Proizvodi iz Srbije konkuretni na globalnom nivou
Ocenjujući poslovnu i investicionu klimu u Srbiji i Bosni i Hercegovini, Edin Dacić, direktor Daccometa AG kaže da obe države imaju sličan nivo osnovnih faktora troškova. „Standard Furniture Serbia u Ćupriji, kao i Standard AD Prnjavor, čiji smo vlasnici, daleko su opeterećeniji nametima na neto plate u odnosu na svoje konkurente u daljem okruženju, što izuzetno negativno utiče na našu konkurentnost.“
„Međutim, vidi se da je Bosna i Hercegovina, uz pomoć međunarodnog angažmana, počela ranije generalno da napreduje, reformiše institucije i time ima manju birokratiju. Šokantno je na primer da za dokumente za koje u Bosni i Hercegovini čekamo od deset do 15 dana, u Srbiji smo za iste čekali po tri meseca. Želim da istaknem važnu ulogu SIEPA-e u Srbiji, koja pomaže da se prebrode poteškoće u transformaciji. Zatim, banke u Bosni i Hercegovini su daleko susretljivije nego u Srbiji. Posebno želim da istaknem Investiciono razvojnu banku Republike Srpske (IRBRS) kao pozitivan primer“, naglašava sagovornik BIZLife.
U Srbiji Daccomet AG je većinski vlasnik firme Standard, i zapošljavate 200 radnika.Vaša ocena novo donetog Zakona o radu?
Svakako podržavam sve mere koje doprinose fleksbilizaciji zapošljavanja i time olakšanja poslovanja, jer je na tom polju zaostatak u odnosu na naše konkurente iz drugih država posebno velik. Međutim, podsećam na reči premijera Aleksandra Vučića, kod otvaranja Švajcarsko-srpske trgovinske komore, a prilikom posete predsednika Švajcarske Federacije Didiera Burkhaltera, da Srbija sada praktično započinje niz ekonomskih reformi koje su 25 godina odlagane. Prema tome, novi Zakon o radu je ohrabrujući prvi korak u pravom pravcu kojem treba da slede još mnogi drugi.
Proizvodnja nameštaja u Srbiji poslednjih godina nije na zavidnom nivou. Vi izvozite vaš program i imate ugovor sa švedskom Ikeom. Da li su aranžmani za stranog kupca i izvoz rešenje za srpske firme?
Imamo privilegiju, koja je istovremeno i obaveza, da radimo u obe fabrike i u Srbiji, i u Bosni i Hercegovini za najveću firmu na svetu u sektoru pokućstva. IKEA ne prodaje samo širom sveta svoje proizvode već ih i globalno nabavlja. Za nas to znači konkretno da su nam konkurenti u zavisnosti od artikla ponekad firme iz Kine, Rumunije, Nemačke, Litvanije, Švedske i drugih zemalja. Jasno je da je pritisak na kvalitet i cene, kao i na ispunjenje ekoloških i socijalnih uslova u našem poslovanju veoma velik.
Taj izazov prihvatamo kao šansu za ogromno tržište i zato smo se opredelili za masovnu proizvodnju uz konstantan rad na poboljšanju u svim oblastima kako bi ostali u globalnom takmičenju konkurentni i time nastavili da rastemo.
Da li je taj poslovni model isplativ svaka firma mora za sebe da odluči. Međutim, obe firme su dokaz da je moguće i u Srbiji, i u Bosni i Hercegovini opstati u borbi protiv najkonkurentnijih na globalnom nivou.