Zašto je Velja odbio `poklon` od 10 miliona evra?
Bivši ministar građevine Velimir Ilić odbio je poklon Turske od 10 miliona evra za rekonstrukciju Aerodroma Morava kod Kraljeva, piše Blic. Međutim, ostaje nejasno da li je Ilićev potez bio opravdan ili ne.
Tri godine su vođeni pregovori s turskom vladom o ulaganju u aerodrom kod Kraljeva, da bi konačno sporazum o donaciji 10 miliona evra bio potpisan u aprilu 2012. godine.
Potpis u ime Srbije na taj dokument stavio je tadašnji ministar odbrane Dragan Šutanovac, a u ime Turske ambasador te zemlje u Beogradu. Sve je trebalo da bude završeno po principu „ključ u ruke“, proširenje i produženje piste, renoviranje rulne piste…
Plan je bio da se uredi pista kako bi na aerodrom mogli da sleću i veliki avioni tipa Boeoing 737 ili Airbus, a ono na čemu su donatori insistirali jeste da izvođač radova bude kompanija iz Turske, a podizvođači domaće firme.
Velimir Ilić je, međutim, imao drugačiju računicu i posle godinu dana od potpisivanja sporazuma poručio Turcima: "hvala, ne treba". I danas za taj postupak ima objašnjenje, ponovivši da je problem bio u tome što je njihov uslov bio da radove izvode turske firme.
Njihova procena je bila da posao vredi 28 miliona evra. 10 miliona bi dali kao donaciju, a ostatak je trebalo da Vlada finansira. To nije bilo opravdano, jer su domaće firme dale ponudu od 18 miliona evra. Tako je ispalo da nam oni ništa u stvari ne poklanjaju, a traže da njihove firme dobiju posao, kaže za Blic aktuelni ministar bez portfelja.
Za donaciju od 10 miliona evra s kojom bi Aerodrom Morava danas, prema pisanju Blica, sigurno bio osposobljen i za civilni saobraćaj, Turska je tražila da kompanije iz te zemlje dobiju pravo da se nadmeću za dobijanje posla u pružanju aerodromskih usluga i da avio-prevoznici iz te zemlje imaju isti tretman kao i domaći.
S druge strane, finansijer, tj. Turska, na osnovu poklona od 10 miliona evra ne bi stekla nikakvo pravo svojine nad nepokretnostima.
Kako je Ilić izveo tu računicu nije jasno, jer na osnovu sporazuma u koji je Blic imao uvid jedini iznos oko kojeg je Turska postavljala uslov odnosio se samo na donaciju od 10 miliona evra.
Bivši ministar odbrane Dragan Šutanovac za Blic kaže da su predstavnici Turske bili u potpunom šoku kada im je stigla Ilićeva poruka. Da je bilo pameti, avioni bi još od 2013. godine leteli. U krugu od 80 kilometara oko aerodroma živi oko dva miliona ljudi.
Osim toga, tu su banje, Kopaonik, Kragujevac, a aerodrom bi, prema nekim računicama, mogao sam sebe da isplaćuje samo sa dva leta nedeljno, što je zagarantovano jer sada dva puta nedeljno avion iz Toronta dovozi Fiatove radnike na Surčin, kaže Šutanovac.
Saopštenje iz Kabineta Ministra bez portfelja
Ministar bez portfelja zadužen za vanredne situacije Velimir Ilić, još kao ministar građevinarstva i urbanizma, a u saradnji sa Ministarstvom odbrane pokrenuo je inicijativu da se aerodrom Morava u Lađevcima iz vojnog aerodroma prenameni u vojno – civilni aerodrom.
Ilić, kao tadašnji ministar građevinarstva nije imao ingerencije da potpisuje sporazum o donacijama jer je aerodrom u Lađevcima bio u nadležnosti Ministarstava odbrane i saobraćaja.
Kada je reč o donaciji koja se spominje, ona bi bila realizovana preko Ministarstva finansija, a ne preko Ministarstva za građevinarstvo i urbanizam za koji je ministar Ilić bio zadužen.
Razlog zbog kojeg je insistirao na prenameni aerodroma imao je isključivo veze sa njegovim tadašnjim ministarstvom i potencijalnim investitorima zainteresovanim za ulaganja unutar njegovog resora.