Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ilon Mask, kompanija

    Zašto Ilon Mask želi da iskopira kinesku aplikaciju WeChat?

    Ranije ove nedelje Ilon Mask je rebrendirao Twitter u X – još jedan korak u njegovom planu da oponaša kinesku mega aplikaciju WeChat.

    Mask je duže vreme govorio da želi da transformiše svoju firmu za društvene mreže, koju je kupio prošle godine za 44 milijarde dolara, u mnogo veću platformu.

    Ranije je pohvalio WeChat – takozvanu ,,aplikaciju za sve“ koja kombinuje ćaskanje, upoznavanje, plaćanja i društvene medije – i rekao da bi stvaranje nečega ,,čak i sličnog tome sa Twitter-om… bio ogroman uspeh“.

    U postu na X ove nedelje, Ilon je rekao da će u narednim mesecima da „dodaju sveobuhvatnu komunikaciju i sposobnost da vodite ceo vaš finansijski svet“.

    Nada se da će rast X dovesti do skoka prihoda – kompanija je izgubila skoro polovinu prihoda od reklamiranja otkako ju je kupio Mask i bori se sa velikim dugom.

    Ilon Mask, Tviter

    Ilon Mask (AP Photo/Jed Jacobsohn)

    Šta je WeChat i zašto Mask želi da ga oponaša?

    Pokrenut od strane tehnološkog giganta Tencent 2011. godine, WeChat sada koristi skoro 1,4 milijarde stanovnika Kine.

    Usluge aplikacije uključuju razmenu poruka, glasovne i video pozive, društvene mreže, dostavu hrane, mobilna plaćanja, igre, vesti, pa čak i sastanke. To je kao WhatsApp, Facebook, Apple Pay, Uber, Amazon, Tinder i još mnogo toga spojeno u jedno.

    Toliko je utkano u tkivo kineskog društva da je gotovo nemoguće živeti tamo bez njega.

    Počelo je kao platforma za razmenu poruka poput WhatsApp-a ili iMessage-a, a njegove dve najčešće korišćene funkcije su nalik WhatsApp-u, „Chats“ i „Moments“.

    ,,Novčanik“

    Njena široko rasprostranjena funkcija „novčanika“ može da se poveže sa debitnim i kreditnim karticama – većina prodavnica i onlajn prodavaca u Kini prihvata WeChat plaćanja, a korisnici skeniraju QR kodove za plaćanje. Ljudi takođe mogu da plaćaju račune za domaćinstvo, investiraju, pa čak i da uzimaju kredite na WeChat-u.

    Vladine usluge su takođe na WeChat-u, a korisnici mogu da provere informacije o socijalnom osiguranju, plate kazne za prekoračenje brzine i rezervišu termine u bolnici.

    A tokom pandemije to je postalo od suštinskog značaja: dok je cela zemlja bila pod strogim ograničenjima zbog Covida, bilo je nemoguće kretati se bez „zdravstvenog koda“ generisanog u aplikaciji.

    Kina, gradovi

    Kina (Pixabay)

    Nedostaci aplikacije

    Ali postoji nekoliko nedostataka da imate toliko funkcija u jednoj aplikaciji.

    Sa praktične tačke gledišta, WeChat zauzima veliki deo memorije telefona – obično desetine gigabajta memorije podataka. Još ozbiljnije, ogroman doseg WeChat-a u svakom kutku kineskog života izazvao je zabrinutost zbog vladine cenzure, nadzora i drugih pitanja privatnosti.

    Kina blokira pristup mnogim stranim veb-sajtovima, od novinskih kuća kao što je BBC do platformi društvenih medija poput Facebook-a i, ironično, X Ilona Maska. Zbog državne kontrole nad internetom, izuzetno je opasno da ljudi govore protiv vlade na WeChat-u.

    Nije neuobičajeno da se nepodobni suspenduju danima ili nedeljama zbog nečega što su rekli u ,,Chats“ ili na ,,Moments“.

    Čak i ljudi koji dele naizgled nekontroverzne informacije našli su se na pogrešnoj strani vladinih cenzora i zatvorili su svoje naloge i grupe za ćaskanje.

    Kič Liao, pomoćnik direktora Globalnog kineskog čvorišta Atlantskog saveta, rekao je da su super-aplikacije poput WeChat-a usklađene sa ciljevima Pekinga da organizuje sve aspekte života kako bi zadržao kontrolu nad zemljom.

    „Uglavnom da bi se sprečio ’politički rizik’ – bilo šta što bi moglo da preraste u opoziciju i eventualni rizik za vladavinu KPK Komunističke partije Kine“, dodao je on.

    Kina, Peking

    Kina (Pixabay)

    Hoće li to funkcionisati na Zapadu?

    Ogroman uspeh WeChat-a u Kini zavisi od dva glavna faktora, smatra Kečeng Fang sa Kineskog univerziteta u Hong Kongu.

    Kao prvo, većina ljudi u Kini pristupa WeChat-u na pametnim telefonima, a ne na desktop računarima, zbog relativno kasnog razvoja interneta u zemlji.

    „Što znači da žive u ograđenim baštama aplikacija, a ne u otvorenom vebu. Mnogo je lakše napraviti ‘aplikaciju za sve’ na pametnim telefonima nego na računarima“, naveo je on.

    Fang je takođe istakao da nedostatak regulative o konkurenciji u Kini – što je u suprotnosti sa većinom zapadnih zemalja – omogućava aplikaciji kao što je WeChat da efikasno blokira rivalske platforme, kao što su platforma za kupovinu Taobao i video aplikacija Douyin.

    Da li bi Ilon Mask mogao da učini da slična aplikacija funkcioniše van Kine? Možda ćemo to uskoro saznati, a stručnjaci veruju da sve zavisi od digitalnih plaćanja.

    Izvor: BIZLife

    Foto: Beta/AP, Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE