Generacija X se suočava sa starosnom diskriminacijom na poslu: ,,Ili će da uče ili da propadnu“
Radnici iz generacije X su zanemareni za pozicije svih vrsta, posebno zato što poslodavci vide mlade ljude kao fleksibilnije. Tajming ne može da bude gori.
Od svog otkaza prošlog maja, Nik, 49-godišnji izvršni direktor ljudskih resursa sa sedištem u SAD, procenjuje da se prijavio za stotine poslova. Imao je intervjue u 10 kompanija, posle kojih je na četiri mesta stigao do poslednjeg kruga. Svaki put je mesto pripalo mlađem kandidatu.
„Teško je to ne shvatiti lično. Imam odličnu reputaciju i puno iskustva. Kompanija bi trebalo da bude srećna što me ima, zar ne?“, kazao je on.
Tokom svoje potrage, Nik je dobio mnogo saveta o tome kako da se pozicionira kao kandidat za posao u svojoj demografskoj grupi. Jedan lovac na talente predložio je da ukloni datume školovanja sa svog LinkedIn profila kako bi sprečio poslodavce da izračunaju njegovu starost. Međutim, nedavni susret sa menadžerom za zapošljavanje nije bio tako suptilan.
„Rekao mi je da ‘u ovom trenutku ne mogu da napravim mnogo više okreta u karijeri’. Implikacija je bila da je moj prethodni posao možda bio poslednji, dodao je.
Generacija X, kojja pripada starosnoj grupi od 44 do 59 godina, bori se da dobije posao. Prvo, rukovodeće pozicije do kojih bi se inače ,,popeli“ nisu otvorene, jer mnogi bumeri odlažu odlazak u penziju i drže se posla. Ali kada se uloge otvore, starosna diskriminacija je ključni faktor: ubrzani tempo tehnološkog napretka doveo je do toga da menadžeri daju prioritet digitalnim generacijama za otvorene pozicije, verujući da su prilagodljiviji od generacije X.
Posebno je loše vreme za radnike na sredini karijere da se bore sa predrasudama vezi sa godinama, kazala je Kristina Mak, vanredni profesor na Bostonskom koledžu za socijalni rad. Mnogi ljudi iz generacije X se kreću kroz fazu života „sendvič“, žonglirajući sa obavezama poput brige o deci i podrške ostarelim roditeljima, navela je ona. Oni su opterećeni i vremenom i novcem. Većina njih nije spremna da prestane da radi, bilo zato što imaju hitne račune za plaćanje, štednje za penziju ili zato što ne žele da izgube karijeru.
Ovi faktori, u kombinaciji sa percepcijom da se generacija X ne uklapa baš ni u kategorije digitalnih generacija sa tehničkim znanjem, ni u kategorije visokoiskusnih radnika, ostavljaju ih u jedinstveno ranjivom položaju, objasnila je Mak.
,,Gen X je uhvaćena u sredini. I gde ih to ostavlja?“, pitala se ona.
Predrasude
Starosna diskriminacija je nezakonita u mnogim zemljama. I ne samo da je to često teško dokazati, već je i njen uticaj na karijere ljudi veoma stvaran. U nekim slučajevima, poput Nikovog, stariji radnici će biti odbijeni za posao, u drugim okolnostima, oni će biti izuzeti za rukovodeće pozicije ili će biti zanemareni zbog mogućnosti za obuku i razvoj.
Studije pokazuju da se stariji radnici (od 55 do 64 godine) i zaposleni na sredini karijere (od 45 do 54 godine) suočavaju sa različitim stereotipima i zabludama. Pripadnici generacije X, rođeni između 1965. i 1980. godine, su u obe ove starosne grupe.
,,Označeni su kao sporiji i tvrdoglavi, dobronamerni s jedne strane i nekompetentni s druge. Ljudi određenog uzrasta smatraju se zastarelima i ne vide se kao progresivni i inovativni. Žene se suočavaju s dodatnim preprekama. Žene u četrdesetim godinama često se percipiraju kao preokupirane porodičnim obavezama. Biti žena i biti stariji je dvostruki udarac“, dodala je Kristina Mak, piše BBC.
Pretpostavke poput ovih ne samo da su potencijalno diskriminatorne i često netačne, već su i u suprotnosti sa današnjom realnošću, rekla je An Burmajster, stipendista Akademije za menadžment i docent na Roterdamskoj školi za menadžment na Univerzitet Erazmus, u Holandiji. Radna snaga u mnogim industrijalizovanim privredama stari, a pristrasnost zasnovana na godinama „nema smisla za posao“, tvrdi ona.
Vrlo malo organizacija prepoznaje ovaj spoljni demografski trend. Umesto toga, istakla je Burmajster, „ono što kompanije treba da rade je da uspostave politike koje koriste veštine, stručnost i iskustvo starijih radnika“.
Previše iskusan da bi se zaposlio
Met Hernden, bivši izvršni regruter koji je postao trener za karijeru u Londonu, kazao je da je posmatrao mnoge slučajeve starosne diskriminacije dok je obučavao svoje klijente iz generacije X dok su tražili posao.
„Među nekim menadžerima za zapošljavanje postoji percepcija da stariji radnici nisu u toku sa najnovijim tehnologijama. Iz bilo kog razloga, postoji osećaj da su mlađi kandidati otvorenijeg uma i da ih je lakše oblikovati“, objasnio je on.
Nedavno je obučavao softverskog inženjera u kasnim 40-im koji se borio da nađe posao i izdržava svoju porodicu nakon što je dobio otkaz u firmi za sajber bezbednost. Njegov klijent je navodno dobio „neke šifrovane povratne informacije od menadžera za zapošljavanje“ da je „prekvalifikovan“ i „previše iskusan“ za pozicije za koje se prijavljuje, te stoga nepoželjan kao kandidat.
Hernden je savetovao inženjera da istakne svoju spremnost da uči, sposobnosti timskog rada i sveukupnu svestranost. Prebacivanjem fokusa sa svojih godina i iskustva na svoje prenosive veštine i prilagodljivost, inženjer je uspeo da se predstavi kao atraktivniji potencijalni zaposleni.
„Na kraju je dobio posao, ali je bio pod stresom tokom celog procesa“, kazao je.
Predrasude poslodavaca mogu da ih zaslepe za talenat koji žele i koji im je potreban. Stariji i zaposleni srednjih godina obično imaju odličnu radnu etiku i nižu stopu odsustva. Istraživanja takođe pokazuju da pokazuju bolju emocionalnu stabilnost u poređenju sa svojim mlađim kolegama i generalno su veštiji u rukovanju društvenim situacijama na radnom mestu, uključujući rešavanje sukoba.
Adrion Porter, zagovornik starosne inkluzije sa sedištem u SAD, koji se konsultuje sa organizacijama o razvoju karijere i njenoj dugovečnosti, tvrdi da je generacija X prilagodljivija nego što se uobičajeno smatra. Poslodavci često pogrešno izjednačavaju mladost i digitalne veštine, kazao je Porter, koji je i sam pripadnik generacije X.
Iako je istina da su generacija Z i milenijalci odrasli uz tehnologiju, članovi generacije X su morali da savladaju mnoge nove tehnologije tokom svoje karijere.
„Počeli smo da radimo kada je e-pošta tek bila uvedena. Prvo smo morali da naučimo internet, zatim Web 2.0, a sada AI. Generacija X je morala da uči ili da propadne“, zaključio je on.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik, Unsplash
Nadja
Pripadam X generaciji i stalno učim nove stvari. Uspela sam čak i da dobije zaposlenje u IT sektoru kad su svi oko mene bili skepticni po tom pitanju, a ond a se desilo veliko otpuštanje i os tada iako imam dosta znanja nailazim na agizam i informacije koja procuri do mene: “Šta da radim sa njom? Kako da je spojim sa ovim generacijama?” Dakle, nije da mi ne zelimo da učimo, nego postoji velika diskriminacija.