„30 ispod 30“, Nenad Bogovac: Koliko god puta pokušali bez uspeha – računa se onaj put kad ste uspeli
Nenad Bogovac je stručnjak u oblasti korisničke podrške i menadžmenta, sa bogatim iskustvom koje je stekao tokom karijere u domaćim i internacionalnim kompanijama, poput Walmarta i NCR-a. Od januara ove godine radi kao menadžer za podršku potrošača u oblasti proizvoda sa smanjenim rizikom u kompaniji JTI, gde svojim veštinama i posvećenošću doprinosi efikasnosti i zadovoljstvu korisnika.
Njegove uloge na sadašnjoj poziciji obuhvataju razvoj strategija za unapređenje prodaje, podršku distribucijskim kanalima, kao i rešavanje problema kupaca. Van posla, Nenad uživa u kulinarstvu, posebno u pripremi ukusnog sušija, kao i u putovanjima, koja mu pružaju inspiraciju i upoznavanje različitih kultura širom sveta.
- Zašto ste odlučili da ostanete i radite u Srbiji?
Za zemlju u kojoj živim vezuju me ljudi, te ukoliko se u svom okruženju osećam ispunjeno i cenjeno, tu osećam i pripadnost i dajem sve od sebe da napravim maksimalni doprinos, a to je upravo ono što mi JTI omogućava. Smatram da je naše okruženje rezultat naših kapaciteta i uloženog truda. Mene su kapaciteti doveli do kompanije u kojoj radim, da budem deo globalnog i strateški veoma važnog projekta lansiranja uređaja za zagrevanje duvana Ploom.
- Koji su najveći izazovi sa kojima ste se suočili na svom putu do uspeha?
Najveći izazov mi je bio prelazak iz jednog načina vođenja ustaljenog sistema na novu poziciju gde se sistem tek osniva, sa jakim fokusom na zadovoljavanje potreba potrošača. U kratkom periodu je bilo neophodno da budem upućen u sve procese koji utiču na krajnjeg potrošača i da istovremeno „iza scene” napravim sistem podrške koji će obezbediti da svaki zahtev potrošača bude obrađen brzo i posvećeno, onako kako to svaki potrošač zaslužuje. U periodu od pet meseci osnovao sam korisnički servis za korisnike uređaja Ploom u Srbiji i Crnoj Gori, imajući u vidu strateško opredeljenje i zakonske okvire, koji su različiti na oba tržišta, uporedo vodeći slovenački korisnički centar, koji je već postojao. Kada smo lansirali jedinstveni uređaj Ploom na domaće tržište, 9. maja, osetio sam ogromno zadovoljstvo, jer sam tada video da smo sve ideje koje smo ambiciozno planirali uspeli i da ostvarimo.
- Kako nalazite ravnotežu između profesionalnog i privatnog života?
Trudim se da imam kutak za sebe i momenat disasocijacije od profesionalnog života. Da bi bio uspešan u profesiji ove industrije, moraš biti investiran u ogromnoj meri, da pratiš trendove konkurencije, digitalne i svetske trendove u oblasti zadovoljavanja potreba potrošača. Lansiranje nove kategorije proizvoda u kompaniji JTI dolazi sa visokim dozom odgovornosti i posvećenosti, pa se trudim, kada sam na poslu, da dajem 100 odsto sebe, a kad osetim da mi je potreban odmor, volim da otputujem, sadim u bašti voće, povrće, kuvam ili da igram društvene igre.
- Koji su vaši dugoročni ciljevi i kako planirate da ih postignete?
Na trenutnoj poziciji neophodno je da strateški razmišljam i planiram, dok lično ne pravim dugoročne ciljeve. Današnjica je dinamična, imam ambiciju da dugoročno u kompaniji JTI budem deo tima za razvoj Plooma kao vodećeg igrača u kategoriji.
- Koje su najvažnije lekcije koje ste naučili iz neuspeha?
Koliko god bili dobar kandidat za nešto, ne znači da ste najbolji; koliko god njih je preko linije prošlo pre vas, ne znači da ste poslednji; koliko god puta pokušali bez uspeha – računa se onaj put kad ste uspeli. Drugim rečima, duboko se identifikujem sa osnovom japanske Kaizen filozofije, koja se primenjuje u našoj kompaniji, a to je konzistentan rad i napredak po sistemu „svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem”.
STRES NIKADA NE SME DA SE PRENOSI NA TIM
- Kako se nosite sa stresom i pritiskom u poslu?
Smatram da nikad ne sme da se desi da se stres prenese na tim, kolege ili partnere. Jednom prilikom sam bio na radionici tolerancije, gde sam čuo analogiju koja mi je ubrzo nakon toga postala i životna mantra. Kad god ste nervozni ili pod stresom, uzmite ekser, čekić i tarabu i udarite ekser u tarabu. Tada biste izbacili iz sebe to što vas iznutra izjeda i imali biste sistem „kako se nositi sa stresom”. Kako vreme prolazi, imamo sve više obaveza, tako i sve češće potrebu da udaramo po tarabi i tim tempom u jednom trenutku ostanemo bez prostora na tarabi za sledeći ekser. Pošto novi stres neminovno dolazi, odlučimo da izvadimo stare eksere kako bismo napravili prostora za još i tek tada uvidimo koliku smo štetu napravili. Taraba je puna rupa, koje se ne mogu popuniti, i više udaraca ne može da primi.
Bilo kakav vid prenošenja ličnog doživljaja stresa zbog posla na kolege može trajno da ošteti poverenje i odnose koje ste prethodno izgradili, tako da treba imati u vidu, pre svega, potrebe biznisa i staviti ljude, članove tima, ispred svojih frustracija, koje se neminovno javljaju usled velikog stresa.
- Koje biste knjige, podkaste ili druge resurse preporučili za lični i profesionalni razvoj?
Nisam ljubitelj popularne kulture favorizacije influensera koji nalažu da se budi u pet sati ujutru, tušira hladnom vodom, prati određena serija ili čitaju knjige o samopomoći i slušaju određeni podkasti. Mladi ljudi su danas već prestimulisani sadržajima koji im nalažu da na određeni način moraju biti uspešni, obrazovani, inspirisani… Smatram da ovakvi sadržaji mogu biti kontraproduktivni i da se treba fokusirati na svoju zonu interesa. Samo zato što je neko došao do uspeha na jedan način – ne znači da je to propisana norma.
Ko zna da čita knjige – zna i da nauči nešto iz njih. U skladu sa tim, čitajte ono što vam prija. Lično preporučujem klasike, pogotovo Kafku i „Proces”, jer je to jedna priča o borbi čoveka protiv birokratskog sistema, o osećaju izgubljenosti u procesima i traganju za odgovorima i, na kraju, o neizbežnoj sudbini.
- Kako pristupate inovacijama i kreiranju novih ideja?
Današnje tržište prilično brzo reaguje, informacije nikad nisu bile brže dostupne, zahvaljujući digitalizaciji i veštačkoj inteligenciji. Ukoliko želite da imate fokus na potrebama potrošača, morate da pratite nove pokrete i budete inicijator kreativnih ideja. Težim ka tome da budem osoba koja motiviše svoje okruženje, da imaju poverenja i motivaciju da priđu i kažu: „Imam ideju!” Nikad se ne zna šta jedna ideja može da stvori, što vidimo na primeru dva dizajnera iz Stanforda koji su, kao krajnji potrošači, zamislili da naprave novi uređaj za konzumiranje duvana koji će pružiti jedinstveni doživljaj bez kompromisa. Neposredno nakon toga, JTI je uvideo da ta njihova ideja ima potencijal, tako da danas zajedno sa kompanijom podržavamo viziju Plooma.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife Magazin
Foto: Stefan Jovanović i Zoran Rašić