PR u Srbiji: Kakvo je stanje u struci?
Društvo Srbije za odnose s javnošću (DSOJ) tokom decembra i januara sprovelo je online istraživanje o stanju struke u našoj zemlji za 2012.godinu.
U istraživanju je učestvovalo 288 ispitanika, a ciljna grupa bili su profesionalci koji se bave odnosima sa javnošću i studenti koji izučavaju predmetnu oblast.
Kao najveći problem sa kojim se sučeljavaju u struci, 63,9 odsto ispitanika odgovorilo je da društvo, ali i menadžment, ne shvataju važnost odnosa s javnošću, dok je 52,4 odsto reklo da je to nedovoljan nivo obrazovanja ljudi koji se bave PR-om.
Tri ključne veštine za koje smatraju da su neophodne za uspeh u odnosima s javnošću, su prema ispitanicima, planiranje i postavljanje ciljeva, istraživanje i analitika, identifikovanje i analitika trendova u okolini.
Kada bi menjali struku 30,6 odsto njih bi radilo u marketingu, a oko 40 odsto njih u poslu najviše koristi internet i društvene medije. Procenat više njih zajedno sa internetom koristi i ostale tradicionalne medije (radio, televiziju, štampu).
Kada su u pitanju primanja, 42,4 odsto njih ima mesečnu platu u rasponu od 30 – 90 hiljada dinara, a 30 odsto njih je nezadovoljno primanjima.
Što se tiče saradnje sa medijima, trećina ispitanika je zadovoljna saradnjom sa medijima, dok je petina nezadovoljna. Nešto manje od polovine smatra da ljudi u medijima odgovorno i profesionalno obavljaju svoj posao, dok 37,8 njih smatra da ljudi u medijima nisu dovoljno stručni.
Kada su u pitanju klijenti, 59,3 odsto njih smatra da je najveći problem u radu sa klijentima preambiciozni/nerealni zahtevi u odnosu na mogućnosti, dok pet procenata manje smatra da je to neznanje u PR sektoru klijenta. Pored toga, 33 odsto njih smatra da agencije za odnose s javnošću malo utiču na strateške odluke klijenta, dok njih 19,8 odsto misli potpuno suprotno.
Prema mišljenju 41,3 odsto ispitanika, agencija do klijenta dolazi uz pomoć preporuke.
Prema ovom istraživanju, odnosi s javnošću se kao termin koriste u samo 48 odsto organizacija u Srbiji, dok u 60 odsto slučajeva oni pripadaju marketing službi ili kabinetu direktora. U oko 40 odsto ispitanih organizacija samo jedna osoba se bavi PR-om, dok u 70 odsto slučajeva to obavljaju tri osobe.
M.M.