Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Šta su energetski razredi i kako odabrati uređaj koji troši najmanje struje?

    Svi smo bar jednom opazili nalepnicu energetski razredi“ na našim električnim uređajima koja je obeležena crvenim i zelenim strelicama, slovima od A do G. Mnogima, međutim, promakne da se posvete dovoljno kako bi uvideli  šta one zapravo predstavljaju i koliko mogu doprineti našem budžetu.

    U pitanju su energetski razredi, koje ne samo da nam pomažu da shvatimo kako možemo uštedeti struju, a samim tim i novac, već nam čuvaju životnu sredinu, te smanjuju emisiju CO2.

    Sve ovo dobija na dodatnoj težini ukoliko znamo da u okviru energetske potrošnje sekter domaćinstva predstavlja najvećeg potrošača. On dolazi pre sektora transporta, mobilnosti, industrije i privrede. A pogotovo u trenutnim uslovima kada cene energenata raste.

    EU za energetske razrede

    Projekat „EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda“ pokrenuo je nacionalnu kampanju kako bi se građani Srbije bolje upoznali sa time šta su to energetski razredi na kućnim aparatima. Na taj način bi bili u mogućnosti da prilikom kupovine izaberu energetski efikasniji uređaj, čime štede novac i ujedno čuvaju životnu okolinu.

    Ova kampanja deo je „Okreni na zeleno“ kampanje o energetskoj efikasnosti Ministarstva rudarstva i energetike i EU. Šta označavaju boje i simboli na energestkim nalepnicama na frižiderima, šporetima, veš-mašinama i drugim proizvodima u domaćinstvu? Kako izabrati uređaj koji najviše odgovara potrošaču, a ujedno i troši najmanje energije, čuva kućni budžet i životnu sredinu – teme su kampanje „Okreni na zeleno“.

    U skladu sa ciljevima EU za smanjenje potrošnje energije do 2030, ove godine je došlo do povećanja očekivanja energetske efikasnosti koje uređaji moraju da ispune da bi se našli na tržištu. Upravo iz ovog razloga su u EU uvedeni novi energetski razredi koje ih prate, a koje će se primenjivati i u Srbiji.

    Oznake će sadržati pojednostavljenu skalu energetskih razreda od tamno zelene A za energetski najefikasniji uređaj koji doprinosi smanjenju emisije ugljen-dioksida i smanjenju potrošnje energije, do crvene D. Primenjivaće se na beloj tehnici – zamrzivačima, frižiderima, mašinama za veš, mašinama za sudove, televizorima, sijalicama…

    Energetski razredi donose uštedu novca i energije

    „Ako ste i znali da izolacijom fasade na zgradama štedite struju, moguće da niste bili upoznati s tim da ćete kupovinom nekog aparata za domaćinstvo, obeleženog oznakom ’A’ i zelenom strelicom takođe uštedeti struju i novac, ali i smanjiti emisiju CO2. U pitanju su visokoenergetski uređaji, za razliku od onih obeleženih crvenom bojom, koji troše mnogo više struje“, rekao je vođa tima projekta „EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda Bernard Gindroz, na predstavljanju novih energetskih oznaka.

    On je dodao da uređaji označeni na novoj nalepnici najnižom klasom energetske efikasnosti „G“ godišnje troše minimum dvostruko više električne energije od proizvoda označenog klasom „A“.

    Sektor domaćinstva najviše troši

    „U okviru energetske potrošnje sektor domaćinstva predstavlja najvećeg potrošača. On dolazi pre sektora transporta, mobilnosti, industrije i privrede. Samim tim podržavanje velikih unapređenja u ovom sektoru je posebno važno. Pored unapređenja u izolaciji građevina, zabrana plasiranja na tržište svih niskoenergetsko efikasnih proizvoda kao i motivisanje potrošača da kupuju visokonergetsko efikasne uređaje predstavlja pravi prioritet. To je i sama svrha projekta“, kazao je Gindroz.

    Kako je naveo, ovo je cilj i svrha projekta finansiranog od strane EU koji je započet u septembru 2019, a koji podržava obe strane.

    „Sa jedne strane implementaciju Uredbe o ekodizajnu i Uredbe o energetskom označavanju. Potom pristupu podizanja kapaciteta Srbije usmerenih ka tržišnom nadzoru i kapacitetima testiranja radi verifikacije proizvoda i velikoj kampanji podzanja svesti usmerenoj ka postizanju promene ponašanja kako potrošača i građana, tako i prodavaca, distributera, vlasnika prodavnica, uvoznika i proizvođača“, objasnio je Gindroz.

    Prema njegovim rečima Uredba o ekodizajnu će obezbediti plasiranje na tržište viskoenergetsko efikasnih proizvoda. Dok će Uredba o energetskom označavanju informisati kupce i građane o prednostima kupovine ovakvih uređaja prilikom traženja novih modela.

    „Smanjenje energetske zavisnosti, obezbeđivanje visokokvalitetne i pristupačne energije i približavanje klimatskoj neutralnosti su jedan od ključnih i primarnih domena. Ovo je razlog zašto su energetske strategije zasnovane na dugoročnim opredeljenjima. Dok energetska efikasnost predstavlja princip broj jedan usmeren ka ispunjavanju naših očekivanja“, istakao je Gindroz.

    Za dve do tri godine smanjenje potrošnje

    Ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović izjavila je da Srbija još uvek troši tri, do četiri puta više električne eneregije od zemalja EU. Iz tog razloga, povećanje energetske efikasnosti je prioritet.

    „Plan je da u roku od dve, tri godine smanjimo potrošnju. Država godišnje ulaže 230 miliona evra u podizanje energetske efikasnosti, bilo za javne objekte, ili za domaćinstva. Moramo da krenemo put smanjenja električne i toplotne energije. Godišnje kroz naše prozore, vrata, loše izolacije sigurno bacimo proizvodnju jedne termoelektrane“, rekla je ona.

    Na tom putu, dodala je, neophodno je da se transformiše i industrijski proces kako bi dobijeni proizvodi garantovali umanjenu potrošnju toplotne i električne energije. Takođe je istakla da je ova tema važna bez obzira što je Srbija trenutno pogođena energetskom krizom.

    „Krajnje je vreme da počnemo da obeležavamo proizvode od A do G koji troše više ili manje energije. Nijedan proizvod se neće sklanjati sa tržišta, samo će ostati jasniji energetski razredi za sve potrošače da znaju šta kupuju. Tako stimulišemo kupce da se okrenu onim proizvodima koji su energetski efikasni. Takođe, proizvođače da na tržište krenu da stavljaju ovakve proizvode“, napomenula je ministarka.

    Za realizaciju 1,5 miliona EUR od EU

    Radi racionalnijeg korišćenja energije i prirodnih resursa, a u sklopu procesa evropskih integracija, Ministarstvo energetike je u procesu transpozicije direktiva o energetskom označavanju i eko-dizajnu. Za unapređenje sistema i života građana potrebno je da se novousvojeni propisi primene i da građani razumeju kakve im koristi oni donose.

    EU je izdvojila 1,5 miliona EUR za projekat „EU za energetsku efikasnost i eko-dizajn proizvoda“. On osim podizanja svesti građana o značenju energetskih razreda priprema ključne aktere. To su tela za ocenjivanje usaglašenosti i tržišnu inspekciju za primenu ovih propisa.

    Na ovaj način se svi subjekti u lancu pripremaju za funkcionisanje u novom, uređenom sistemu. Time će se uticati na kvalitet života građana, razvoj tržišta, ali i celokupne infrastrukture u oblasti kontrole, merenja i afirmisanja koncepta energetske efikasnosti.

    Nikola Bertolini, šef Odseka za saradnju Delegacije EU u Srbiji rekao je da Zeleni sporazum EU predstavljaju podršku građanima Srbije. Takođe, on uključuje komponentu o klimatskim promenama što znači da se radi o podizanju energetske efikasnosti i smanjenju nepotrebne potrošnje energije.

    „Srbiji predstoji prekretnica usmerena ka podizanju energetske efikasnosti za sve, na nivou cele države. Otvaranje Klastera 4 i poglavlja o energetici otvara nova polja za unapređenje i za razvoj. To predstavlja pohvalu Srbiji za sve što je urađeno do sada. Cilj unapređenja energetske efikasnosti i ulaganja velikog iznosa novca koji EU planira, je smanjenje zagađenja. Takođe bih pomenuo smanjenje upotrebe uglja i prelazak na obnovljive izvore energije“, kazao je Bertolini.

    Da li građani znaju šta su energetski razredi?

    Na skupu su izneti i podaci koji su prikupljeni ispitivanjem stanovništva. Čak 77 odsto ispitanika zna šta je energetska efikasnost, a 66 odsto razume oznake na električnim uređajima. Oko 68 odsto građana reklo je da zna da je uređaj efikasniji ukoliko je obeležen zelenom bojom. Zajedničko za sve ispitanike jeste da znaju važnost označavanja proizvoda. Oni bi se opredelili za one koji su efikasniji i koji bi im pravili manje troškove.

    Najveći deo ispitanika smatra da njihov angažman u okviru teme o energetskim razredima može u maloj meri da podigne energetsku efikasnost. Samo jedna četvrtina se izjasnila da njihovo domaćinstvo može u velikoj meri da doprinese energetskoj efikasnosti.

    Kada je reč o starosnoj strukturi, najstariji sugrađani i mladi su se izjasnili da ne mogu da utiču na povećanje energetske efikasnosti. To je bilo značajno kreatorima kampanje za energetske razrede, kako bi upravo ove grupe bile u fokusu.

    Izvor: BIZLife

    Foto: EU "Okreni na zeleno" PROMO

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE