Piše: Katarina Vladić, generalni direktor Agilcona u Srbiji
Svaka velika promena koja se dogodila u istoriji dogodila se zbog inovativnih rešenja. Danas se najveći procenat inovacija dešava kroz tehnologiju – tačnije, kroz sveobuhvatnu strategiju i pristup inovacijama, koje za posledicu imaju digitalizaciju i primenu novih tehnologija u različitim sferama života i poslovanja.
Uvođenje tehnologije, same po sebi, nije uvek inovacija, ali uz dobar i odgovarajući pristup ona vrlo pomaže u procesu implementacije same inovacije. Kompanije koje ne prilagode svoje poslovne modele, organizaciju i procese kako bi njihovo poslovanje bilo što efikasnije – nemaju baš puno šansi za opstanak na tržištu. Ipak, ono što je bitno istaći jeste da taj proces prilagođavanja praktično i nije moguć bez digitalizacije i automatizacije. Digitalna tehnologija je odavno deo modernog poslovanja i uveliko je sveprisutna u različitim poslovnim procesima, ali postavlja se pitanje da li je koristimo u njenom punom potencijalu i ostvarujemo sve koristi koje ona može da nam pruži.
Svaka kompanija koja proces digitalizacije posmatra prvenstveno kao trošak, a ne kao neophodnu investiciju za opstanak i razvoj poslovanja, praktično da i nema šanse da opstane u svetu koji dolazi.
Zato kao jako važnu stavku u promociji i primeni inovacija vidim upravo dalji razvoj digitalnih tehnologija.
Često se projektima digitalizacije poslovanja pristupa parcijalno i po potrebi jednog određenog projekta, kad nas nužda natera da investiramo u nove tehnologije (ili u nadogradnju funkcionalnosti postojećih tehnologija). Takav pristup je usmeren ka održavanju postojećih procesa koje imamo u svom poslovanju, gde je osnovni cilj da nema zastoja aktuelnog poslovnog modela. Naravno, taj cilj je legitiman, ali ga je potrebno nadograditi holističkim pristupom, u kom se tehnologija posmatra kao neophodan deo efikasnog i konkurentnog poslovnog modela. Kako bismo taj cilj i ostvarili, moramo jasno definisati šta želimo da dosegnemo u pogledu prihoda i profitabilnosti, na kojim tržištima želimo da smo prisutni, kojim uslugama ili proizvodima želimo da se predstavimo, šta možemo naučiti od konkurencije i, što je najvažnije, imamo li u kompaniji svest o važnosti promena, kao i znanja i veštine da tu viziju i ostvarimo.
Tek kada imamo precizne odgovore na ova pitanja, dalje možemo razmatrati koja tehnologija će nam pomoći u ostvarivanju postavljenih ciljeva. Ja sam veliki zagovornik digitalizacije i automatizacije, jer nam ti procesi, sa jedne strane, kroz optimizaciju omogućavaju bolje poslovanje kompanije, a sa druge strane, unapređuju samo korisničko iskustvo, što direktno dovodi do povećanja prihoda. Takođe, digitalizacija i automatizacija poslovnih procesa mogu predstavljati katalizator promene postojeće kulture i planskog rada na stvaranju nove kulture poslovanja.
Ukoliko se trudimo da u kompaniji stvaramo kulturu u kojoj je inovacija poželjna, u kojoj zaposleni imaju slobodu i, štaviše, podstaknuti su da iznose svoje ideje, gde su tehnologije sastavni deo svakodnevnog poslovanja na način da optimizuju njihovo radno vreme i ostavljaju im dovoljno vremena i prostora da se kvalitetno posvete razvoju usluga i proizvoda – onda možemo biti sigurni da smo na dobrom putu da izvučemo najbolje iz svog poslovanja i ostvarimo željene ciljeve. Uz takav pristup svi dobijaju: klijenti dobru uslugu, brend bolju reputaciju, zaposleni veće zadovoljstvo na poslu, a kompanija bolji plasman na tržištu.
Ceo BIZkolegijum pogledajte na LINKU.
Izvor: BIZLife Magazin