Aktuelna energetska kriza: Šta privrednici mogu da urade da bi ublažili posledice?

Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Aktuelna energetska kriza: Šta privrednici mogu da urade da bi ublažili posledice?

    Autor: Željko Marković, viši rukovodilac u Sektoru za konsalting i ekspert u oblasti energetike, Deloitte Srbija

    Svedoci smo da se energetika i energetske kompanije nalaze u procesu tranzicije ka dekarbonizovanoj budućnosti, koji će trajati narednih dvadeset-trideset godina, a cenu te tranzicije će plaćati uglavnom njihovi kupci

    Aktuelna energetska kriza, koja je rezultovala veoma visokim cenama električne energije po kojima se ugovara njena isporuka za narednu godinu, ponovo je pokrenula pitanje kada treba ugovarati isporuku. Ako se trend od početka godine nastavi, cene će još više rasti, tako da bi se krajem godine isporuka za 2022. godinu mogla ugovarati i po 180 evra/MWh (Slika 1). Trenutno, isporuka u 2023. godini se ugovara po 90 evra/MWh, pa možemo da pretpostavimo da će se početkom leta, odnosno tek u trećem kvartalu 2022. godine, cene koliko-toliko normalizovati, pri čemu ne očekujem da će pasti ispod 70-80 evra/MWh.

    Slika 1. Cene za godišnju isporuku električne energije u 2022. godini, po mesecima u 2021. godini  Izvor: HUDEX

    Slika 1. Cene za godišnju isporuku električne energije u 2022. godini, po mesecima u 2021. godini / Izvor: HUDEX

    Budući da se tržište električne energije u Srbiji otvorilo 1. januara 2014. godine, privrednici su isporuke za tu godinu ugovarali u decembru 2013. godine, za period od godinu dana. I narednih godina, po automatizmu, privrednici su uglavnom čekali da dođu pred kraj ugovorenog perioda da bi ugovarali isporuku za sledeću godinu, tako da je većina ugovarala isporuke tokom decembra. Ipak, bez obzira na datum kada im ističe ugovor, privrednici mogu ugovoriti isporuku u narednoj godini i ranije, tako da se često od strane stručnjaka za tržište električne energije može čuti da je najpovoljniji period za ugovaranje početkom godine. Tačno je da su cene električne energije za isporuku tokom sledeće godine najpovoljnije u proleće; tačnije, ako pogledamo kako su se kretale cene električne energije za godišnji proizvod (dakle, ugovaranje isporuke tokom cele godine) u prethodnih pet godina, vidimo da su cene uvek bile najpovoljnije u februaru i martu (Slika 2). Da pojasnimo, ukoliko biste za svoje privredno društvo ugovarali isporuku električne energije tokom sledeće kalendarske godine u februaru ili martu, dobili biste najbolju godišnju cenu.

    Dakle, da ste ugovorili isporuku za 2022. godinu u februaru ove godine, cena električne energije bi vam tokom cele sledeće godine bila oko 5,6 evrocenti po kWh. Ako ste tu energiju ugovarali krajem oktobra, cena je bila oko 13, pa i više evrocenti po kWh.

     

    Slika 2. Cene za godišnje isporuke električne energije po mesecima u godini pre isporuke / izvor: HUDEX

    Dakle, moj savet privrednicima je da električnu energiju za isporuku naredne godine ugovaraju početkom godine, a ne pred kraj godine.

    Takođe, pored izbora perioda kada ugovarati isporuku električne energije, u oblasti energetike postoji čitav niz mera koje se mogu primeniti da bi poslovanje privrednika bilo efikasnije – kako u pogledu troškova i potrošnje energenata tako i u pogledu njihovog društveno odgovornog poslovanja. Svedoci smo da se energetika i energetske kompanije nalaze u procesu tranzicije ka dekarbonizovanoj budućnosti, koji će trajati narednih dvadeset-trideset godina, a cenu te tranzicije će plaćati uglavnom njihovi kupci. Stoga je prva mera koju savetujem privrednicima primena svih mera energetske efikasnosti, kako bi povećali svoju efikasnost i smanjili potrošnju energije. Odmah zatim sledi i izgradnja sopstvenih kapaciteta za proizvodnju električne energije, pri čemu kroz status kupca-proizvođača upravo mogu da proizvedu određene količine energije za sopstvene potrebe, po unapred poznatoj ceni, tako da za tu količinu ne zavise više od promena na tržištu. Samim tim su otporniji, naročito u situacijama mogućih energetskih kriza, kao što je ova. Osim toga, takvim postupanjem i njihove kompanije smanjuju svoj ugljenični otisak i postaju društveno odgovorne. Naravno, sve to iziskuje i određena finansijska sredstva, pa je, stoga, najbolji početak pripremanje strategije njihove kompanije u oblasti energetike, gde se sagledavaju svi koraci, potrebne investicije, mogući grantovi za te investicije i njihova dinamika, u kojima im Deloitte, svakako, može pomoći.

    Navedeni tekst predstavlja lični stav autora i autor ne preuzima odgovornost za procenu isplativosti finansijskih projekcija prikazanih u tekstu, kao ni za njihovu dalju realizaciju. Autor nije izvršio reviziju ili proveru podataka koji su korišćeni u ovom tekstu. Ovaj tekst ne predstavlja investicioni ili pravni savet, kao ni mišljenje o pravičnosti. 

    Izvor: BIZLife Magazin

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE