Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    gorivna ćelija

    Bosch testira vozila s gorivnim ćelijama: Pređu 540 km, a za 6 min. su opet napunjena

    Električni pogon je nešto o čemu se masovno priča u poslednjih nekoliko godina kao o najboljoj opciji za planetu, ali i za pravna i fizička lica zbog ekonomičnije vožnje.

    Mnoge kompanije (na primer, one koje imaju dostavu) odlučile su da se prebace na električni pogon, posebno one koji su, moglo bi se tako reći, „često na točkovima“. Ipak, i ovo ima svojih mana, a postoji čak i jedna bolja opcija.

    Činjenica je da kombi-vozila koja imaju pogonski agregat s nultom emisijom štetnih materija brzo isporučuju robu na odredište, ali, što je relacija duža, a vozilo teže, to električni pogon zasnovan na baterijama brže doseže svoj limit.

    Gorivna ćelija – prednosti

    Tu na scenu stupaju prednosti koje nudi gorivna ćelija. Bosch je opremio dva kombi- vozila ovom tehnologijom i započeo ispitivanje na putevima.

    „Gorivne ćelije omogućavaju veći domet i kraće vreme punjenja, što vožnju čini ekonomičnijom”, kaže dr Markus Hejn, član Upravnog odbora kompanije Bosch i predsednik poslovnog sektora Mobility Solutions.

    „S dva kombi-vozila s gorivnim ćelijama u mogućnosti smo da sveobuhvatnije razumemo sistem i pokazali da gorivne ćelije mogu biti prikladno pogonsko rešenje kod lakih komercijalnih vozila.” Partner na projektu je ABT eLine GmbH, koji je projektovao i preobratio vozila zajedno s firmom Bosch Engineering GmbH. Na sajmu IAA Transportation u Hanoveru Bosch je zainteresovanim posetiocima omogućio da na stazi isprobaju probna vozila i tehnologiju gorivnih ćelija.

    gorivna ćelija

    U upotrebi su pretežno komponente kompanije Bosch

    Razvojni inženjeri upotrebili su komponente kompanije Bosch u gotovo celom sistemu gorivnih ćelija. Koristi se komplet gorivne ćelije koji se sastoji od niza ćelija (tzv. stek), modula za napajanje anode s ubrizgivačem vodonika i recirkulacionim ventilatorom, elektronskog upravljačkog uređaja, električnog vazdušnog kompresora i komponenata sistema za skladištenje vodonika, čak i većeg broja senzora. S tehničke strane, oba vozila počivaju na vozilima dostupnim u slobodnoj prodaji koja se kreću isključivo na električni pogon.

    Baterije i periferna oprema zamenjene su gorivnom ćelijom, uz pet rezervoara za ukupno 10 kilograma vodonika i malim litijum-jonskim akumulatorom.

    Važna saznanja

    „Smeštanje komponenata gorivne ćelije u raspoloživi prostor bio je veliki izazov”, kaže dr Uve Gakštater, predsednik divizije Bosch Powertrain Solutions. Partner ABT eLine prilagodio je rashladni sistem, upravljački sistem vozila i električni sistem. Bosch je projektovao sistem gorivnih ćelija, ugradio ga u vozilo zajedno sa sistemom skladištenja vodonika i razvio je pripadajući upravljački sistem. Nakon neophodnih tehničkih ispitivanja, vozila su dobila zvaničnu dozvolu za upotrebu na putu.

    Projekat je već omogućio sticanje važnih saznanja: čak i pod opterećenjem, vozila su prelazila do 540 km, a za šest minuta bila su potpuno napunjena gorivom. Zahvaljujući tome, gorivna ćelija ubuduće može biti odličan dodatak električnom pogonu za vozne parkove čija kombi-vozila prelaze veoma duge relacije tokom dana i vraćaju se u sedište uveče.

    Gorivna ćelija i vodonik spremni za sledeći korak

    Prve komponente kompanije Bosch za gorivne ćelije već se nalaze u serijskoj proizvodnji. Međutim, posao ni izbliza nije gotov. „Potrebno nam je što više podataka iz realnih uslova vožnje kako bismo nastavili s razvojem sistema”, objašnjava Gakštater. Zahvaljujući mogućnosti povezivanja u virtuelnom “oblaku”, dva probna vozila sada dostavljaju ove podatke u stvarnom vremenu na računare razvojnih inženjera, dopunjujući izmerene vrednosti dobijene na ispitnim stolovima. Uz pomoć ovog znanja, Bosch svojim kupcima može ponuditi komponente koje su ispitane u još ranijoj fazi, kao i sveobuhvatnu podršku u projektovanju sistema.

    Ipak, neophodni su dodatni koraci kako bi tehnologija gorivnih ćelija napravila proboj. „Industrija i politika moraju da sarađuju na prevazilaženju prepreka na putu vodoničnim tehnologijama”, upozorava Gakštater. Na primer, razvoj infrastrukture rezervoara i proizvodnja zelenog vodonika u velikim količinama ostaju zadaci koje je moguće rešiti isključivo udruženim snagama.

    Izvor: BIZlife

    Foto: Bosch

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE