6 tačaka Stiva Džobsa koje će vam pomoći da UNAPREDITE poslovnu strategiju
Godine 2010., 24. oktobra izvršni direktor Apple-a Stiv Džobs poslao je veoma važnu e-poštu.
Mail je sadržao dnevni red za predstojeći „Top 100“ skup kompanije, strogo tajni i super ekskluzivni sastanak menadžmenta koji je bio rezervisan za 100 najuticajnijih zaposlenih u Apple-u.
Dnevni red, deo maila koji je nedavno objavljen u vezi sa tekućom tužbom Epic protiv Apple-a, dugačak je i detaljan, sa mnoštvom lekcija za poslovne lidere. Ali prva tačka dnevnog reda pod nazivom „Strategija za 2011.“, dodeljena samom Džobsu, je ono što se najviše izdvaja.
Džobsova prva tema dnevnog reda sastoji se od šest glavnih tačaka, ali svaka od njih daje neverovatnu lekciju:
- Ko smo?
- Šta da radimo?
- Post PC era
- 2011: Sveti rat sa Guglom
- 2011: Godina oblaka
- 2015: Novi kampus
1. Posao počinje sa dva veoma važna pitanja
Ko smo? Šta radimo? Na prvi pogled, ova pitanja bi vas mogla iznenaditi. Džobs je dobro znao kako je lako pasti sa vrha. Apple je doživeo ogroman uspeh u prošlosti, ali se i izgubio u naletu proizvoda i inicijativa.
Da se istorija ne bi ponovila, Džobs je znao da Apple treba stalno da ispituje ko je i šta radi. Morao je jasno da identifikuje vođstvo kompanije, vrednosti i fokus – i da se pobrine da svoje ciljeve uskladi sa željenom kulturom i svrhom.
Vaša kompanija će se menjati kako vreme bude prolazilo. Nastavite da se preispitujete i učinite te promene namerno, a ne slučajno.
2. Identifikujte svoje prednosti
Sledeća tačka, „Post PC era“, učinila je dve važne stvari. Prvo, rano je identifikovao promenu potrošača u kupovini više mobilnih uređaja. Jednako važno, međutim, istakla je Apple-ovu snagu na ovom tržištu u nastajanju.
„Apple je prva kompanija koja je stigla ovde“, napisao je Džobs – što je bilo potpuno tačno, pošto su se iPhone i iPad pokazali kao revolucionarni. Mobilni proizvodi su tada činili 66 procenata prihoda kompanije, a sam iPad je nadmašio Mac u roku od šest meseci.
Ključ budućeg uspeha, kao što je Džobs naveo, bio bi da se ovaj pomak iskoristi kroz kontinuirano poboljšanje mobilnih uređaja, komunikacija, aplikacija i usluga u oblaku – strategija koju Apple nastavlja da sledi više od jedne decenije kasnije i koja ju je transformisala u kompaniju vrednu milijarde dolara.
Identifikujte šta vaša kompanija dobro radi u kontekstu celokupnog tržišta. Zatim, udvostručite te stvari.
3. Učite od konkurenata
Sledeća tačka je obuhvatila Džobsov pogled na konkurenciju. Iako je istina da su iPhone i iPad bili revolucionarni, Google je počeo da nadmašuje Apple na neki način – i Džobs je to znao. Na dnevnom redu, on je istakao kako je Google-ov Android operativni sistem bio odličan u dubokoj integraciji Google-ovih usluga u oblaku, priznajući da je Android „mnogo ispred Apple-a” u uslugama u oblaku za kontakte, kalendar i poštu.
Fokusirajte se na svoje prednosti, ali ignorišite svoje slabosti na sopstvenu opasnost.
4. Fokusirajte se na jednu veliku stvar
Džobs zatim jasno postavlja najvažniji prioritet za 2011. godinu, koji on naziva „godinom oblaka“.
Apple je „izmislio“ koncept digitalnog čvorišta, piše Džobs, koristeći računar kao čvorište za digitalna sredstva poput kontakata, kalendara, fotografija, muzike i video zapisa. Ali digitalno čvorište se pomeralo sa računara na oblak, a Apple je morao da se kreće brzo.
„Gugl i Majkrosoft napreduju u tehnologiji“, napisao je on, „ali oni to još nisu sasvim shvatili… Moramo da povežemo sve naše proizvode zajedno, tako da dodatno zaključavamo klijente u naš ekosistem“.
Identifikovanje i izvršavanje ovog prioriteta bilo je ključno u oblikovanju Apple-ove strategije u godinama koje su usledile i u pomaganju kompaniji da održi korak sa – i, na neki način, da nadmaši – svoje konkurente.
Postoji bezbroj stvari na kojima biste mogli da radite, nekoliko stvari na kojima bi trebalo da radite i samo jedna stvar bi trebalo da vam bude glavni prioritet.
5. Gledajte u budućnost
Džobsova poslednja tačka je samo tri reči: 2015: Novi kampus.
Naravno, ovo je bila referenca na ono što je na kraju postalo „Apple Park“, kampus od 175 hektara kompanije i futuristički kancelarijski kompleks koji sada služi kao njeno korporativno sedište. Ovo je bio jedan od završnih projekata koje je Džobs predstavio, radno mesto koje bi oličavalo duh Appla i inspirisalo zaposlene da nastave da „razmišljaju drugačije“.
Nažalost, Džobs nije doživeo početak izgradnje Appleovog novog kampusa. Međutim, on je pokrenuo planove i bio je u velikoj meri uključen u dizajn kampusa, navodno precizirajući čak i male detalje o građevinskim materijalima i drugim karakteristikama, piše Inc.com.
A u aprilu 2017, dve godine kasnije nego što je prvobitno planirano, Apple Park je otvoren za zaposlene.
Fokusirajte se na ovde i sada. Ali uvek, uvek planirajte budućnost.
Izvor: BIZLife
Foto: Pixels/YouTube/Unsplash