
Zašto je otkazano na hiljade letova širom Evrope – i kada se očekuje kraj?
Evropa se suočava s najgorom sezonom poremećaja u aviosaobraćaju u poslednjih 25 godina, a leto je tek počelo. Zbog štrajkova kontrolora letenja i nedostatka osoblja, milioni putnika mogu očekivati kašnjenja, otkazivanja i neizvesna putovanja širom kontinenta.
Samo tokom dva dana početkom jula, štrajk kontrolora letenja u Francuskoj doveo je do otkazivanja 1.500 letova, što je pogodilo više od milion putnika. Novi štrajkovi najavljeni su za 26. jul u Španiji i Italiji, dodatno povećavajući pritisak na Evropsku komisiju da hitno reaguje, prenosi The Independent.
Direktni letovi ka 116 destinacija: Beogradski aerodrom spreman za letnju sezonu
Zašto se evropski avio-saobraćaj urušava?
Letovi u Evropi su trenutno na 98% nivoa iz 2019. godine, ali umesto poboljšanja, situacija je sve gora. Zatvaranje vazdušnog prostora iznad Ukrajine, Rusije i Belorusije dodatno suzilo rute, stvarajući gužve. Međutim, ključni problem ostaje nedostatak osoblja u centrima kontrole letenja.

Foto: Freepik
Nakon pandemije i budžetskih rezova, mnogi centri se muče da popune radna mesta. U Francuskoj i Nemačkoj svaka četvrta pozicija je i dalje nepopunjena, a za obuku novog kontrolora potrebno je i do 18 meseci.
Zbog preopterećenja i loših uslova rada, brojni kontrolori izlaze na ulice zahtevajući bolje uslove, a štrajkovi postaju sve učestaliji.
Bes među putnicima i avio-kompanijama
Posebno pogođene su niskobudžetne kompanije, kao što je Ryanair, čiji su letovi često zakazani preko francuskog neba. Za razliku od nekih zemalja koje dozvoljavaju „prelete“ tokom štrajka, Francuska ih potpuno zabranjuje.
Ryanair je oštro kritikovao francuske vlasti i Evropsku komisiju zbog „nedopustivog upravljanja“ krizom. „Predsednica EK, Ursula von ‘Derlayed-Again’, i dalje ništa ne preduzima da zaštiti evropsko tržište vazdušnog saobraćaja“, izjavio je šef kompanije Majkl O’Liri u saopštenju 11. jula.

Foto: Freepik
Situaciju dodatno pogoršava nedavna odluka Evropskog saveta da produži minimalno vreme kašnjenja koje putnici moraju da pretrpe pre nego što ostvare pravo na naknadu. Umesto dosadašnja tri sata, za kraće letove biće potrebno četiri, a za duže, šest sati kašnjenja.
Dok sindikati traže bolje uslove rada, a kompanije više fleksibilnosti, veliki infrastrukturni projekti, poput inicijative „Jedinstveno evropsko nebo“, i dalje tapkaju u mestu zbog političkih prepreka. Bez brzih rešenja na vidiku, evropski putnici će i ovog leta morati da se naoružaju strpljenjem, jer novi talas otkazivanja i kašnjenja tek dolazi.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Freepik