Od 1. septembra prestaje da važi dogovor između Narodne banke Srbije i komercijalnih banaka o zamrzavanju cena naknada i provizija, a to za potrošače ne može da bude dobra vest, jer banke sada mogu da povećaju cene usluga kao što su onlajn plaćanje i održavanje računa.
Tokom proteklih godinu dana, visina naknada i provizija bila je “zamrznuta”, pa su banke morale da vrate cene na nivo od januara 2021. godine, ali ovaj dogovor više ne važi.
Tako bankesada mogu da vrate naknade na nivo na kojem su bile pre sporazuma, a tada su bile više nego nakon zamrzavanja.
Ipak, to ne znači da poskupljuju sve usluge, već samo one platne, kao što su održavanje računa, korišćenje kartica, prenos novca, podizanje gotovine na bankomatima druge banke i korišćenje čekova.
Bankari od 1. septembra imaju pravo da odmrznu svoje cenovnike, a poskupljenje usluga zavisi od banke do banke, njihove procene i tržišne utakmice, rekao je za RTS stručnjak za finansije Vladimir Vasić.
Podsetimo, poslovne banke u Srbiji su od 1. septembra prošle godine (2022) smanjile naknade, odnosno vratile ih na nivo od 1. januara 2021. godine, kako im je preporučila Narodna banka. Tada su banke smanjile sve naknade za 30 odsto. Takođe, obavezale su se i da ih ne povećavaju narednih godinu dana, odnosno do 1. septembra 2023. E, sada je tom dogovoru kraj.
Od čega će zavisiti da li će banke vratiti cenovnike na nivo od 1. januara 2021. godine?
Vasić kaže da ne mora da znači da će banke poskupeti svoje usluge, ali da imaju pravo da odmrznu cenovnike.
Ono što je bitno za građane, ističe, jeste da će banke morati da traže saglasnost NBS za podizanje naknada. Koliko će biti eventualno poskupljenje, napominje, zavisi od banke do banke, njihove procene i tržišne utakmice, prenosi Blic Biznis.
Novac (Freepik)
Banka je dužna, naglašava Vasić, da obavesti klijenta i dostavi mu informaciju o poskupljenju unapred dva meseca.
Inače, kod banaka najviše prihoda od naknada i provizija sa 30 odsto čine naknade i provizije za obavljanje platnog prometa. Na drugom mestu su naknade i provizije za kupoprodaju stranih sredstava plaćanja.
Intesa povećala cenu usluga
Od 20 banaka, koliko ih posluje u Srbiji, novi cenovnik objavila je jedna od većih – Inteza. Tako će klijenti ove banke od 1. septembra više plaćati dve usluge.
Za samo nekoliko dana, klijenti ove banke će održavanje računa plaćati od 150 do 799 dinara mesečno, dok se do sada ova usluga, u zavisnosti od vrste računa, plaćala od 150 do 559. Poskupeli su i izvodi platnog računa, pa svako ko želi da podigne izvod više od jednom mesečno, moraće to da plati 100 dinara po izvodu, umesto pređašnjih 70.
Banka intesa
Dobra vest za korisnike čekova je da njihovo izdavanje ipak neće poskupeti, te će i nakon što, 1. septembra, novi cenovnik stupi na snagu, ono koštati od 25 do 35 dinara, piše NovaS.
Takođe, nisu se menajle usluge prenosa novca na tuđi račun preko elektronskog I mobilnog bankarstva, pa u zavisnosti od vrste računa, ova usluga i dalje košta između 10 i 30 dinara po transakciji. Nisu promenjene ni provizije koje klijenti ove banke plaćaju kada podižu novac na bankomatima neke druge banke.