Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    preduzetnici

    Domaći preduzetnici nam otkrivaju: Ovih 5 grešaka su NAJČEŠĆE u preduzetništvu

    Većina startapa i mladih kompanija u prvih godinu dana propadne, i to je danas normalna stvar. U nekim slučajevima preduzetnici su osmislili sjajnu ideju, ali poslovanje i dalje propada. Zašto?

    Da bismo odgovorili na ovo pitanje, bilo bi nam potrebno temeljno istraživanje koje bi se zasnivalo na najrazličitijim podacima, od onih koji se tiču tržišta, njegovih potreba i trenutnog stanja, do onih koji se tiču osnivača, njegovog načina razmišljanja i poslovanja, znanja itd.

    U svakom slučaju, odgovor na pitanje zašto stratapi i mlade kompanije propadnu na samom početku nije jednostavan. Ali ako je zaključiti po velikom broju razgovora koje smo kao biznis medij vodili sa različitim preduzetnicima, uglavnom propadaju jer se osnivači previše zaljube u svoju ideju.

    Ako bismo „zaljubljivanje u ideju“ raščivijali na nekoliko sastavnih delova, dobili bismo najčešće greške koje preduzetnici prave. Stoga, ako ste na putu da postanete preduzetnik, ili imate želju da se upustite u ovu „avanturu“, kako je zovu, na pravom ste mestu, jer smo razgovarali sa preduzetnicima koji su i sami prošli ovaj put, pa će njihov konkretan primer pomoći mnogima da i izbegnu ono u čemu su njihove kolege već grešile.

    U razgovoru sa domaćim preduzetnicima, zaključili smo da su ovih pet grešaka u preduzetništvu najčeće.preduzetništvo

    Ne odustati u prvih godinu dana kada je najteže

    Sam početak preduzetničkog puta je izuzetno turbulentan. Osnivači ne znaju šta ih čeka, a svesni su da su se upustili u nešto neizvesno. Da li će da propadnu, profitiraju, izdignu se iznad situacije… Mnoštvo je opcija, ali poenta je ne odustati.

    „Početak je najteži. Sećam se kada smo pokretali W3 Lab, cilj je bio samo da izguramo prvu godinu, i da ne odustanemo. Sada je dosta lakše jer već imamo dosta dokumentovanih procesa i procedura, i tokom ovih godina smo sakupili iskustvo koje nam pomaže da lakše rešimo određene probleme“, priča Vladimir Vučković, suvlasnik i osnivač digitalne agencije W3 Lab i agencije za razvoj softvera Code Bears.

    Vučković je kompaniju W3 Lab napravio 2018. godine, a u pitanju je agencija koja nudi usluge poput web development-a, ppc marketing (Google i Facebook ads) i on-site SEO sa kreiranjem sadržaja. Ova kompanija danas ima 25 zaposlenih, a na samom početku bilo ih je samo dvojica spremnih da ulože sve u svoje preduzetničke ideje.

    „Grešili smo mnogo, i iz toga naučili dosta i stekli dosta iskustva. Iskreno verujem da ne bismo danas bili ovde da nismo bili spremni da radimo neke nove stvari, i preuzimamo rizike koji stoje iza toga“, priča za BIZLife.

    Kako kaže, jedino pravilo bilo im je da ne propadnu u prvog godini poslovanja.

    „Jedino pravilo nam je bilo da ne propadnemo u prvoj godini poslovanja, i da damo svoj maksimum da naša priča uspe. Pustili smo da sve teče prirodnim tokom, i sve probleme rešavali u hodu, po prioritetima, jedan po jedan“, priča Vučković.

    Jednom samom je najteže

    O tome koliko je važno na ovom putu bitno da rame uz rame imate nekoga ko će s vama deliti uspone i padove, s kim ćete razmenjivati iskustva i znanja, nije potrebno govoriti.

    Kako za BIZlife objašnjava Branko Primetica, preduzetnik i vlasnik konsultantske kompanije Cedars International d.o.o., desna ruka ili partner u pokretanju biznisa ne pruža vam samo praktičnu podršku u izvršavanju svakodnevnih operativnih poslova.

    „Idealno je kada tokom pokretanja biznisa imate partnera ili desnu ruku, jer ovo preduzetniku ne pruža samo praktičnu podršku u izvršavanju svakodnevnih operativnih poslova, već imate nekoga ko može ponuditi drugačiju perspektivu, što je od izuzetnog značaja“, ističe Primetica.

    O značaju tima govori i Vučković. Prema njegovim rečima, njegova je sreća bila to što je svoje preduzetničke poduhvate započinjao sa ljudima koji imaju veštine koje njemu nedostaju.

    „Tim je ključ uspeha svakog uspešnog proizvoda ili firme. Dobre timove čine ljudi koji su komplementarni u svojim veštinama. Ja sam imao tu sreću da firmu pokrenem sa ljudima  koji imaju veštine koje meni nedostaju. Generalno, mislim da bi ceo tim trebalo da bude heterogen. Ako svi imamo isti pogled na određeni problem, promaći će nam suština“.

    Međutim, preduzetnici su dosta usamljeni i često biju bitke koje drugi ne vide, ističe Vučković.

    „Zato je vrlo bitno imati nekoga ko je na istom putu kao i vi, makar da razmenite iskustva i podelite dostignuća i probleme“.

    Delegiranje

    Ovo je lekcija koja mnogima teško pada. Preduzetnici su kada je delegiranje u pitanju posebno u problemu, s obzirom na to da su oni ti koji su pokrenuli i učestvuju 100 odsto u realizaciji i ostaverenju svojih snova. Ali da li će 100 odsto da daju i drugi?

    Ovo je pitanje zbog kojih mnogi na početku „izgore“.

    „U početku svi rade sve. Konkretno, ja sam bio developer,  slao sam fakture, i dogovarao poslove, i radio project management za određene projekte. Sve je dovelo do toga da brzo izgorim, bez da donesem jasne rezultate na sto. Fokus je bio na previše stvari“, priča Vučković.

    preduzetništvo

    Kako ističe, zbog toga je morao nešto da promeni.

    „Postavio sam prioritete, odnosno definisao poslove gde mogu doneti najviše vrednosti. Vremenom sam jedan po jedan “manje bitan” posao prebacivao na druge ljude, kako bih imao vremena da se fokusiram na prave stvari. Naučite da delegirate stvari. Nije jednostavno, ali ćete lakše spavati“.

    Prema njegovim rečima, delegiranje je lekcija koju svaki preduzetnik treba da nauči.

    „Naučite da delegirate. Vrlo je verovatno da u početku osoba kojoj je delegiran zadatak neće ispuniti vaša očekivanja. Poklonite im poverenje, i pustite ih da vas iznenade“.

    Istraživanje tržišta

    Preduzetnici su na samom početku svog puta uglavnom veoma neusmereni. Svi trče za novom šansom, čini se, želeći odjednom sve. Ukoliko se u poslu ta praksa neguje, to može veoma skupo koštati početnike…u najboljem slučaju, samo neuspehom.

    „Razumevanje tržišta, uključujući i potrebu za vašom uslugom, analizu konkurencije i njihov prodor na tržište, kao i trenutni i budući tržišni trendovi apsolutno su ključni preduslov za pokretanje posla“, savetuje Primetica za BIZlife.

    Kako ističe, preduzetnici moraju da imaju jasnu viziju o razvoju poslovanja, kao i sveobuhvatnu listu diferencijatora za vaš proizvod ili uslugu.

    „Morate znati ko je vaša ciljna grupa, ko je vaša konkurencija i kako se pozicionira na tržištu. Uverite se da imate dovoljna finansijskih sredstava da izdržavate sebe i porodicu tokom jedne godine, ukoliko vaš biznis tokom tog perioda ne generiše nikakav prihod“, priča Primetica.

    O tome koliko je istraživanje tržišta pre samog upuštanja u „preduzetničku avanturu“ važno, svedoči i Vučković. Ali kako kaže, nije rešenje napraviti startup u potpunosti po potrebama tržišta.

    „Vrlo bitna stvar, i u poslednje vreme primećujem da sve više startup-a i proizvoda nastaje kao odgovor na potrebe kupaca, gde se osnivači stvarno vode lean metodologijom. Sa druge strane imamo i ljubitelje izjave Henrija Ford-a “Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi bržeg konja”. Ja iskreno verujem da istina leži negde između, odnosno da svaki od pristupa može biti ispravan u zavisnosti od slučaja. Kada smo pokretali W3 Lab, odradili smo odlično istraživanje tržišta, definisali buyer persone, našli načine da targetiramo potencijalne klijente u zemlji na koju smo želeli da se fokusiramo, pa smo i odradili prognozu koliko bi jedan klijent iz te zemlje mogao da nas košta. Sve je isplanirano super, osim jedne male sitnice. Ljudi iz te zemlje nisu imali naviku da rade sa strancima, ukoliko imaju domaću firmu koja im može pružiti sličnu uslugu“, priča nam svoje iskustvo Vučković.

    Okruživanje uspešnima i povezivanje s ljudima

    Ovo je jedna od ključnih stvari, smatra Primetica.

    „Uvek se trudim da angažujem kolege koje su pametnije i talentovanije od mene i da ih u skladu sa doprinosom i adekvatno nagradim. U poslu poput mog, konsalting u oblasti IT i menadžmenta, ključ uspeha leži u razvoju inovativnih ideja i najsavremenijih rešenja za naše klijente. Uspešni ljudi uvek imaju inicijativu, ambiciozni su i vredni i smatram da su to osobine koje su od suštinskog značaja za razvoj start-upa“, priča za BIZLife.

    Vučković smatra da je uspeh kojima su preduzetnici okruženi dobar kako bi videli da nisu jedini koji biju neke bitke i nose teret određenih problema i izazova.

    preduzetništvo

    „Nekada možemo prepoznati obrasce ponašanja i pojavljivanja određenih problema kod drugih firmi ili preduzetnika, te primeniti rešenje kod nas“.

    Ali, ističe, važnije je generalno uspostavljati konktakt nego birati da budu nužno uspešni ljudi.

    „Nekada okruženost uspešnim ljudima može biti iluzija da smo mi nedovoljno uspešni. Prvo pravilo jeste da se ne poredimo ni sa kime, i da sami definišemo šta je za nas uspeh. Ono što bih preporučio novim preduzetnicima jeste da pronađu mentora, ili se povežu sa nekom osobom koja je za par koraka ispred njih. Na taj način će moći da uče, i dobijaće iskrene savete“.

    6 naslova koje budući preduzetnici MORAJU DA PROČITAJU

    Za kraj, pitali smo naše sagovornike da nam daju po jedan ultimativni biznis savet i po 3 naslova koje budući preduzetnici moraju da pročitaju.

    Ovako su odgovorili:

    Vladimir Vučković:

    „Okružite se dobrim ljudima i radite stvari za koje verujete da su ispravne. Rezultat će sigurno doći“

    Branko Primetica:

    „Jedan od mojih najvećih mentora mi je jednom rekao da je sasvim u redu praviti greške u poslu. Svako ih pravi, važno je učiti iz njih, rasti kao profesionalac i “gurati” napred. Znam da zvuči kao kliše, ali izuzetno je važno imati ovo na umu“.

    Naslovi:

    Vladimir Vučković: „Moj život i delo“ Henri Ford, „Mit o preduzetništvu“, „Lean startup“.

    Branko Primetica: “Good to Great” – Jim Collins, “Emotional Intelligence 2.0” – Travis Bradberry i Jean Greaves, „The 7 Habits of Highly Effective People“ – Stephen R. Covey

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash, Privatna arhiva

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE