Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    NIS-ov kerozin za bezbedniji let

    Dnevno se Aerodromu isporuči oko 90 tona kerozina iz Rafinerije Pančevo koji po svim parametrima mora da zadovoljava evropske standarde kvaliteta
     
    Osim redovnih kontrola kvaliteta goriva  (dizela i benzina) pri izlasku iz rafinerije ili ulasku u zemlju, NIS redovno vrši i proveru kvaliteta mlaznog goriva koje se proizvodi u Rafineriji Pančevo, a koje mora da zadovoljava sve evropske standarde kvaliteta i time omogući bezbedan rad aviona kako Jatovih, tako i stranih avio kompanija koje tankuju kerozin na Beogradskom aerodormu.

    Nove cisterne za utakanje mlaznog goriva u avione koje je NIS nedavno predstavio, po svemu liče na mini kompjutere. Jer, svaki put kada se kerozin utače u rezervoar aviona, stiže pisani izveštaj o kvalitetu goriva i utankovanim količinama.  


    Milan Mikić, direktor Sektora za prodaju avio goriva u NIS-u, potvrdio je da u ukupnoj proizvodnju derivata koji se dobijaju u domaćoj rafineriji, oko dva do tri odsto otpada na kerozn koji po kvalitetu i ekološkim standardima mora da odgovara evropskom kvalitetu derivata. NIS, kerozinom ne snabdeva samo JAT, već i izvozi ovo mlazno gorivo u Rumuniju i Madjarsku, a očekuje se da po završetku modernizacije rafinerije, dakle, do kraja ove godine, izvoz bude još veći, kaže Mikić.   

    JAT  je, inače, najveći kupac mlaznog goriva na Beogradskom aerodromu. Da bi se u svakom trenutku moglo potvrditi da kerozin odgovara propisanom nivou kvaliteta, odnosno da ispunjava sve evropske standarde kvaliteta NIS vrši  višestruke laboratorijske anlize. Dnevno se na Aerodoromu isporuči u poresku oko 90 tona kerozina, što je na godišnjem nivou 32.000 tona,odnosno zavidna količina, kaže Mikić.

    JAT na ovo mlazno gorivo ne plaća ni akcize ni poreze, kao što ne plaća ni jedna druga medjunarodna kompanija koja leti i sleći na domaći aerodrom. Dovoljno je da letači daju izajvu da imaju prestižni saobraćaj od 80 odsto prema inostranstvu i tu tom slučaju će biti oslobodjeni nameta prema državi.

    Kada cisterna sa kerozinom stigne na Aerdrom ona mora najpre da odstoji pola sta, kako bi došlo do izdvajanja vode iz goriva. Potom se kreće sa istakanjem,   s tim što se po prijemu mlaznog goriva radi analiza kvaliteta koja po svim parametrima mora da odgovora specifikaciji koja prati cisternu iz Rafinerije Panečvo do Aerdoroma.

    -Uzima se uzorak goriva, nosi u NIS-ovu laboratoriju koja je na samom Aerodromu, nakon čega se uzorak čuva tri meseca. Kada se utvrdi da je gorivo zadovoljavajućeg kvaliteta, istače se preko filterske opreme i skladišti u rezervoare. Jedan rezervoar je za prijem , drugi za isporuku goriva za sam avion. Slična procedura je kod otpreme goriva. Kada se napuni autocisterna ponovo se radi uzorkovanje i taj uzorak treba da potvrdi da nije došlo ni do kakve degradacije mlaznog goriva, odnosno da ono i dalje po svim parametrima odgovara  specifikaiji koju je pratila cisterna iz rafinerije. Takvu cisternu puštamo u avion i garantujemo apsolutno ispravno i kvalitetno gorivo, kategoričan je Mikić.

    Upitan da li i iz kojih razloga može doći do promene parametara, kada je reč o kvalitetu kerozina, Mikić objašnjava, da se to dogadja i da sve zavisi od toga koja je nafta u preradi, što utiče na različitu gustinu goriva.

    -Dešavalo se da vratimo količine goriva koje po kvalitetu nisu odgovarale propisanim standardima. Kontrolom na aerodromu, u samim skladištima i prilikom istakanja i utakanja mlaznog goriva kontroliše se praktično i sama rafinerija iz koje gorivo stiže, pojašnjava Mikić.

    Mlazno gorivo je slično dizelu. Tačka smrzavanja mu je do minus 50 stepeni, uz potpuno ispunjenje ekoloških standarda kvaliteta. Akreditovana NIS-ova laboratorija na Aerodromu radi 24 sata dnevno, odnosno, objašava Mikić, dokle god ima otpreme i dopreme goriva.

    U ovoj laboratoriji dnevno se uradi oko 20 kontrola, a u toku dana se istoči od 10 do 12 cisterni mlaznog goriva i za svaku isporuku se vrši posebna kontrola. Inače, rezervorski prostor za skladištenje kerozina zapremine je do 2.500 kubika što znači da se može utankovati kerozin za 15 dana, a prilikom čega se vrše mnogo temeljnije analize, jer gorivo stoji.

    Analiza kvaliteta košta u zavisnosti od metode do metode od 800 do 5.000 dinara.

    Jelena Petrović

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE