Za njih NEMA ZIME: Koliko zarađuju FRILENSERI u Srbiji?
Peto izdanje izveštaja finansijsko-tehnološke kompanije za digitalna plaćanja Payoneer obuhvatilo je više od 2.000 frilensera iz preko 122 zemlje, među kojima se nalaze i zemlje Balkana.
Uprkos strahovima od globalnog ekonomskog usporavanja, 46 odsto ispitanika globalnog istraživanja zabeležilo je porast tražnje za njihovim uslugama. Kada je reč o Srbiji, podaci se generalno podudaraju sa ostatkom sveta, uz neka manja odstupanja.
Tako je situacija sa vodećim tehničkim uslugama koje nude frilenseri u regionu – kao što su veb i grafički dizajn, programiranje, multimedijalna produkcija i IT usluge – u velikoj meri podudarna sa stanjem u Srbiji, gde je čak 41,2 odsto ispitanika naveo veb i grafički dizajn kao primarno polje rada. Takođe, pozitivno je i to da je veći deo regiona jugoistočne Evrope u prethodnom periodu zabeležio rast cene sata (37 odsto ispitanika) u poređenju sa delom regiona koji je zabeležio pad cene sata (10 odsto ispitanika).
Još uvek postoji razlika u platama među polovima
Sa druge strane, iako su mnogi frilenseri pribegli povećanju cene rada, još uvek postoji razlika u platama među polovima. Globalno istraživanje je pokazalo da žene frilenseri zarađuju prosečno 22 dolara po satu, dok muškarci zarađuju 24 dolara po satu, što predstavlja blago poboljšanje u odnosu na prošlu godinu.
U Srbiji je prosečna cena radnog sata za muškarce frilensere 20,88 dolara, što je približno proseku u ostalim regionima, ali zato žene i dalje znatno zaostaju na ovom polju, pa je njihova zarada po satu 18 dolara, što je niže i od zarade žena frilensera u ostalim regionima (22 dolara).
Pored ovoga, žene imaju i osam odsto manje šanse da povećaju svoju zaradu u odnosu na muškarce, čije zarade rastu brže.
Kao odgovor na rastuće troškove života, 55 odsto ispitanika širom sveta uzelo je dodatni angažman, a 32 odsto je proširilo bazu klijenata na nove zemlje. Istraživanje pokazuje da su ispitanici u jugoistočnoj Evropi manje naklonjeni radu kao isključivo frilenseri ili preduzetnici (61 odsto), u poređenju sa kolegama u drugim regionima (71 odsto).
Više od pola ispitanika rade kao frilenseri ili su preduzetnici
Na primer, 59 odsto ispitanika u Srbiji navelo je da isključivo radi kao frilenser ili ima svoj biznis, dok 41 odsto njih radi i u kompaniji. Situacija u susednim zemljama je nešto drugačija, pa tako u Severnoj Makedoniji 33 odsto ispitanika rade isključivo kao frilenseri, a u BiH 40 odsto. Gledajući samo Srbiju, 76,5 odsto ispitanika navelo je da je zadržalo isti nivo cena, dok je 80 odsto ispitanika u Bosni i Hercegovini navelo da je povećalo svoje cene. Zanimljiv je i podatak da je 47 odsto ispitanika u jugoistočnoj Evropi mlađe od 35 godina, što je manji procenat nego u svim drugim regionima.
Iako je potražnja za frilenserima sve veća, značajan deo frilensera, čak 65 odsto ispitanika u jugoistočnoj Evropi, radi 30 ili manje sati nedeljno, dok u Srbiji 29 odsto ispitanika radi više od 30 sati nedeljno, što je jasan pokazatelj da su frilenseri veoma zadovoljni ravnotežom između poslovnog i privatnog života i da uspevaju da zarade dovoljno novca bez obzira na to što rade manje od zaposlenih.
Kada je reč o glavnim izvorima za pronalaženje novog posla, velika većina ispitanika oslanja se na onlajn tržišta kao vodeći izvor za pronalaženje angažmana.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Unsplash