Bliži se DAN SAMACA: Kako je nastao i šta online trgovci treba da znaju?
Dan samaca (poznat i kao Double Eleven ili 11.11.) je sada najveći svetski godišnji festival e-trgovine.
Razvijajući se od malog perioda promotivne kupovine u Kini 2009. godine, postao je međunarodna masovna kupovina za stotine hiljada potrošača, nadmašivši svog najbližeg rivala, Crni petak. Takođe celodnevni prihod kupovine dana 11.11.2012. godine premašio je onaj napravljen za vreme američkog Sajber ponedeljka, time postavši najveći praznik kupovine onlajn na svetu.
Popularan najpre u najmnogoljudnijoj zemlji sveta, Kini, Dan samaca se kroz godine proširio i na ostale kontinente noseći sa sobom vrtoglava sniženja u online prodavnicama. Namenjen je samcima, koji ponosno ističu činjenicu da nemaju partnera, zbog čega se organizuju brojna okupljanja i slavlja.
Postoji više teorija o njegovom nastanku, a široko prihvaćena je ta da je nastao na Univerzitetu u Nanđingu 1993. godine. Četiri studenta četvrte godine su se svake večeri okupljala u sobama doma i razgovarala o tome kako da pronađu partnera. Kroz razgovor, došli su do ideje da je 11.11. pogodan kao dan za organizovanje nekih aktivnosti kojima bi mogli da obeleže to što su samci.
Od tada, Dan samaca se postepeno razvija kao neka vrsta zabave na kampusu i širi se sa Univerziteta u Nanđingu na druge univerzitete u svim delovima Kine, a kasnije sa studentima i širom zemlje.
Festival raste iz godine u godinu
Kompanija Alibaba je na svojoj e-prodavnici Taobao 11.11.2009. godine po prvi put nudila promotivne popuste, kada se ovaj praznik reklamirao kao festival kupovine. Od tada će se slične aktivnosti održavati svake godine, a vremenom se i drugi sajtovi za e-kupovinu kao što su Đindung, Amazon Kina, Suning, Guomej takođe pridružuju ovom poduhvatu.
Alibaba je 2018. postavio novi rekord na Dan samaca jer je kompanija za 85 sekundi prodala proizvode u vrednosti od jedne milijarde dolara. Kompanija je tada obavestila javnost da joj je prodaja porasla za milijardu dolara u samo jednoj minuti i 25 sekundi.
Uprkos smanjenoj stopi rasta prodaje tokom pandemije, festival nastavlja da raste iz godine u godinu. U 2021., Alibaba je prijavila ukupnu prodaju od 84,5 milijardi dolara, što je povećanje od 8,5 odsto u odnosu na 2020. U poređenju sa povećanjem od 26 odsto koje je zabeleženo između 2019. i 2020. ovo izgleda skromno, ali i dalje zauzima prvo mesto za maloprodajni događaj godine.
U Srbiji Dan samaca još uvek nije zaživeo u dovoljnoj meri, ali preti da postane još jedna prilika kada ćemo moći da ulovimo stvari koje dugo želimo i to na velikim popustima.Kako se brendovi i trgovci na malo mogu pripremiti za Dan samaca – posebno usred zabrinutosti za održivost?
Pitanje održivosti
Alibaba je 2021. godine stavila naglasak na održivost, koristeći svoje gala prezentacije da bi istakla dobrotvorne inicijative i sopstvene napore za održivost, a ne mahnitost prodaje. Grupa je takođe istakla energetski efikasne proizvode i izdala vaučere kako bi podstakla kupce da kupuju proizvode za „ekološki prihvatljiv način života“.
Viškom ambalaže pozabavio se i Alibabin logistički ogranak, koji je otvorio stanice za reciklažu. Predsednik Si je obećao da će Kina dostići neutralnost ugljenika do 2060. godine, postavljajući pitanja o tome kako se događaji poput 11.11 mogu okrenuti ka odgovornoj potrošnji i zaštititi svoje postojanje u budućnosti.
Sadržaj
Sadržaj uživo je dominirao prethodnih godina, omogućavajući kupcima da komuniciraju sa prodavcem i postavljaju pitanja u realnom vremenu o svim vrstama proizvoda i usluga, od šminke do klima uređaja. Međutim, način na koji se ovaj format koristi menja se nakon pada vodećih kineskih streamera uživo od 2021. Ipak, očekuje se da će sadržaj za striming uživo ostati istaknut 2022. godine.
Metaverzum će takođe verovatno ostati glavna karakteristika sadržaja ove godine. Prošle, Tmall je bio domaćin „11.11 Metaverse Art Ekhibition“ na kojoj su predstavljene ograničene serije brendiranih NFT-ova kompanija Burberry, Coach i Longines.
Kupovno ponašanje
Ključna atrakcija za 11.11 su uvek bili strmoglavi popusti koji se nude kupcima. Ove godine očekujemo povećanje broja lovaca na strateške cene koji planiraju kupovinu unapred, bilo da se radi o praktičnim svrhama ili razmišljanju unapred o poklonima za prazničnu sezonu.
Ankete koje su se pozabavile kineskim potrošačima i njihovim planiranim izdacima, a sa izuzetkom namirnica, pokazuju da oni troše manje diskrecionih artikala kao odgovor na inflaciju. Međutim, kineski potrošači su takođe postali češći kupci, kako na mreži, tako i u prodavnicama. Povećana učestalost i manji iznosi sugerišu generalno opreznije ponašanje prilikom kupovine.
Povećana dužina festivalskog perioda čini neophodnim da brendovi prilagode svoju naprednu strategiju sadržaja umesto da fokusiraju svoje marketinške napore na jedan dan. Rano postavljanje temelja ponuda/ekskluzivnih proizvoda ključno je za privlačenje što veće pažnje kupaca.
Izvor: BIZLife
Foto: Unsplash/Pixabay