Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Inat i druge osobine: Zašto je Srbija dobra za startupove?

    Koje su to osobine koje srpskim preduzetnicima pomažu na putu do uspeha i izdvajaju ih od ostalih? Evo kako srpsko tržište izgleda iz ugla stranca koji je u Beogradu osnovao ogromnu firmu – Orion Telekom.

    David Schoch je akcionar, osnivač i član odbora direktora Orion Telekoma, predsednik srpske asocijacije privatnog kapitala (SPEA) i osnivač Startlab investicionog fonda. Bavi se promocijom tehnološkog preduzetništva u Srbiji. Kao svoju bitnu osobinu navodi da ne voli da gubi, i da je vrlo takmičarski nastrojen. Takođe kaže da često ne zna za strah.

    Karijeru je započeo u Londonu radeći za telekom konglomerat. Zatim se seli u Češku, i provodi 7 godina u Pragu gde radi na izgradnji alternativnih telekoma.
    Kako ga je put naveo u Srbiju? Odavno je shvatio da je Istočna Evropa rastuće tržište, i da ima dosta potencijala za širenje. Stalno je u potrazi za novim mogućnostima, razvojem i investiranjem. Dalje, u Pragu je najviše prijatelja stekao baš iz Beograda. Svi njegovi putevi tada vodili su za Beograd. Uoči liberalizacije telekoma podigao je 24 miliona evra sa EBRD-om i konsolidovao nekoliko kompanija u ono što danas predstavlja Orion Telekom, treći najveći ISP na prostoru Srbije.

    Ključni faktori zbog kojih David Schoch hvali Srbiju:

    Prihvatanje rizika
    Ono što je bitno za start-up jeste prihvatiti rizik. "Kod Srba sam primetio taj apetit za rizikom, mogućnostima. Sve ono što je zadesilo Srbiju učinilo je da ljudi postanu otporniji, da se brže prilagođavaju. U Srbiji vlada sistem „Nikada se ne zna šta nosi sutra“, a u takvom sistemu ljudi su spremniji da prihvate rizik i koriste prilike tamo gde ih drugi ne vide", smatra Shcoch.

    Široko znanje
    Kada se bave nekim poslom, na Zapadu uglavnom ljudi idu „u dubinu“, dok  se na ovim prostorima više ide „u širinu“. To znači da su Srbi veštiji, domišljatiji i često znaju mnogo više nego za šta su se školovali. "To je dobro ako započinjete svoju kompaniju, minimalno znanja o mnogo toga može biti vrlo korisno.

    Poznavanje partnera
    U bilo kom poslu, a pogotovo u onom koji je u začetku, bitno je da dobro poznajete svoje partnere. Potrebno je da to budu oni koji vas cene i koji znaju vaše kvalitete, za šta ste sposobni. U Srbiji se uglavnom pokreće biznis sa nekim članom porodice, prijateljem, kolegom… Osim što poverenja ima bezgranično, jedan čovek ne može sve. Uvek je tu neko da hrabri i podržava onog drugog kad mu nije sjajan dan i obrnuto.

    Inat
    Istrajnost je bitna osobina posebno ako pokrećete svoj biznis. "U Srbiji postoji taj inat, koji ne dozvoljava ljudima da odustanu. U ljudima je prkos da dokažu okolini, koja najčešće ne podržava ideju, da mogu da uspeju."

    Sve ovo dolazi do izražaja posebno kada se radi nešto u šta se veruje i voli, a ne kada postoji puka jurnjava za novcem. 

    Foto: FB strana Temelj tvog budućeg biznisa

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE