Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Miladin Kovačević

    Miladin Kovačević reagovao na tekst BIZLife-a zbog teze „statistički podaci su jedno, a realan život drugo“

    Direktor Republičkog zavoda za statistiku Miladin Kovačević reagovao je na tekst „Slika kupovne moći u Srbiji – i čekovi i luksuz“ objavljen na portalu BIZLife.rs, 8. decembra 2023. godine. 

    Reagovanje Kovačevića prenosimo u celosti:

    Omalovažavanje i diskreditacija statističkih podataka su postali, mogli bismo reći, deo popularne kulture. Svima je poznata stara fraza – „Statistika naša dika itd.“, a u predizbornim kampanjama negiranje zvaničnih statističkih podataka i priče o „štelovanju“ su postali sastavni deo političkog folklora. Ništa se nije promenilo ni tokom ovog izbornog ciklusa. Tako prof. Ljubodrag Savić, u tekstu „Slika kupovne moći u Srbiji“, u vezi sa inflacijom i kupovnom moći građana, poručuje da su „statistički podaci jedno, a da je realan život potpuno druga priča“.

    Međutim, ako je zaista tako, kao što veli prof. Savić, postavlja se pitanje – čemu uopšte statistika? Čemu uopšte služe nacionalne statističke institucije ako proizvode nešto što nema bilo kakve veze sa „realnim životom“? Umesto ovih institucija bilo bi jednostavnije i jeftinije za državu da „sliku kupovne moći“, tj. statističke pokazatelje, kao što je stopa inflacije, daju agencije za istraživanja javnog mnenja, koje bi subjektivni doživljaj građana koristile kao merilo inflacije, pa onda ne bismo imali ovu diksrepancu između statistike i „realnog života“.

    Ili – još bolje ili jeftinije – mogli bismo angažovati par prosvećenih „eksperata“ kao svojevrsni „trust mozgova“ koji bi na osnovu svog osećaja, bogom dane inspiracije i ekspertskog iskustva, davali procenu inflacije, privrednog rasta i drugih važnih statističkih pokazatelja koji bi oslikavali taj „realan život“ o kojem govori prof. Savić. Zvanična statistika sa svojim zamršenim matematičkim formulama, koeficijentima, indeksnim brojevima i ponderima bi tako otišla u prošlost a građani bi sami, na čelu sa svojim prosvećenim ekspertima, odlučivali o tome kolika im je inflacija i rast plata, umesto tamo nekih matematičkih formula.

    Sam članak „Slika kupovne moći u Srbiji“, imajući u vidu navedenu konstataciju prof. Savića, predstavlja besmisleni promašaj, osim ako je cilj bio da se iznova, pred izbore, naglasi da je inflacija viša a plate niže nego što kaže zvanična statistika, što je stara, proverena, predizborna mantra. Za ove svrhe, nije bilo potrebno navoditi podatke NBS ili RZS-a već jednostavno obaviti kratak intervju na ulici ili kafani i, eto, nema pouzdanije statistike!

    Da zaključim: uloga ekonomskih novinara, a naročito profesora univerziteta, bila bi korisnija u društvu kada ne bi promovisali ovakve prizemne, vulgarne ideje o statistici, već kada bi građanima objašnjavali šta zapravo govore statistički podaci, šta je „potrošačka korpa“, šta označava indeks inflacije itd. i tako građanima pomogli da objektivno sagledavaju realnost i tumače statističke podatke. Ukratko, uloga novinara i akademika bi trebalo da bude prosvećivanje, a ne zaglupljivanje.“

    Ovo je sporni tekst:

    I čekovi i luksuz: Slika KUPOVNE MOĆI u Srbiji

     

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Beta

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE