Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Austrija

    Otvoren NAJSKUPLJI auto-put u Evropi od milijardu EUR, nosiće ime princeze (VIDEO)

    Sedam godina od početka izgradnje, Crna Gora je otvorila auto-put i to prvu deonicu, koji će, kada bude završen, povezivati Podgoricu sa severom zemlje i granicom sa Srbijom.

    Četrdeset jedan kilometar autoputa koštao je skoro milijardu evra, a za sedam godina izgradnje smenjivale su se četiri crnogorske vlade i pet puta je završetak radova odlagan.

    Izvođač radova bila je kineska kompanija China Road & Bridge Corporation (CRBC), ista ona koja je izgradila Pelješki most u Hrvatskoj.

    Otvarajući autoput, crnogorski premijer Dritan Abazović rekao je da „sedam godina od početka izgradnje Crna Gora ne otvara samo put, već i perspektivu za svoju budućnost“.

    „Autoput je početak trajne veze Crne Gore sa svetom. Brda crnogorskog krša spojiće se sa plodnom ravnicom, Podgorica sa severom zemlje, Crna Gora sa Evropom“, rekao je Abazović.

    Prva deonica autoputa od Podgorice (Smokovac) do Kolašina (Mateševo) (BETAPHOTO/Vlada Crne Gore/Rade Koprivica)

    On je naglasio da je to možda i najveći neimarski poduhvat u istoriji države i da je zalog za razvijenu Crnu Goru, a naveo je da će se auto-put zvati „Princeza Ksenija“.

    Autoput ima 20 mostova ili 15 odsto ukupne dužine, 16 dvocevnih tunela i četiri petlje. Na složenost trase utiče i to što će budući vozači iz pravca Podgorice put krenuti na 60 metara nadmorske visine i uskoro stići u planinski deo na nadmorskoj visini od 1.100 metara.

    Autoput je otvoren 13. jula, na Dan državnosti, a vrpcu je presekao premijer Dritan Abazović. Prvi putnici će autoputem proći u četvrtak i prvih sedam dana vožnja će biti besplatna, nakon čega će putarina iznositi 3,5 evra.

    Najskuplji auto-put u Evropi

    Prvi tender za izgradnju crnogorskog autoputa raspisan je još 2008. godine, a pobednik je bio konzorcijum koji je predvodila firma Konstruktor iz Splita, a postavljanju kamena temeljca godinu dana kasnije prisustvovala je tadašnja premijerka Hrvatske, Jadranka Kosor.

    Država Crna Gora je u proleće 2010. godine raskinula ugovor sa Konstruktorom, bez plaćanja penala, jer, između ostalog, kompanija nije dala finansijske garancije. Nakon toga, crnogorska vlada pet godina traži nove partnere za izgradnju „projekta veka“, kako su ga nazvali u Crnoj Gori.

    Stručnjaci procenjuju da će to biti najskuplji autoput u Evropi po ceni izgradnje po kilometru. Ovo je tek prva, ali najzahtevnija deonica autoputa, čija bi ukupna dužina na kraju trebalo da bude oko 160 kilometara. Još nije poznato kada će početi izgradnja nastavka autoputa koji će ići ka Crnogorskom primorju.

    Auto-put Crna Gora (YouTube)

    Ekonomska dimenzija izgradnje puta

    Za izgradnju deonice autoputa od 41 kilometra država se kreditno zadužila kod kineske EXIM banke za 809 miliona dolara na period od dvadeset godina, a zatim za dodatnih 90 miliona, koliko je koštala izgradnja pristupnih puteva.

    Prvu ratu kredita od oko 28 miliona evra Vlada je uplatila 21. jula prošle godine, nakon što je Ministarstvo finansija sklopilo hedžing aranžman u cilju zaštite crnogorskog javnog duga od valutnog rizika sa dve američke i dve evropske banke.

    Auto-put Crna Gora (YouTube)

    Hedžing je investicija koja služi da smanji ili ukine rizik koji se odnosi na neku drugu investiciju. U slučaju Crne Gore on predstavlja osiguranje od rizika promene deviznog kursa evro- dolar, jer je aranžman sa Kinezima napravljen u dolarima.

    Prema tvrdnjama Ministarstva sklapanjem hedžing aranžmana država je smanjila kamatu za kredit EXIM banci sa dva odsto dolarskog na 0,88 odsto evra kamate, što je ušteda na godišnjem nivou od osam miliona evra.

    Druga rata za autoput uplaćena je u januaru 2022. godine.

    Izvor: BIZLife

    Foto: YouTube/Beta

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE