Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Jelena Aksić i Svetlana Maraš – dva lica uspeha Raiffeisen banke

    Procena rizika i prodaja nisu prepreka ili brana drugome, to su, zapravo, dve strane jednog istog mosta. Tu svi imaju isti cilj, ali različite zadatke u njegovom ostvarenju – saglasne su u dvojnom intervjuu za BIZLife Jelena Aksić, članica Izvršnog odbora Raiffeisen banke, zadužena za poslove sa stanovništvom, malim preduzećima i preduzetnicima, i Svetlana Maraš, članica Izvršnog odbora, zadužena za upravljanje rizicima.

    U temi broja, koja govori o tome da je ženama mesto u biznisu, naše dve sagovornice svojim znanjem, iskustvom i posvećenošću upravo to i dokazuju.

    • Postoji uvreženo mišljenje da su prodaja i procena rizika na suprotstavljenim stranama u bankarstvu. Koliko je to predrasuda, a koliko realnost?

    Svetlana Maraš: To je uobičajena percepcija, a što je korporativna kultura nejasnija i nerazvijenija, ta teza je učestalija i u dnevnom poslu prisutnija. Što banka bolje upravlja rizicima, to je ona stabilnija i sa pravom izaziva veće poverenje klijenata. Takođe, što su kriterijumi procene rizika transparentniji i jasniji, to je i prodaji lakše da sa klijentima komunicira efikasnije na koji način možemo pratiti njihove potrebe, što nesumnjivo utiče na stepen zadovoljstva, tako da mi, svakako, imamo isti cilj, ali različite zadatke u njegovom ostvarenju.

    Svetlana Maraš, članica Izvršnog odbora, zadužena za upravljanje rizicima

    Jelena AksićNačin realizacije tog istog cilja je samo, prirodno, drugačiji. Procena rizika štiti poslovanje od nenaplativih kredita, dok prodaja pokušava da maksimalno izađe u susret klijentima i ima što veći broj izdatih kredita. Naravno, u onoj meri u kojoj to ni na koji način ne ugrožava poslovanje. Ključ je u tome da u tom procesu postoji potpuno razumevanje jedne strane za drugu stranu. O stepenu razumevanja te dve strane u Raiffeisen banci svedoče i rezultati – jedna smo od vodećih banaka po svim najvažnijim kriterijumima i, istovremeno, među onima koji imaju najmanji broj nenaplativih kredita. Procena rizika i prodaja nisu prepreka ili brana drugome, već bi se pre te dve strane mogle odrediti kao poveznice jednog istog mosta.

    SVETLANA MARAŠ: ŠTO BANKA BOLJE UPRAVLJA RIZICIMA, TO JE ONA STABILNIJA I SA PRAVOM IZAZIVA VEĆE POVERENJE KLIJENATA

    • Svaki veliki biznis se zasniva na odgovornosti i poverenju. Koliko je to dominantno u bankarstvu i, još konkretnije, u vašim segmentima biznisa (kvalitet servisa, brzina)?

    Svetlana Maraš: Bez efikasno i odgovorno sprovođene funkcije upravljanja rizicima nema stabilne banke, a time ni poverenja zajednice u kojoj poslujemo. Naša odgovornost je u tome da ne ugrozimo deponente koji nam ukazuju poverenje, a to činimo pažljivim odabirom klijenata kojima plasiramo kredite i očuvanjem kvaliteta aktive. U našoj banci funkcija rizika ima veliku nezavisnost i presudni uticaj na donošenje kreditnih odluka, što nas, nesumnjivo, čini bankom koja tradicionalno uživa poverenje klijenata, jer je, između ostalog, i kvalitet našeg portfolija u kontinuitetu bolji od proseka za industriju u kojoj poslujemo.

    Jelena AksićMerilo poverenja u neku banku ogleda se u visini štednje. Pođimo od sebe, niko ne želi da drži novac u onoj banci u koju nema poverenja. Kada je o Raiffeisen banci reč – jedna smo od banaka sa najvećim brojem depozita na srpskom tržištu i u kriznim situacijama uočavamo rast depozitnog portfolija. To govori o nivou poverenja koje klijenti imaju u našu banku. Ugled Raiffeisen banke kao jedne od najsigurnijih i najpouzdanijih banaka odraz je tog poverenja i kvaliteta rada i u prodaji i u proceni rizika.

    • Sve se više govori o ogromnom uticaju veštačke inteligencije. Koliko se ona primenjuje u prodaji i u proceni rizika?

    Svetlana Maraš: U proceni rizika veštačku inteligenciju za sada koristimo prevashodno u domenu koji nam omogućava da rano uočimo potencijalne probleme i teškoće, što nam daje manevarski prostor da smanjimo eventualne negativne uticaje na poslovanje klijenata i banke. Za sada u samom odlučivanju imamo prisutnu automatizaciju, ali ne i veštačku inteligenciju. Razumemo trendove i pratimo ih, ali iznad svega stavljamo odgovornost. To znači da će primena veštačke inteligencije biti postepena, dok će njen obuhvat u upravljanju rizicima zavisiti od pouzdanosti takvih rešenja. Naše strateško opredeljenje jeste i digitalna transformacija, koju postižemo radom na konkretnim inicijativama, neke od njih upravo podrazumevaju korišćenje veštačke inteligencije.

    Jelena Aksić: Raiffeisen banka je prepoznala značaj veštačke inteligencije i nauke o podacima (Data Science) pre nekoliko godina. Oformili smo prvi tim za naprednu analitiku (Advanced analytics), koji rešava postojeće biznis probleme i unapređuje procese. Postali smo hab za Raiffeisen grupu u pogledu korišćenja napredne analitike u poslovima sa stanovništvom. U prodaji, ali ne samo u prodaji, naš tim je za sada uspešno implementirao značajan broj prediktivnih modela, čime je dodatno poboljšano korisničko iskustvo. Razmatramo nova rešenja i mogućnosti primene velikih jezičkih modela, ali idemo i u pravcu personalizacije – želimo da naš četbot postane personalizovani asistent našim korisnicima. Bez obzira na moguće horizonte u primeni veštačke inteligencije, koje ćemo u prodaji tek otkrivati, zadržavamo odgovoran pristup i u pogledu biznisa i u pogledu etike. To, naravno, ne znači nužno da je takav pristup i konzervativan.

    JELENA AKSIĆ: MERILO POVERENJA U NEKU BANKU OGLEDA SE U VISINI ŠTEDNJE. NIKO NE ŽELI DA DRŽI NOVAC U ONOJ BANCI U KOJU NEMA POVERENJA

    • Digitalizacija je, nesumnjivo, presudno uticala na promenu poslovnih modela. Nakon što je protutnjala našim životima, možemo li da sumiramo – da li je donela više opasnosti ili više mogućnosti za bankarski sektor?

    Svetlana Maraš: Mi smo na vreme prepoznali trendove i na vreme počeli da ih uvodimo, što nam je obezbedilo ne samo da budemo prepoznati kao lideri na tržištu, što potvrđuju brojna eminentna priznanja koja imamo, već nam je dalo i vremena da pažljivo biramo i implementiramo ona rešenja koja nose najmanje opasnosti, kreirajući mogućnosti za naše klijente da uživaju u iskustvu koristeći naše digitalne servise. Od toga kako ćete digitalizaciju sprovoditi – zavisi da li ćete na tom putu kreirati više mogućnosti ili opasnosti.

    Jelena Aksić: Nadovezaću se na odgovor – Raiffeisen banka je digitalizaciju odredila kao strateški pravac. Prvi smo uveli digitalnu asistentkinju zasnovanu na veštačkoj inteligenciji koja odgovara u roku od pet sekundi i daje odgovore na različita pitanja naših klijenata (REA – Raiffeisen Electronic Assistant), ali i potpuno onlajn proizvode. Po onlajn e-commerce kreditima smo jedinstveni na tržištu. U kojoj meri smo bili u pravu, dokazalo je i vreme korone, kada je velika većina raznih servisa, trgovina, usluga počela da prelazi na digitalno poslovanje. Mi nismo fintech kompanija, mi smo banka u kojoj su stručnost i tehnologija našle mesto pod jednim krovom. Sa druge strane, nikada nismo zanemarili ono što se određuje kao „human touch” – neposredni, ljudski odnos sa klijentima.

    Jelena Aksić, članica Izvršnog odbora Raiffeisen banke

    • Kako vidite budućnost bankarstva kada govorimo o narednih pet ili deset godina?

    Svetlana Maraš: Verujem da će osnovni postulati bankarstva, odgovornost i poverenje, ostati isti. Ono što se menja i što će se menjati jesu načini rada, koji će podrazumevati usmerenost sektora na digitalne proizvode i usluge, jačanje fokusa i sticanje znanja u sprovođenju projekata koji će imati pozitivan uticaj na zajednicu. Iz tih promena proizilazi neminovan uticaj na strukturu kadrova i ugled banke kao poslodavca. Ako razmislite, to nisu male promene, a za uspešne promene su neophodni dobri kadrovi. Duboko verujem da će banka koja na efikasan način bude upravljala promenama i bude imala jasnu ne samo poslovnu i digitalnu politiku već i kadrovsku strategiju imati priliku da ostane dobar oslonac ekonomiji, ne gubeći na relevantnosti u budućnosti.

    Jelena Aksić: Ako pogledamo u blisku prošlost, videćemo jednu progresivnu liniju digitalne transformacije u raznim industrijama, pa i u bankarskom sektoru. Digitalizacija, smatram, danas nije trend, već način razmišljanja. Više se ne može govoriti samo o transformaciji, već i o digitalizaciji digitalizovanog. Kad imate proizvode koji su potpuno digitalni, onda morate neprekidno da ih unapređujete i, jednostavno rečeno, negujete. U tome i u poslovanju u skladu sa ESG principima, u vraćanju zajednici u kojoj poslujete, u tome da ste deo rešenja, kao i u neprekidnom ulaganju u ljude – u tome je budućnost bankarstva. 

    Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Raiffeisen banka

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE