Svet kakav želiš
Piše: Darko Soković, Rukovodeći partner za strategiju i razvoj, Propulsion
– A da nam vi dođete u Beč, pa da se malo posavetujemo o održivoj budućnosti i perspektivama cele naše poslovne grupacije?
I iako je firma u kojoj radim bliski saradnik kompanije A1 Srbija – uglavnom svakodnevno zajedno lomimo glavu kako da, uprkos svemu i u inat digitalnom, ekološkom, idejnom i svekolikom svetskom haosu, napravimo nešto što nije samo pozitivan bilans na kraju godine, nego i inspiracija i uspeh za kompaniju, njene zaposlene i sve nas koji ovde živimo – iznenadio me taj poziv na savetovanje sa „nama važnim akterima”, kako rekoše. Što bi uopšte jedan Telekom Austrija hteo da zna šta ja i moje koleginice i kolege mislimo kako treba da vode svoj posao?
Stavili su nas za velike stolove, a za svakim je sedeo CEO jedne od njihovih kompanija iz Austrije, Slovenije, Srbije, Hrvatske, pa ključni ljudi cele grupe, pa odgovorni za ljudske resurse, nabavke, održivost. I hteli su da čuju sve: od toga kako da stvarno (a ne samo nekim dokumentom) unaprede rodnu ravnopravnost, preko saveta da dobavljačima pomognu da poštuju ESG standarde, do toga kako da uključe širu zajednicu u sve to.
Sedeli smo tu mi, njihovi dobavljači, partneri, prijatelji, savetnici, i pričali, ma usta nismo zatvarali, a oni sve lepo zapisali. Ali lako je reći šta treba, a kako sprovesti?
Velike kompanije sve više razumeju da je kapital zajednice jednako važan kao i onaj novčani
Evo, recimo, A1 Srbija, kad su se ono, pre koju godinu, rebrendirali: i tad su hteli (a i sad žele) da ovo sve oko nas bude svet koji svako od nas ima moć da menja. „Svet kakav želiš”, pokrenut kao društveno odgovorni program, omogućio je realizaciju jedanaest inicijativa iz oblasti obrazovanja, javnog zdravlja, ekologije i kulture. Pored dugoročne posvećenosti same kompanije i toga što su stvarno angažovali prave eksperte za te teme, pa tek onda krenuli u čitav poduhvat, A1 je uložio preko 20 miliona dinara za realizaciju projekata i više od 300 sati mentorske podrške.
Da se razumemo, moglo je i sâmo to da bude dovoljno za neki lep festival, priznanje, nagradu. No, ne lezi vraže: „Svet kakav želiš” postao je krovna platforma za sve društveno odgovorne aktivnosti kompanije A1 Srbija; to je svet u kojem se kompanija, njeni zaposleni i šira zajednica gde A1 posluje aktivno bave zaštitom životne sredine, gde je obrazovanje dostupno svima, postoji adekvatna podrška javnom zdravlju, a kultura se ne uzima tek tako, nego je sastavni deo svih nas.
Zelena budućnost deo je DNK ove kompanije od dolaska u Srbiju, a sa novim imenom podigli su zelena očekivanja od samih sebe na maksimum: A1 je prvi operator kod nas koji je instalirao više od pet hiljada solarnih panela na baznim stanicama, pa su, zahvaljujući tome i opštem povećanju zelene energije koju koriste, smanjili svoju emisiju ugljen-dioksida za čak trećinu! Kao pioniri, uveli su „eko-rejting”, međunarodnu metodologiju koja procenjuje uticaj telefona na životnu sredinu, ne bi li motivisali korisnike na ekološke izbore, jer, kao i potrošačima širom sveta, i u Srbiji ovo postaje sve bitnije. Sa nama iz Propulsiona i Šumarskim fakultetom pomerili su granice na polju ekologije sadnjom prvih deset kišnih bašti. „Molim, kakvih bašti?”, zapitaće se priležni čitalac. Zamislite: kad je vreme uobičajeno, to je jedna lepo uređena, začudna kolekcija biljaka koja ulepšava centar svakog grada domaćina. Međutim, kad grunu epske bujice i klizišta, bašta je tako dizajnirana da vodu i nanose zadrži i građanima smanji muke s katastrofalnim posledicama poplava, koje smo svi videli, nažalost, više puta letos i prethodnih godina. Kako bi još više naglasila koliko su ove teme presudne, kompanija A1 je dovela u Beograd Erin Brokovič, čuvenu ekološku aktivistkinju o čijoj je borbi za očuvanje životne sredine i javnog zdravlja snimljen i Oskarom nagrađeni blokbaster. (Gospođa Brokovič je morala prvo sve da nas uveri da je ona prava Erin, te da to nije tamo neka Džulija Roberts, i da je stvarno došla na poziv Dejana Turka i njegovog tima, a tek onda je uzela da nas ekološki inspiriše.)
Ali svi mi – a posebno (tele)komunikatori – razumemo da je sredina u kojoj živimo sve više digitalna i sve više izazovna. A1 je zato ponudio korisnicima napredno bezbednosno rešenje koje štiti uređaje od pretnji sa interneta, sa više miliona ljudi koji su saznali šta je bezbedan internet i kako da se zaštite. Onlajn zaštita je važna, ali je digitalna edukacija presudna: njihova platforma „Bezbedni klinci” neprekidno je tu za roditelje čija deca odrastaju u digitalnom haosu, sa preko 700 tekstova i 70 kurseva, videa i podkasta i održanim predavanjima u 40 osnovnih škola za 9000 učenika, nastavnika, roditelja, pedagoga i psihologa.
Treba čovek na ovom mestu da pomene i dve teme po kojima je A1, iako telekom-operator, postao poznat naširoko: briga o mamama i briga o (kulturnom) nasleđu. Čuveni hešteg #MamaBezSrama kroz ankete, videe, podkaste i motivacione kartice cele ove godine poručuje mamama da nisu same u prvim mesecima majčinstva, a s Jugoslovenskom kinotekom digitalno su restaurirali 31 kultno ostvarenje domaće kinematografije, spasivši ga od zaborava i fizičkog uništenja krhke filmske trake.
Velike kompanije neizbežno sve više razumeju da je kapital zajednice jednako važan kao i onaj novčani. Da bi uopšte opstali, biznisi imaju dužnost da se ovim pozabave. Oni, kao recimo A1, zovu saradnike u Beč, ulažu na sve strane (no pametno, smišljeno i strateški!) i sarađuju sa svakim ko deli njihovu viziju, jer mogu i moraju mnogo više od odličnog.
Ova kompanija, kao i mnoge druge kompanije, razumela je da, da bi svet uopšte opstao, mora da nam pomogne da sve ovo oko nas ne bude bujica čiji smo zarobljenici, nego zaista – svet kakav želimo.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Danijel Rakić / Propulsion / Ivo Matejin