Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Vedran Ivankovic

    Cilj mora da ima svrhu

    Piše: Vedran Ivanković, stručnjak za korporativne komunikacije

    Moram priznati da me je baš pogodila informacija da se onaj mladić ubio posle ismevanja i snimka sa razgovora za posao. Nateralo me je da se zamislim i više obratim pažnju na svoje ponašanje, kako nikoga ne bih doveo u sličnu situaciju. Društvene mreže mogu da budu baš surovo mesto i mogu da proizvedu neverovatne efekte – i dobre a, bogami, i baš loše.

    Istovremeno, čini mi se da se, posebno po Linkedinu, objavljuje puno uspešnih preduzetničkih priča, zahvalnosti za neku super stvar koja je promovisala nekoga, nečiji biznis ili ličnih primera o dostignućima. Bojim se da sve te priče, tako postavljene, mogu da izazovu neki sličan efekat, možda ne tako drastičan kao kod ovog mladića, ali mogu da gurnu unazad neke preduzetničke ideje ili kreativne koncepte,

    jer ljudi mogu da pomisle kako nisu dovoljno dobri kad se uporede sa nekim koga prate na društvenim mrežama.

    Preduzetničke ideje, baš kao i kreativne, vrlo su krhke u svom nastajanju i potrebno je veliko samopouzdanje i upornost da one opstanu i prerastu u uspeh. Sa druge strane, kada pogledate neke postove i priče na društvenim mrežama, utisak je da su te priče bile predodređene za uspeh koji se dogodio. Preduzetnici sa puno samopouzdanja govore o tome kako su uspeli da izguraju svoju ideju, a pritom vrlo malo govore o tome šta stvarno stoji iza tog uspeha, koji je, svakako, relativan, jer nemamo neku univerzalnu istinu ni parametar za uspeh. Mi smo samo naporno radili i bili smo uporni u istrajavanju na svojom cilju i došli smo do njega. Sada smo svi srećni, zarađujemo milione mesečno ili smo prodali kompaniju nekom investitoru, a dok vam ovo pričamo, pijemo koktele na plaži. Utisak je da je uspeh išao pravolinijski, i to pod vrlo oštrim uglom. U realnosti, i to u najboljem slučaju, isti taj uspeh, u stvari, više liči na let prosečne pčele, koja ide cikcak.

    Slična stvar je i sa kreativnim kampanjama. Baš je klijent bio raspoložen da čuje našu revolucionarnu ideju, prodaja je skočila 200 odsto i svi smo dobili masne bonuse. Koliko je znoja i suza proliveno na nekim konceptima koji nikad nisu ugledali svetlost dana pre nego što su se klijenti odlučili za jednu od ideja i promenili je – to znaju samo oni koji su kroz taj proces prolazili. Sa druge strane, ako gledamo iz ugla klijenata, mnogo je iteracija prošlo pre nego što je agencija konačno „pogodila” pravu stvar i pre nego što smo pustili kampanju.

    Druga stvar o kojoj često preduzetnici misle jeste poređenje sa kolegama i idolima, koje često citiraju na Instagramu i Linkedinu. Neke zakonitosti, definitivno, postoje, ali većina tih uzora je napravila svoj preduzetnički uspeh negde tamo gde važe malo drugačija pravila ili je bila neka „kvaka 22”, o kojoj se malo priča. Dakle, njihova iskustva su u redu, ali samo kao motivacija da istrajete, ne da idete njihovim koracima. Recimo, kada neko citira Stiva Džobsa, to ne znači da treba da oblačite crnu rolku i da zaposlenima skraćujete rokove samo zato što je on to radio. Epl jeste dobar primer kada je građenje brenda u pitanju, a posebno u delu kada treba da postanete lider na tržištu i kako da se na tom mestu održite, ali neke druge stvari možda ne morate da kopirate samo zato što je Stiv Džobs to radio.

    Komunikacije nisu nešto čemu smo svi vični i nešto što nam na prvu loptu leži. Opet, društvene mreže su tu da vam pomognu da vidite kako to rade drugi i da kažete: „Ako onaj to radi lako i jednostavno, kako ću ja to da ponovim? Ako ne mogu da ponovim, znači da nisam za to i odo’ da radim nešto drugo!” Danas svi mogu da se bave marketingom, baš kao i fudbalom, imamo selektora koliko god imamo stanovnika. Posebno su ozbiljni oni kafanski selektori, koji vole da od ćevapa malo zamaste priču nekim delovima koji baš i nisu istiniti. Efekat odustajanja nekoga ko sluša može da bude isto trenutni, sa istom salvom opravdanja kako se nešto ne može i kako je teško.

    Previše obraćanja pažnje na društvene mreže i slepo praćenje onoga što je neko drugi uradio može da vas odvede u anksioznost i depresiju jer se ne uklapate u put uspešnih, ili kako god da se to zove. Dodatno, možete da opteretite ukućane i prijatelje jer samo pričate o poslu i o tome kako niste uspeli da napravite svoju firmu i da pritom budete uspešni. Porodica i prijatelji su tu i istrpeće vas, ali vremenom i njih će biti sve manje. U tom celom procesu izuzetno je važno i koje savetnike birate. „Smaranje” cele porodice na nekom okupljanju, rođendanu, slavi itd. – nije opcija. Mišljenja je koliko i dupetâ i najčešći odgovor koji ćete da dobijete jeste: „Šta će ti to u životu! Zaposli se u nekom državnom preduzeću i lagano čekaj penziju.” Onda kreće kolebanje i pitanja tipa: Stvarno, šta ja to radim? Samo se mučim. Ovako mi neko drugi obezbedi platu, bavi se marketingom, komunicira sa dobavljačima…

    Vrednosti vaše preduzetničke firme su i vaše lične vrednosti i samo napred – to poručujte.

    Umesto što trošite vreme na tuđe priče, možda da pokušate da razumete svoju priču i da probate da je postavite tako da vam taj posao nije mučenje i pritisak. U celom tom procesu značajno je da za savetnike odaberete ljude do čijeg mišljenja vam je izuzetno stalo. Takvih nema više od četvoro ili petoro i listu lako napravite. To je praktično najmanje iz dva razloga. Dobićete mišljenje koje je objektivno i koje može da vam otvori nove perspektive cele priče, a time ćete i uštedeti vreme, jer nećete ići od jednog do drugog tražeći savet. Drugo, sačuvaćete prijatelje od svojih priča i prestaćete da budete onaj koji guši.

    Za početak, probajte da bolje postavite ciljeve i da to budu ciljevi koji vama više prijaju. Pokušajte da budete orijentisani na sebe i svoje želje, tj. ciljeve. Gledajte da oni budu što jasniji i da budu inspirativni, da vam srce zaigra kada ih izgovorite i napišete. Svaki taj cilj će imati svoju svrhu. Ako vam se učini da je neki od tih ciljeva prevelik, podelite ga na nekoliko manjih i odredite neke ključne trenutke koje možete da evaluirate i posle kojih možete da kažete da li radite dobro ili treba da korigujete nešto. To će osetiti i vaši zaposleni i slediće vas, a time ćete kreirati i neki svoj kontekst. Samim tim, i komunikaciju ćete olakšati. Čak iako ste one-man-band, i komunikacije, kao i sve ostalo, pale su na vas – ako znate gde idete, lakše ćete to preneti ostatku sveta. Vrednosti vaše preduzetničke firme su i vaše lične vrednosti i samo napred – to poručujte.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE