Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Nenad Tešić, partner u Egzakta Advisory

    Da li mi je potreban MBA?

    Piše: Nenad Tešić, partner u Egzakta Advisory

    Došli smo do momenta kad je najneophodnije formirati kulturu koja će biti prihvatljiva za sve zaposlene, bez obzira na to iz kog su dela sveta, kojoj religiji pripadaju ili gde fizički sede i rade.

    Kao deo ekipe menadžera okupljenih oko Rome Business School Belgrade (RBS), koja je međunarodna poslovna škola sa sedištem u Beogradu i pridruženi je član Rome Business School u Italiji, veoma često moram da odgovaram na pitanje da li je MBA potreban i koliko zaista vredi.

    Svi smo svesni dramatičnih promena u poslovanju na globalnom tržištu poslednjih 30 godina. Neko je ove promene uvideo ranije, u radu sa stranim partnerima, neko kasnije, kada su promene zakucale usled pandemije na vrata svih preduzeća i kompanija u Srbiji. Za razliku od ranijeg perioda, kad su najvrednije svetske kompanije imale velike vrednosti u zemljištu, upravnim zgradama, mašinama, skladištima i postrojenjima neophodnim da bi proizvele fizička dobra i proizvode, danas smo okruženi kompanijama koje svoju najveću vrednost imaju u znanju, talentima i inovacijama svojih timova, takozvane asset-light kompanije. Kompanije su ključne elemente poslovanja obavljale lokalno (centralizovano), dok danas kompanije koje su u korenima potpuno digitalne, kao što su Majkrosoft, Amazon, Tesla, Meta ili Alfabet, nemaju dozu lokalnog ili centralizovanog.

    Došli smo do momenta kad je najneophodnije formirati kulturu koja će biti prihvatljiva za sve zaposlene, bez obzira na to iz kog su dela sveta, kojoj religiji pripadaju ili gde fizički sede i rade. Tečno korišćenje zajedničkog jezika komunikacije više nije prednost pojedinaca, nego očekivano znanje svih unutar kompanije.

    MBA (Master of Business Administration) decenijama je predstavljao obrazovni program koji je tržištu donosio bolje utrenirane i najspremnije menadžere, koji su mogli brzo da odgovore na potrebe kompanija. U prošlosti, menadžeri sa završenim MBA programima najviše su pronalazili svoje mesto u teškoj industriji, automobilskoj industriji i visokointenzivnim proizvodnjama, i to tradicionalno u sektorima knjigovodstva, proizvodnje, finansija, operativnog menadžmenta, trgovine i ljudskih resursa. Njihova odgovornost je bila da donesu ispravne odluke o investicijama u novu imovinu, da smanje troškove proizvodnje ili da doprinesu boljoj organizaciji u što kraćem vremenu.

    U savremenoj eri poslovanja odluke menadžera na izvršnom nivou drastično se menjaju. Neophodne su nove veštine i znanja, digitalna era nije nešto što dolazi, već je nešto što se mora živeti svakodnevno. Vrednosti na kojima se grade kompanije – promenile su se. Očekivanja zaposlenih više nisu ispunjena samo velikom platom i malim benefitima koje im pružaju kompanije. Ključno je razmišljati o neophodnim veštinama i znanjima. Pojavila se potreba da budemo spremni za budućnost brzinom kojom se promene dešavaju, danas više nego ikad pre.

    MBA se danas definiše kao usavršavanje koje se fokusira na razvijanje veština liderstva i učenje poslovnih principa. Za mnoge polaznike MBA je i daleko više od ovoga. To je put ka boljim poslovnim prilikama, većim primanjima, napredovanju unutar kompanije i proširenju mreže kontakata.

    Menadžeri koji se danas odlučuju za MBA programe svesni su da savremene kompanije i organizacije očekuju da imate znanje i iskustvo u vođenju i stvaranju timova, intuiciju za razumevanje budućnosti i definisanje strateških ciljeva. MBA programi praktikuju rad u grupama, čime se dobija ne samo znanje koje nam prenose predavači već i znanje kolega, koji dolaze iz različitih industrija i sa različitim veštinama.

    Svakodnevno srećem ljude koji mi postavljaju isto pitanje: „Da li meni treba MBA?” Ne pitaju me samo menadžeri koji žele da napreduju. Pitaju me vlasnici velikih kompanija koji žele da budu u korak sa zahtevima savremenog poslovanja. Preduzetnici koji su svesni da im treba terminologija i poznavanje poslovanja svih segmenata preduzeća. Doktori i advokati koji su prepoznali da je MBA način da steknu ili unaprede svoja znanja u upravljanju ili formiranju timova. Ceo talas mladih profesionalaca, uspešnih u IT tehnologijama, koji imaju znanje, vladaju terminologijom, prate najsavremenije trendove, ali su svesni da im nedostaje iskustvo i žele da se edukuju kako da postave svoju kompaniju da bude uspešna, da se održi u velikoj konkurenciji.

    Svi imaju određena očekivanja, koja će se nekima ispuniti brže, a nekima sporije. Moramo biti svesni da investicija u MBA nije mala, zahteva odricanja, puno vremena u već prenatrpanim kalendarima i fokus da bi se sve obaveze uskladile. Prosek godina polaznika MBA programa jeste 39. Period života kad smo u punoj radnoj snazi i kada, uglavnom, imamo gomilu obaveza oko porodice.

    Verujem da je usavršavanje koje nije akademsko, već poslovno, a koje dolazi od iskusnih predavača, pre svega dokazanih u poslovanju na globalnom nivou – prava investicija.

    Investicija kojom se dolazi do iskustva i mreže kvalitetnih kontakata, koji nekada mogu značiti mnogo u poslovnom okruženju. Za ovakvo usavršavanje moramo znati da nikad nije kasno, niti postoji pravo vreme. Ono je, jednostavno, neophodno.

    RBS je poslovna škola koja je, kao članica internacionalne mreže Planeta Formación y Universidades, međunarodno orijentisana. Planetu Formación y Universidades osnovala je grupa Planeta DeAgostini, koja je primer apsolutne posvećenosti obrazovanju i stručnom usavršavanju tokom celog životnog ciklusa. Kroz ovu internacionalnu mrežu povezano je više od 100.000 učenika preko 114 nacionalnosti talentima i znanjem kroz otvorene, fleksibilne i korisne modele.

    Ono što, takođe, razlikuje Rome Business School Belgrade na tržištu jeste i Korporativni savetodavni odbor (Corporate Advisory Board – CAB), koji svojim delovanjem povezuje akademsku zajednicu i menadžersku stvarnost postavljajući se kao jedan od ključnih aktera u procesu osiguranja kvaliteta i procesu kontinuiranog poboljšanja obuka. CAB se sastoji od lidera, menadžera i profesionalaca koji poseduju veoma široko korporativno iskustvo u različitim industrijama – kako domaćim tako i međunarodnim, čiji je cilj rast talenata koji prate trendove, zahteve i potrebe trenutnog tržišta rada.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE