Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Hoće li biti brže, jednostavnije, lakše?

    Piše: Marijana Stanković, finansijska direktorka LKV Centra

    Stalna je potreba za većom racionalnošću poslovanja, pre svega za minimiziranjem troškova. Niži troškovi pravnih lica obećavaju bolju zaradu, što dalje daje prostor za privredni rast. Koristi se potom nižu ka boljitku čitave države. Pretpostavljam da su ove egzaktne činjenice bile motiv zakonodavcu da donese Pravilnik o poreskoj prijavi za porez po odbitku sa  primenom od 01.01.2014.godine. Donošenje ovog pravilnika predstavlja istinsku novinu za veći broj pravnih lica. Novina se ogleda u tome što se prijava poreza po odbitku (zarade, naknade zarada, ugovori o delu, zakup nepokretnosti fizičkih lica datih pravnim licima, …) u novoj godini podnosi samo i isključivo u elektronskom obliku.

    Pravna lica koja su iskoristila mogućnost da poresku prijavu za porez na dodatu vrednost od početka tekuće godine predaju elektronskim putem, biće u blagoj prednosti, jer se neće prvi put susretati sa ovim novim vidom komunikacije sa Poreskom upravom.

    Šta prvo treba uraditi? Obezbediti kvalifikovani elektronski potpis. On se može trenutno pribaviti kod četiri institucije:

    JP PTT Srbije
    MUP Republike Srbije
    Privredna komora Srbije
    Halcom a.d.

    Drugo, tražiti od softverske kuće, čije programe koristite u knjigovodstvu, da postojeći program prilagodi novom načinu predaje poreskih prijava po odbitku. Posle ova dva koraka možete smatrati da ste tek tad na početku. Sledi edukacija za novi oblik predaje obrazaca.

    Podnošenje jedne poreske prijave ograničeno je na 50 primalaca prihoda. Za veći broj primalaca (preko 50) podnosi se više prijava. Poreski obveznik u prijavi navodi neki budući datum za koji planira isplatu. PU proverava formalnu i matemetičku ispravnost i, ukoliko ona nije ispunjena, o tome obaveštava poreskog obveznika. Obveznik prijavu ispravlja i tek tako ispravljena smatra se podnetom. A, sad ono što pruža pun komfor u radu – podnosilac elektronski dobija jedinstven broj prijave i broj odobrenja za plaćanje (tzv. poziv na broj) za jedan nalog kojim plaća kompletne poreze i doprinose. Sva zaduženja kao jedna uplata idu na jedinstven uplatni račun – nema više mnoštva ukucanih naloga i uplatnih računa, isto toliko poziva na broj (primer: pravno lice od tridesetak zaposlenih može imati i 50 naloga za plaćanje prilikom isplate zarade, sve zavisno od opštine prebivališta zaposlenih ). Plaćanje se može vršiti i u više navrata ukoliko to tekuća likvidnost zahteva. Bitno je samo uneti isti broj odobrenja i uplatiti najkasnije do datuma koji podnosilac navede u polju 1.4 obrasca. U suprotnom, Poreska uprava automatski obračunava kamatu.

    Primljena sredstva PU raspoređuje po teritorijama i uplatnim računima i sastavlja rekapitulaciju. Ona je u osnovi analitička po teritoriji, računu i iznosu i osnov je za knjiženje u poreskom računovodstu. Nije od značaja za poreske knjige poreskog obveznika.

    Ukoliko poreski obveznik propusti da preda poresku prijavu u zakonskom roku, PU podnosi prijavu po službenoj dužnosti. Obaveza se određuje prema najnižoj mesečnoj osnovici.

    Prijava se još može podneti:                         

    – po nalogu poreske kontrole za period utvrđene nepravilnosti
    – po odluci suda, tj.po pravosnažnoj sudskoj odluci.

    U slučaju izmene poreske prijave (u zakonskom roku), plaćanje se vrši po istom broju odobrenja prvobitne poreske prijave. Inače, iznosi za plaćanje su u dinarima, prag tolerancije prilikom zaokruživanja je 2 dinara po iznosu svake obračunate obaveze  (ne misli se na ukupnu, već na svaku posebnu stavku obaveze iz rekapitulacije).

    Sistem će omogućiti korisniku da čuva i koristi prijave koje je podneo u prethodnih godinu dana, tako da neće imati, u slučaju korisćenja korisničke aplikacije na portalu PU, bespotreban utrošak vremena kod novog unošenja.

    Dakle, koristi od uvedenih novina su evidentne i višestruke:                          

     – ušteda na vremenu i troškovima (nema troškova odlaska u PU, nema više visokih bankarskih provizija za brojne naloge za plaćanje, nema obračuna poziva na brojeve, praćenje brojnih uplatnih računa …).                                                                

    – automatsko formiranje obrasca PPP                                                                            

    – automatsko formiranje M4 i MUN obrazaca.   

    Najveća primedba odnosi se  na uvođenje obaveze da se prilikom podnošenja prijave unese datum do kog će biti izmirena poreska obaveza. Ovaj zahtev će umnogome uticati na planiranje raspodele priliva i izradu pregleda bruto novčanih tokova (tzv. Cash flow). Sve pobrojane prednosti biće realne samo ukolko elektronska podrška PU bude adekvatna, bez zastoja u radu, pada sistema ili kašnjenja u odgovoru.

     

    Na službama finansija i računovodstva je da u narednom periodu, do početka primene pravilnika, upoznaju sve novine i pripreme se  za novu eru u komunikaciji sa poreskom upravom. Portali Poreske uprave za podnošenje poreskih prijava ‘rade’ 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, a kao što i navodi Poreska uprava biće brže, jednostavnije, lakše.                                                  

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE