Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom, Vuca

    Kako poslovanje prilagoditi VUCA svetu?

    Piše: Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom

    Da bi opstale i napredovale u promenjivim, neizvesnim, kompleksnim i ambivalentnim okolnostima, kompanije moraju promeniti modalitete rada. Svrha, transparentnost i agilnost – ključ su promene. 

    Godina 2020. nas je globalno iznenadila pojavom kovid pandemije, koja je donela u bliskoj istoriji do tada neviđene promene u poslovanju u izuzetno kratkom vremenskom periodu. Mesečni izveštaji su transformisani u dnevne izveštaje, prognoze prodaje na bazi prethodnih meseci zamenjene su modelima na bazi istorije prethodnih dana i sedmica, modeli rada zaposlenih postali su, gde god je to moguće, fleksibilni, reakcije na stalne promene kod potreba kupaca postale su obaveza. Pojam VUCA sveta (volatile, uncertain, complex, ambigious), koji je do tada bio, uglavnom, teorijski pojam, postao je globalni temelj poslovanja. Svi smo tada očekivali kraj pandemije i dolazak nove realnosti koja će ponovo fiksirati globalne prilike na tržištu.

    Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom

    Predrag Petrović, Senior executive, DP Lux, Plaza i Keprom

    Danas, nakon tri godine od izbijanja kovid krize, jasno je da je pojam VUCA sveta postao nova realnost i da je posledica bilo kojih globalnih uticaja. Ipak, VUCA model, koji je, sam po sebi, kompleksan i promenljiv, izazvao je mnogobrojne glavobolje pri planiranju budžeta i poslovanja u narednim godinama. Kako predvideti nove talase pandemije? Kako predvideti nove globalne geopolitičke i ekonomske uticaje? Kako predvideti ponašanje kupaca?

    U aktuelnom VUCA svetu brze, efektivne i održive promene predstavljaju ključ uspešne organizacijske adaptacije s ciljem održavanja i daljeg razvoja poslovanja. One zahtevaju racionalnu agilnost, kako kod postavljanja strategije tako i kod izrade, sprovođenja i aktualizacija poslovnih planova u toku godine, sa fokusom i preporukama u sledećim tačkama:

    Budite lider na VUCA način

    Da bi se sistem brzo adaptirao i menjao, potrebno je da svi zaposleni razmišljaju i deluju na drugačiji način od ustaljenog i budu uključeni u promene od samog početka. Kako svaka promena sistema može biti emotivno brutalna, ključne emocije koje treba da generišete i negujete tokom promene jesu nada, optimizam i efikasnost, čime kreirate proaktivno i angažovano delovanje kao deo nove kulture promene. Način rukovođenja prilagodite tako da pristupite kolektivnoj inteligenciji tima i budite agenti promene – usmeravajte tim postavljanjem pitanja koja izazivaju korake u pravcu održivih promena.

    Analizirajte podatke drugačije

    Razmislite o tome koje su vam sve informacije dostupne, koje su relevantne za vaše poslovanje, a daju vam mogućnost sveobuhvatnog pogleda na izazove i prilike koje možete da generišete; da li su izveštaji kompanije prilagođeni VUCA poslovanju i pružaju relevantne podatke za kvalitetne zaključke; da li dovoljno često pratite promene na tržištu i promene u ponašanju kupaca; da li, kako i koliko često sistematično prikupljate impulse, zapažanja svojih korisnika i šta radite sa prikupljenim informacijama; na koji način dolazite do small data impulsa koji vas mogu dovesti do novih ideja i kreiranja prilika iz izazova.

    Umesto smanjivanja – optimizujte strukturu troškova kako biste se snažnije razvijali

    Investirajte dodatno u troškove koji dovode do diferencijacije, dostizanja ili očuvanja liderske pozicije kompanije na tržištu. Ove dodatne troškove amortizujte uštedama na stavkama koje donose minimalan doprinos aktuelnom razvoju poslovanja.

    Nastavite sa investiranjem u budućnost

    U strahu od prevelikih troškova, kompanije često smanjuju investicije u budućnost. Agilne strateške opcije pomažu kod smanjenja rizika ovakvih investicija. Uz pomoć njih se može sa manjim ulaganjem doći do veće dobiti i napretka.

    Kao zaključak višegodišnjih ekonomskih i geopolitičkih turbulencija, potrebno je da spoznamo da je naše novo okruženje izloženo stalnim dinamičnim i radikalnim promenama i postaje VUCA realnost. U vezi s tim, pisani radovi o liderstvu se sve više pozivaju na model VOPA+, koji je nemački preduzetnik dr Vilms Buze razvio 2014. kao odgovor na VUCA.

    VOPA+ model počiva na pet postulata:

    1. Networking

      Umrežavanje treba da se odvija na svim nivoima, kako interno tako i eksterno, kako bi se promovisala interdisciplinarna saradnja i otvorio put iskustvima učenja. Osim oprobanih metoda, u tu svrhu mogu se koristiti i novi kanali, kao što su platforme društvenih medija i virtuelne zajednice.

    2. Openess

      Korporativna kultura oblikovana otvorenošću i transparentnošću stvara okvir u kome se informacije mogu sistematski i uspešno deliti i u kome može rasti spremnost članova da eksperimentišu.

    3. Participation

      Iskreno uključivanje zaposlenih u procese donošenja odluka može omogućiti kompanijama pristup dragocenom znanju. Bez obzira na to da li ovo rezultira inovativnim idejama ili „samo” jača osećaj odgovornosti zaposlenih, na kraju – svi imaju koristi.

    4. Agility

      Autonomni načini rada i pristup radu uz pomoć malih koraka – idealni su za osiguranje da se iz grešaka mogu izvući lekcije i da organizacije mogu da promene strategiju u bilo kom trenutku. Agilni načini rada, takođe, uključuju menadžere koji zagovaraju pozitivnu kulturu grešaka u kompaniji.

    5. Plus (+)

      Označava poverenje – kako u sebe tako i u kolege, čini osnovu gorenavedene transformacije, jer samo ako menadžeri nauče da se prepuste i podstiču supsidijarnost u strukturi, VOPA+ može imati uspeh u praksi.

      Umesto da se fokusira na eksplicitno rušenje uspostavljenih struktura ili vešto skrivanje sopstvenog nedostatka planiranja, VOPA+ model je usmeren ka boljem liderstvu zasnovanom na modernom načinu razmišljanja u kome ćemo izazove i promene koristiti da generišemo nove prilike i hrabro nastaviti plovidbom kroz turbulentni svet poslovanja.

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE