„30 ispod 30“, Stefan Pražić: Inspiriše me mogućnost uticaja na širu strategiju i uspeh kompanije
Stefan Pražić je Senior Category Manager u kompaniji Mercator-S. Završio je Desetu beogradsku gimnaziju, a osnovne i master studije fitomedicine završio je na Poljoprivrednom fakultetu Univerziteta u Beogradu. U kompaniju Mercator-S došao je još 2018. godine, kao polaznik programa za mlade talente, a prvi tim kom se priključio bio je Sektor za nabavku svežeg mesa.
Nakon samo šest meseci, došao je u Sektor pakovane hrane, gde je u početku vodio kategoriju „Namirnice za pripremu jela”, a danas vodi kategoriju „Doručak”. Deo je programa za talente „M Hub” u kompaniji Mercator-S, ali i regionalnog programa Fortenova Grupe za talente „DRIVE Beyond Excellence”.
- Zašto ste ostali u Srbiji?
Citiraću glumca Branka Cvejića u ulozi Baneta Bumbara, iz serije „Grlom u jagode”:
„Vidiš, ja mislim da je mnogo veći fazon praviti svoj svet ovde, ovde sam se rodio, nego otići u neki tuđi, i učiniti da jednog dana, kada budemo u staračkom domu, neka dva Francuza u Parizu razgovaraju i kažu: treba otići u Beograd, to je prava stvar.”
- Koji je bio prelomni trenutak u vašoj karijeri ili poslovanju?
Nakon dve godine na poziciji asistenta u tradingu, napredovao sam na poziciju Category managera. Ovaj trenutak je imao veliki uticaj na mene i moju dosadašnju karijeru. Sa jedne strane, veća odgovornost, a sa druge, više slobode da pokažem svoju kreativnost.
- Koji su vaši dugoročni ciljevi i kako planirate da ih postignete?
Moj dugoročni cilj jeste konstantno usavršavanje i rad na sebi. Putem različitih programa i treninga stručnog osposobljavanja i usavršavanja na poslu, kao i kroz komunikaciju sa ljudima iz poslovnog sveta, koji će mi biti inspiracija i od kojih ću imati mnogo toga da naučim.
- Kako tehnologija utiče na vaš posao i kako se prilagođavate promenama?
Smatram da su za posao kojim se bavim ljudi i kreativnost od suštinskog značaja, a tehnologija je tu da nam olakša poslovanje.
- Šta vas izdvaja od konkurencije? Koja je vaša jedinstvena prednost?
Ukratko, ritejl industrija će i dalje evoluirati pod uticajem tehnologije i promena u potrošačkim navikama, a uspešni ritejleri će biti oni koji budu fleksibilni, inovativni i usmereni na stvaranje vrednosti za svoje kupce. Smatram da mi to jesmo.
- Kako vidite svoju industriju za pet godina?
Smatram da je pet godina kratak period za krucijalne promene u ovoj industriji, ali ono što čini ritejl industriju jesu kontinuirane promene pod uticajem tehnoloških inovacija i promena potrošačkih navika. Onlajn trgovina, eCommerce i njihov potencijal uticaće na česte promene veb-stranica i mobilnih aplikacija, prilagođavajući ih potrošačima. Takođe, personalizacija iskustva je sve bitnija stavka, kako bi se bolje razumele potrebe i preferencije kupaca, te im se pružile relevantne ponude.
- Šta vas inspiriše i pokreće u vašem poslu?
Inspiriše me mogućnost uticaja na širu strategiju i uspeh kompanije, kao i izazov stvaranja pozitivnih promena u tržišnom okruženju. Pokreće me mogućnost razvijanja i implementacije dugoročnih strategija za upravljanje kategorijama proizvoda ili usluga. To uključuje analizu tržišta i razumevanje potrošačkih trendova, kao i rad na stvaranju novih kategorija proizvoda ili unapređenje postojećih. Takođe, izgradnja uspešnih odnosa s dobavljačima i partnerima može biti izvor inspiracije, jer zajednički rad može doneti značajnu korist svim uključenim stranama.
- Koje biste knjige, podkaste ili druge resurse preporučili za lični i profesionalni razvoj?
Knjige koje bih preporučio jesu: „Kako dobiti odgovor DA” (Rodžer Fišer i Vilijam Juri) i „12 pravila za život” (Džordan Piterson). Takođe, moja preporuka su Sajmon Sinek (američki pisac i govornik) i podcast „Biznis priče”. Smatram da su za lični i profesionalni razvoj od velikog značaja i putovanja, upoznavanje različitih kultura i načina života.
USPEŠNA KARIJERA SE NAJBOLJE GRADI NA TEMELJIMA ZDRAVIH PORODIČNIH ODNOSA
- Kada biste mogli da se vratite, šta biste promenili u svom poslovnom putu?
Kako sam pročitao pitanje, tako sam se setio pesme Saše Matića „Ne bih ništa menjao”. I stvarno smatram da je tako. Da je nešto bilo drugačije, možda sada ne bih imao priliku da dajem odgovore na vaša pitanja.
- Koje su ključne veštine koje smatrate neophodnim za uspeh u vašoj oblasti?
Intuitivno prepoznavanje prilika i rizika, kao i veština u donošenju brzih ali dobro promišljenih odluka. Ovo može obuhvatiti sposobnost čitanja između redova, procenjivanje ljudi i situacija, kao i sposobnost da se efikasno nosi sa izazovima i prilagodi promenama. Sve ovo što sam nabrojao za mene predstavlja ključnu ulogu u uspehu u poslovnom svetu.
- Kako održavate svoju mrežu kontakata i odnose sa klijentima/saradnicima?
Održavanje dobrih odnosa i kontakata s partnerima ključno je za uspešan rad u bilo kojem poslovnom okruženju. Smatram da je izuzetno važno da se održava transparentna komunikacija kako bi se delile informacije i rešavali problemi. Takođe, gradim poverenje sa partnerima tako što ispunjavam svoja obećanja, pružam kvalitetnu podršku i poštujem dogovorene rokove. Konzistentnost u ispunjavanju obaveza ključna je za dugoročno uspešan odnos.
- Koje su vaše najvažnije životne vrednosti i kako one utiču na vaše poslovne odluke?
Ljubav i podrška partnera i porodice jesu najvažnije i najveće životne vrednosti. One predstavljaju moj stub, oslonac i najveću motivaciju i inspiraciju za bilo koje poduhvate, poslovne ili privatne prirode. Smatram da su najuspešniji poslovni ljudi upravo oni koji su, pre svega, oformili i izgradili svoj dom, kao i da se uspešna karijera najbolje i najlakše gradi na temeljima zdravih porodičnih odnosa. Takođe, smatram da je od suštinskog značaja uspostaviti balans i jasne granice između privatnog i poslovnog života, kako ne bi trpelo ni jedno ni drugo.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Stefan Jovanović i Zoran Rašić