Uskoro marker i u tečnom naftnom gasu

Pre godinu dana u Srbiji je započelo markiranje goriva, a postignuti rezultati su dobri i, slobodno se može reći, nadmašili su očekivanja.

Naime, već u prvom mesecu markiranja, povećana je prodaja dizela, a to je, kroz akcize, doprinelo da se u budžet slije više od tri miliona evra dodatnih prihoda. Do jula prošle godine, prihod od poreza i akciza na naftne derivate povećan je za oko 34 miliona evra, a procenjivalo se da će  prihod u budžet do kraja godine iza nas biti za oko 80 miliona evra veći nego što je bio 2013. godine. Van prometa su stavljene i značajne količine goriva, najviše dizela, potom gasnog ulja, a sa tržišta je uklonjeno i gorivo nepoznatog sastava. 

Dakle, najvažniji cilj koji je trebalo postići – postignut je, jer je uvođenjem markiranja goriva suzbijen nelegalni promet naftnih derivata, povećani su prihodi u budžet, povećana je potrošnja goriva na legalnom tržištu, smanjena je emisija štetenih gasova, a u boljoj poziciji su i vlasnici automobila jer je na tržištu gorivo propisanog kvaliteta. 

Treba reći i da markiranje goriva ne utiče na njegov kvalitet ali obezbeđuje da na tržištu bude samo gorivo propisanog kvaliteta. Gorivo se obeležava na izvoru, odnosno u proizvodnji i prilikom uvoza, a kontroliše na benzinskim pumpama. Kontrola je veoma laka i omogućava da se na terenu, za veoma kratko vreme, utvrdi da li je gorivo koje se kontroliše markirano i da li je bilo namešavanja nelegalnih komponenti. Za markiranje goriva koriste se najsavremenije nano-tehnologije, a postupak podrazumeva ubacivanje posebnih hemijskih elemenata u gorivo.

Prilikom kontrole utvrđuje se prisutnost markera u gorivu i ukoliko se utvrdi da je procenat markera u gorivu manji od 90 odsto, uzorak se šalje u laboratoriju na potvrdu. Ako dodatna analiza potvrdi neregularnost uzorkovanog goriva rezervoar se zatvara, a to gorivo se ne može više prodavati. Tokom prošle godine prisutnost markera u gorivu kontrolisano je na oko 800 lokacija i na dvadesetak benzinskih pumpi utvrđene su neregularnosti.

Nakon sprovođenja markiranja goriva, sledi i markiranje tečnog naftnog gasa. Početak monitoringa TNG-a planiran je za april, dok bi kontrola nivoa markera u TNG-u trebalo da startuju u drugoj polovini godine.  

Foto: FreeImages

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE