Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Automehaničar, fantomski "gremlin" kvarovi

    Fantomski „GREMLIN“ kvarovi na automobilu: Teško se dijagnostikuju, ali ova upozorenja ne smete zanemariti

    Fantomski „gremlin“ kvarovi u savremenim automobilima nisu retkost, a iako smo često skloni da ih povezujemo sa elektronikom, na svaki signal sa instrumentne ploče, baš kao svaki neobičan zvuk ili ponašanje auta, treba reagovati odmah i vozilo što pre odvesti u servis na dijagnostiku.

    Svaki vozač koji ga je ikad imao priliku da iskusi kvarove verovatno će reći da je od svih mogućih problema sa automobilom najgori onaj – fantomski. Drugim rečima, onaj koji se javlja povremeno ili često, sa manjim ili većim posledicama i kog nijedan majstor kom poverite svoj automobil ne uspeva tačno dijagnostikovati, pa tako ni popraviti. Takvih je kvarova mali milion, što nas zapravo i ne bi trebalo preterano čuditi, s obzirom da je savremeni lični automobil kompleksna mašina koja s vremenom postaje sve kompleksnija, piše HAK revija.

    Kad se tome doda i činjenica da zahtevi savremenog automobilskog tržišta uključuju sve više opcija koje mahom počivaju na elektronici odnosno softveru, ali i da je sve manje vremena za razvoj i pretprodukcijska testiranja, čini se da se spomenutih problema nećemo tako skoro rešiti.

    Za sve one srećnike koji ih još nisu iskusili, odnosno nisu sigurni kako takvi problemi izgledaju u praksi, klasičan i ne preterano redak primer ogleda se u aktiviranju neke od signalnih lampica na instrument tabli. Pre svega, kad se upali zloglasna “check engine” lampica. I treba odmah reći: čak i u slučaju da sve naizgled funkcioniše normalno, a ova lampica ne trepće i nije crvena – što je inače znak za uzbunu i u tom slučaju ne sme se nastaviti sa vožnjom – po pravilu je to znak za punu pažnju i ozbiljnost i ona nikada ne sme zanemariti.

    Povoda za njeno aktiviranje može biti mnogo, a među njima mogu biti problemi sa samim pogonskim sklopom, uključujući nizak pritisak ulja u motoru i neispravno izgaranje smese. Takođe, tu su i situacije kada se automobil predugo vozi na vrlo visokim brzinama ili vuče priključno vozilo sa vrlo teškim teretom. Ne manje važno, svetleća lampica može ukazivati i na probleme s prenosom, ali i izduvnim sistemom, kao što je, na primer, katalizator, kao i na probleme sa paljenjem odnosno svećicama i probleme sa pregrevanjem.

    Automobili, parking, vozila (Freepik)

    Lažna uzbuna

    Osim toga, uzrok paljenja lampice može se kriti i u oštećenom senzoru kiseonika, pa i olabavljenom poklopcu rezervoara za gorivo, ali s druge strane, može tu biti reč čak i o običnoj – lažnoj uzbuni. A ona ponekad može doneti i veću glavobolju od konkretnog problema, jer takav se problem bar i rešava na takav, konkretan način. S druge strane, nemogućnost detekcije pravog problema i njegove popravke za sobom ponekad povlači dodatne frustracije i nervozu, pa i novčani trošak. A zna se dogoditi i to da se uzrok problema nikad ne pronađe, pri čemu neki vlasnici automobila idu i do toga da dignu ruke od svega i vozila se jednostavno reše.

    A kako dolazi do lažne uzbune? Ponekad se takve situacije znaju povezivati sa starim ili jeftinim zamenskim aftermarket senzorima, ponekad sa neodgovarajućim senzorima koji tokom popravka kod neovlašćenih servisera znaju biti ugrađeni u automobil, a ponekad je moguće da se čak i prilikom originalne ugradnje u automobil provuče neki nekvalitetan senzor.

    U svakom od navedenih slučajeva moguće je da se dogodi da sistem detektuje nepostojeći kvar i alarmira vozača, što onda za sobom ponovo povlači čitavu proceduru odlaska u servis i potrage za stvarnim uzrokom problema. Začarani krug poput ovoga imali su prilike, nažalost, iskusiti i brojni domaći vozači automobila.

    Problem i posle popravke

    O čemu god da se radilo, dakle, uzrok problema potrebno je što ranije pronaći i ukloniti. Bez obzira koliko kompleksan i skup bio, vozač će na taj način omogućiti sigurnu vožnju i miran san. Tako nekako, bar, kaže teorija, sli u praksi se ne toliko retko događa da se i nakon popravka odnosno uklanjanja pronađenog uzroka upozorenje o kvaru ponovno počne javljati. A to onda može značiti dve stvari: ili je na automobilu obavljena pogrešna intervencija, ili je uzroka za aktiviranje lampice bilo više, a popravkom je uklonjen samo jedan od njih.

    automehaničar, fantomski "gremlin" kvarovi

    Automehaničar, kvar

    U tom slučaju potrebno je ponovo se baciti na posao i temeljno istražiti uzroke kvara. To može biti prilično težak posao, jer se neki od problema ili indikatora javljaju samo u određenim okolnostima, odnosno, njihova je demonstracija uzrokovana nekim drugim događajima odnosno stanjima. Takve je situacije, ne treba to posebno naglašavati, jako teško rešiti.

    Fantomski „gremlin“ kvarovi, naravno, nisu retkost i ne moraju se svi manifestovati u obliku signalnog svetla na instrument tabli. Većina ih se ipak, čini se, povezuje sa elektronikom, pri čemu krivca ne treba tražiti isključivo u samoj centralnoj jedinici, nego je često dovoljno da se problem pojavi u slabijem ili ispražnjenom akumulatoru. Već i to je, naime, dovoljno da bi se u nekim slučajevima u automobilu pojavili “gremlini” ili znakovi ludila poput nepotrebnog aktiviranja alarma, iznenadnog otključavanja ili zaključavanja, otvaranja ili zatvaranja prozora kada to vozač nije zatražio.

    Gremlin kvarovi

    Među fantomske kvarove možemo uvrstiti i sve one klasične cvrčke koji se toliko često znaju javljati negde levo dole iz armature. Ili probleme s ventilatorom kabine koji se ne uklone ni nakon što se promeni ceo ventilator. Ili sve one druge sumnjive zvukove koji dopiru iz automobila sve dok auto napokon ne odvezete u servis da ga neko pogleda. I tada se naravno – baš samo tokom tih 5 minuta probne vožnje sa majstorom – odozdo ne čuje baš ništa neobično, a vi se osećate kao magarac, jer vas mehaničar uverava da je s automobilom sve u redu.

    I šta onda, dakle, učiniti u slučajevima kada vam se učini da čujete neki neobičan zvuk ili zapazite neko neobično ponašanje vozila, koje se možda ne događa stalno već samo povremeno? Ili kad se ona žuta lampica ponovno upali na instrument tabli, a auto se vozi sasvim normalno kao i svaki drugi dan do tada? To onda verovatno nije ništa ozbiljno, pomislićete, jer ste takve situacije već iskusili. I sasvim je moguće da i nije ozbiljno, ali da biste zaista mogli biti mirni, potrebno je automobil što je moguće ranije ipak odvesti do servisa. Jer, kako god bilo, tamo znaju više od prosečnog vozača i odgovarajuće su opremljeni, pa ako i ne pronađu nikakav kvar, barem ćete dobiti potvrdu svoje “dijagnoze”.

    Zanemariti upozorenje na kvar, pa makar i lažno, sigurno je najgori izbor.

    Audi, posle 25 godina i uz velike počasti, gasi poznati model

    Izvor: BIZLife/HAK revija

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE