Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kratak kurs govora tela: Prostor

    Baš kao što svaka država ima granice i jasno je definisana teritorija sa oružanim snagama koje je štite od neželjenih posetilaca, tako i naše telo ima granice.

    Detaljnim posmatranjem psiholozi su utvrdili gde su nam granice i kome je dozvoljeno da nam prilazi na manje od pola metra. U slučaju neprimerenog ulaska u naš prostor, spremni smo za beg i osećamo anksioznost.

    Tako, prostor između sagovornika govori u kakvom su oni odnosu. Višegodišnjim iskustvom se došlo do zaključka da se poslovna komunikacija odvija na udaljenosti od 1,2 – 3,6m. Tačnije, ukoliko sagovorniku priđete bliže od 1,2 m, smatraće da ste ušli u njegovu zonu za živu interakciju i bićete etiketirani kao neučtivi. S druge strane ako ste predaleko (dalje od 3,5m) smatraće da ste nezainteresovani.

    Razdaljina od 1,2 m i manje rezervisana je za članove porodice i bliske prijatelje. U ovoj zoni je moguće dodirivanje. I ovde postoji donja granica, što je 45cm, u okviru koje se realizuju intimni odnosi. Ulazak u intiman prostor je uobičajen na sportskim dešavanjima, u klubovima, javnom prevozu i bilo kojim javnim skupovima. Sasvim je očekivan osećaj neprijatnosti, uznemirenosti i potreba da se beži, jer se na ovoj razdaljini mogu osetiti mirisi, a dodiri su neizbežni.

    Za poslovnu komunikaciju je važno da znate da je neprimereno da sagovorniku ulazite u ličan i intiman prostor, jer će se on osetiti neprijatno i napadnuto. Što se dodira tiče, poslovna distanca od 1,2 – 3,6m je adekvatna samo za rukovanje (telesni kontakt primeren za ovakav odnos) i na ovoj razdaljini se sagovornici osećaju prijatno i zaštićeno. Takođe, ako ste predaleko od sagovornika budite sigurni da razmišlja o tome kako sa vama gubi vreme i da treba da završi razgovor (ovo ne važi za odstojanje između predavača i slušalaca gde se distanca podrazumeva).

    Važno je da znate da, ukoliko komunicirate sa osobom iz Severne Amerike, vodite računa da stojite na nešto većem rastojanju jer se severnjaci osećaju prijatnije ukoliko je njihov prostor „slobodniji“. Za razliku od njih, pripadnici latinskih naroda nemaju ništa protiv da su im sagovornici bliže. Naprotiv. Isto važi i za Japance koji su navikli na skučen prostor.

    Ako ste novi u firmi, primetićete fizičku distancu novih kolega što je sasvim prirodno u poslovnoj komunikaciji. Vremenom će se ova distanca smanjivati. Ako ste rukovodilac i sa nekim od zaposlenih igrate tenis ili fudbal u slobodno vreme, što podrazumeva fizički kontakt, nemojte ovaj model prenositi i na poslovno okruženje. U firmi držite adekvatno rastojanje.

    Možete napraviti mali test da biste se uverili koliko smo mi ljudi osetljivi kada nam neko narušava lični prostor. Ako sedite u restoranu sa poslovnim saradnikom, diskretno sa središta stola pomerite u stranu slanik, vazu, pepeljaru…šta god se nalazi u prostoru između vas. Videćete da će se, kada konstatuje da između njega i vas nema predmeta i prostor je čist, nagnuti u nazad kako bi povećao distancu. Osetiće se na trenutak napadnuto, ali će se veoma brzo vratiti na početnu poziciju.
    M.P.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE