovanja Vip mobile u Srbji u 2007. godini do danas, ova kompanija uložila je 934 miliona evra, što znači da je Vip i dalje najveća grinfild investicija u Srbiji

    Poslovna klima u Srbiji se postepeno poboljšava, u smislu prvih znakova ekonomskog rasta, nivoa zaposlenosti i usvajanja regulative EU, ističe Andreas Graf, finansijski direktor Vip mobile i Si.mobil.

    „Vlada se kreće u pravom smeru, da pomenemo samo poboljšanje zakonskih propisa u oblasti rada, zaštite potrošača i izdavanja građevinskih dozvola, kao i pozitivan razvoj situacije u pogledu uvođenja e-uprave“, kaže Graf i navodi da ipak, trenutno poslovno okruženje nije dovoljno stimulativno za većinu kompanija.

    „Za unapređenje poslovanja ključne oblasti su fiskalna konsolidacija, ujednačena primena zakona, nastavak harmonizacije sa regulativom EU i smanjenje birokratije. Očekujemo od Vlade da uspostavi stabilniji makroekonomski okvir koji će omogućiti preduzetnicima da obezbede brži povrat investicija i rast.“

    Kao jedan od zahteva koji je neophodno ispuniti u cilju poboljšanja investicione klime u Srbiji, nedavno ste istakli pojednostavljivanje fiskalnog režima, kao i stvarno smanjenje birokratije. Kako taj segment utiče na vaše poslovanje?

    Potražnja za telekomunikacionim uslugama u Srbiji zabeležila je blagi porast 2016. godine, ali korisnici i dalje optimizuju svoju potrošnju usled tankih kućnih budžeta. Operateri su pred izazovom jer moraju da obezbede svoje prihode, a u isto vreme i da nastave da ulažu u infrastrukturu i nove servise.

    Osim toga, građani ne kupuju digitalne uređaje jer nema podsticaja za takvu kupovinu. Umesto da budu oslobođene od poreza, maloprodajne cene su opterećene visokim carinama, porezom na dodatu vrednost i drugim bespotrebnim nametima. Na primer, uvoz telekomunikacione opreme i mobilnih telefona usporava propis koji zahteva dupliranje dokumentacije, što znači da je, i pored odobrenja EU, potreban dodatni dokument koji izdaju domaća regulatorna tela. Fluktuacije deviznog kursa i dalje predstavljaju problem koji pogađa većinu kompanija, uključujući i našu, s obzirom na to da evro dominira u znatnom delu naših troškova i investicija. Predvidljivije poslovno okruženje je ključno za sve investitore.

    Tehnološki razvoj je doveo do velikih promena, posebno kad je reč o telekomunikacijama. Kako vidite situaciju na polju telekomunikacija u Srbiji u budućnosti?

    Očekujemo mnogo od novog Zakona o elektronskim komunikacijama koji bi trebalo da dalje reguliše naš sektor u skladu sa propisima EU, posebno proces prenosa mobilnih brojeva i trgovinu spektrom. Takođe bi trebalo da osnaži RATEL i obezbedi veću nezavisnost ovog regulatornog tela. Potrebno nam je okruženje koje će biti u skladu sa liberalnijim tržištima u regionu. Na primer, cene interkonekcije su među najvišima u regionu, i to stavlja veliki cenovni pritisak na nas, kao i na korisnike.

    Ako govorimo o potrošačkim navikama, primetan je zaokret prema postpaid paketima, umesto prepaid usluga. Udeo pametnih uređaja na tržištu će nastaviti da raste, a prenos podataka će se udvostručavati iz godine u godinu, paralelno sa širenjem 4G mreže. Korisnici će tražiti sve više korisnih sadržaja i sveobuhvatnih rešenja za privatne i poslovne potrebe od svojih operatera, a ne samo konektivnost i konkurentne tarifne pakete.

    Do koje mere je Srbija postala deo digitalnog sveta i gde se po ovom segmentu nalazimo u poređenju sa drugim zemljama?

    Potrošači su ti koji pokreću potražnju za još moćnijim uređajima, većom količinom i boljim kvalitetom informacija i zabavnih sadržaja, snažnijom interakcijom u privatnom i poslovnom životu, i sve to u pokretu. Rekao bih da neki segmenti potrošača u Srbiji odlično prepoznaju i koriste napredne digitalne servise, i njihovi zahtevi sve više rastu.

    Postoji mnogo odličnih primera digitalnih servisa i rešenja u Srbiji, ali na inicijativu kompanija; još uvek ne postoji dovoljno vidljiva strategija države. Pored toga, postoji izvesno nepoverenje prema, na primer, elektronskom plaćanju i mobilnom plaćanju, tako da ljudi i dalje radije stoje u redovima i čekaju da dobiju priznanicu u fizičkom obliku.

    Digitalizacija društva trebalo bi da bude u centru pažnje svih zainteresovanih strana, a posebno države, koja bi mogla da obezbedi konkretne pogodnosti i čak privuče nove investitore u IKT sektoru. Sem toga, svi bismo morali da uložimo više napora u edukaciju najširih slojeva stanovništa da bismo ih informisali o prednostima i načinu korišćenja digitalnih rešenja.

    Vip mobile je do sada investirao oko 930 miliona evra. Ovogodišnje investicije su usmerene na širenje 4G mreža?

    Od početka našeg poslovanja 2007. do danas, uložili smo 934 miliona evra, što znači da je Vip i dalje najveća grinfild investicija u Srbiji.

    Prošle godine smo prvi u Srbiji uveli 4G, a danas imamo najveću mrežu četvrte generacije u zemlji. Ovu tvrdnju je nedavno potvrdio i RATEL u svom izveštaju o razvoju LTE mreža u Srbiji. Vip će do kraja godine pokriti čak 77% stanovništa Srbije svojom brzom 4G mrežom. U protekle dve godine, samo u razvoj mreže smo uložili oko 83 miliona evra, uključujući i licence za frekvencijski spektar. Investicije su neophodne kako bismo mogli da izađemo u susret sve većim zahtevima naših korisnika u pogledu brzog i pouzdanog prenosa podataka.

    Šta će biti u centru pažnje sledeće godine kad je reč o investicijama?  

    Investicije će i dalje biti usmerene ka širenju i unapređenju mreže. Osim toga, nastavićemo da menjamo našu poziciju kompanije koja obezbeđuje „samo“ mrežu i tarife, kako bismo postali relevantniji i korisnicima ponudili i koristan sadržaj i digitalna rešenja, samostalno ili kroz partnerstva. Na primer, naša uspešna saradnja sa bankom Societe Generale je dobar pokazatelj kako kompanije iz različitih sektora mogu da udruže svoje resurse kako bi ponudili korisnicima komplementarne usluge koje  štede vreme i novac.

    Nastavićemo da radimo na uvođenju pozitivnih promena u postojeću tržišnu praksu. Naš jedinstveni koncept „Dođi i probaj“, gde korisnici mogu da bez ikakvih obaveza i troškova besplatno isprobaju našu mrežu i usluge pre nego što odluče da potpišu ugovor, naišao je na veoma dobar prijem. Korisnici takođe cene činjenicu da smo ukinuli naknade za uspostavu poziva i razgovore sa korisničkim servisom.  Nastavićemo u istom pravcu, i možete očekivati još iznenađenja.

    Koliko ste zadovoljni vašim poslovanjem u Srbiji  i da li biste preporučili srpsko tržište drugim investitorima?

    Uprkos konstantnim investicijama i izazovima sa kojima se suočavamo, uspevamo da održimo poslovni rast. Naši prihodi za prvih devet meseci 2016. premašili su 160 miliona evra, što je za 6% više nego u istom periodu prošle godine. Trenutno imamo preko 2,1 milion korisnika i tržišni udeo od 22,4%. Još uvek ulažemo više nego što zarađujemo, što znači da je naš cilj da uspostavimo dugoročno održivo poslovanje, a naši vlasnici i dalje veruju u potencijal ovog tržišta i naše kompanije. Zahvaljujući našem najvećem akcionaru, kompaniji America Movil, i njenoj sposobnosti da sagleda širu sliku, imamo mogućnost da reinvestiramo naše tokove gotovine i usmerimo ih u dalji razvoj mreže i najnovije uređaje.

    Postoje brojne prednosti za poslovanje u Srbiji, među kojima su nešto niži troškovi poslovanja, posvećeni i vešti stručnjaci, i povoljan geografski položaj. Osim toga, ako Vlada nastavi da sprovodi najavljene reforme sa još većom odlučnošću, to bi ubrzalo dolazak novih investitora u Srbiju.

    Prednosti novih tehnologija

    5G će nas uvesti u potpuno povezano društvo. Prve komercijalne 5G mobilne mreže se očekuju 2020, sa maksimalnim brzinama od 20 Gbps – zamislite da film u Ultra HD formatu skinete sa interneta za samo 10 sekundi. Takve brzine neće samo promeniti način na koji koristimo naše uređaje, već će obezbediti i dodatnu prednost kad je reč o netradicionalnim povezanim uređajima. Kako je najavljeno, 5G mreže će moći da obezbede prosečnu brzinu od preko 100 Mbps za više od milion uređaja u okviru Interneta stvari na području od jednog kvadratnog kilometra.

    Ipak, 5G  je trenutno još uvek u fazi standardizacije, tako da ne očekujemo da je vidimo na masovnom tržištu kao postojeću 4G tehnologiju u naredne tri do četiri godine. Naravno, bićemo spremni kad to vreme dođe, i kad svi preduslovi u pogledu infrastrukture i zakonske regulative budu ispunjeni.

    Izvor: BIZLife magazin

    Piše: Ksenija Mijatović

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE