Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Violeta Kovačević, Mercator-S: Ljudi i kultura su prvi stub razvoja kompanije

    Kao jedan od najvećih trgovinskih lanaca u Srbiji svesni smo uticaja koji imamo i smatramo da treba da ga koristimo za stvaranje boljeg okruženja, ističe u intervjuu za BIZLife Violeta Kovačević, generalna direktorka kompanije Mercator-S.

    Briga o ljudima je možda i najvažniji zadatak lidera, jer nas briga o ljudima vodi u pobede u svakom smislu – zdravlju, životu, sportu i poslu, poručuje naša sagovornica.

    • Bliži se kraj godine kada se sumiraju svi rezultati, poslovni ali i oni drugi koji nisu izraženi u brojkama. Šta je to što je najaktuelnije u Mercatoru što je obeležilo 2023. godinu?

    Mi iz godine u godinu razvijamo segment koji je nezaobilazan za poslovanje sa svrhom, a to je biti društveno odgovorna kompanija koja svoju ulogu u retail industriji dokazuje i kroz izrazitu brigu o zajednici i društvu u kojem poslujemo. Naše kampanje već godinama usmeravamo u pravcu potreba razvoja sporta i kulture, a najnoviji pravac u kojem smo krenuli je očuvanje zdravlja ljudi, što je stub budućnosti svakog društva, svake kompanije i pojedinca. U oktobru, u mesecu borbe protiv raka dojke, u partnerstvu sa Ministarstvom zdravlja Republike Srbije i Društvom Srbije za borbu protiv raka, započeli smo projekat „Nema cenu” i za samo dve nedelje prikupili milion dinara za pomoć osobama obolelim od karcinoma dojke. Izbor prvog koraka u dalekosežnom projektu „Nema cenu” počeo je od žena, jer mi žene činimo čak 65% zaposlenih u Mercatoru i preko 70% kupaca u IDEA, Roda i Mercator prodavnicama. Značajno je što su se u projekat uključili naši zaposleni, poslovni partneri i kupci, koji su svi svesni da je humanost vrednost koja nas ujedinjuje. Zdravlje „Nema cenu” i to je naš sigurni pravac u godinama pred nama, gde ćemo se na isti način boriti da prikupljamo sredstva za prevenciju i lečenje onih bolesti koje najviše pogađaju naše društvo. Bićemo podrška zajednici tamo gde smo najpotrebniji. Kroz buduće kampanje poseban fokus ćemo staviti na prevenciju, odnosno podizanje svesti o njenoj važnosti. Dinamičan tempo i žurba kroz život nas same često stavljaju na poslednje mesto i to zaista treba da se promeni.

    • Na koji način su vaše inicijative, kada je u pitanju društvena odgovornost, okrenute ka zaposlenima?

    Ljudi i kultura su prvi stub razvoja naše kompanije. Motivisali smo naše ljude da koriste Family Friendly pogodnosti, opet na temu brige o zdravlju interno podstičemo važnost prevencije. Sistematski i specijalistički pregled po izboru iskoristio je veliki broj naših koleginica i kolega. Za godinu dana darovali smo 156 poklon paketa za novorođene bebe, 2753 novogodišnja paketića i više od 200 školskih poklon setova za naše prvake. Kroz odabrane i raznovrsne vrste edukacija i programa razvoja ohrabrivali smo naše ljude da se razvijaju i rade na ličnom razvoju. Organizovali smo 1125 treninga, na kojima je prisustvovalo više od 7000 naših koleginica i kolega, a za dodatno usavršavanje investirali smo i u 26 stipendija za fakultete i visoke škole. Tokom 2022. i 2023. godine iz Fondacije solidarnosti isplatili više od 16 miliona dinara pomoći za 557 naših koleginica i kolega koji su se našli u teškoj situaciji. Značajno unapređenje napravljeno je i u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu. Kreirali smo strategiju čiji je cilj stvaranje preduslova za bezbedniju i zdraviju radnu sredinu za sve zaposlene u našoj kompaniji.

    USPEH KOMPANIJE MERCATOR-S IDE RUKU POD RUKU SA ODGOVORNOŠĆU PREMA ZAJEDNICI

    • Svedoci smo najnovije svetske krize koja nam je donela nove probleme. Beleže se rekordne stope inflacije, zaduživanje nikad nije bilo skuplje, a brojni lanci snabdevanja su otežani ili potpuno pokidani. Imajući sve to u vidu, koliko je danas teško poslovati u retail industriji u Srbiji?

    Retail je vrlo dinamična industrija, čak i u potpuno redovnim okolnostima, tako da smo mi uvek spremni na ovakve izazove. Svakodnevno razvijamo nove modele biznisa i uspešno odolevamo svim poteškoćama. Izuzetno je važno da ne stojimo u mestu i da snażno investiramo, i zato ćemo uskoro otvoriti nov i moderan logističko-distributivni centar koji će naš celokupni lanac snabdevanja da podigne na najviši nivo modernog retaila. I u tome je bitna činjenica, da naš razvoj i napredak podrazumevaju veliki korak napred u zapošljavanju i za nova radna mesta; samo u Beogradu zaposlićemo još 500 novih ljudi.

    Borbu sa inflacijom rešavamo optimizacijom troškova poslovanja, ali i kroz strateška partnerstva sa najboljim domaćim brendovima, gde uz značajno niže akcijske cene potrošačima nudimo više od 10.000 artikala na popustu u svakom trenutku. U proteklih godinu dana smo aktivno radili na optimizaciji potrošnje energenata i ostvarili značajne uštede. Sve to možemo da uradimo zato što smo velika i stabilna kompanija, ali pre svega zato što smo deo Fortenova grupe, najvećeg regionalnog koncerna koji je sa više od 2500 prodajnih mesta i više od 45.000 zaposlenih, od kojih je čak 35.000 u grupi maloprodaje, prisutan na svih pet ključnih tržišta jugoistočne Evrope. Snaga Fortenove se možda i najviše ogleda u tome da grupa ima kompanije u najvažnijim privrednim granama kao što su maloprodaja, proizvodnja pića, proizvodnja jestivih ulja, proizvodnja svežeg mesa i mesnih prerađevina, proizvodnja mleka i mlečnih proizvoda, kao i poljoprivredna proizvodnja, koja u poslednje vreme postaje sve značajnija. Sve to nam omogućava da delimo znanje i iskustvo i brzo se prilagodimo svim promenama.

    Mercator-S

    • Kriza je, po pravilu, naviše pogodila najsiromašniji deo stanovništva, naročito kroz nagli rast proizvođačkih cena osnovnih životnih namirnica. Na koji način Mercator-S uspeva da izbalansira kupovnu moć prosečnog potrošača i rentabilnost sopstvenog poslovanja?

    Trgovinski lanci su platforma koja povezuje proizvođače, distributere, kupce i zaposlene i mi zaista nemamo kapacitet da utičemo na inflaciju, jer su to globalni fenomeni koji utiču na nas. Zato se aktivno bavimo onim što je u našem domenu, a to je da kroz pažljivo odabranu ponudu proizvoda i cena svakodnevno brinemo o našim kupcima i njihovim budžetima. Upravo zbog odlične saradnje sa najvećim domaćim i svetskim kompanijama, uspeli smo da stvorimo jedinstvenu partnersku platformu, „Vredno je zajedno”, koja okuplja veliki broj brendova širom Srbije. Kroz naš lojalti program, Superkarticu, nagrađujemo vernost naših kupaca sa svakodnevnim popustima preko 50% i inovativnim ”Cash back“ sistemom koji im omogućava povrat novca. Najbolji pokazatelj da je to što radimo zaista dobro i da razumemo potrebe naših potrošača jeste podatak da uspevamo da povećamo lojalnost kupaca, što se vidi kroz rast prometa lojalnih kupaca.


    Ljudi i kultura su prvi stub razvoja kompanije Mercator-S


    • S obzirom na to da je retail motor razvoja ekonomije jedne države, izuzetno je važno sarađivati sa domaćim proizvođačima i dobavljačima. Koliki je udeo takve robe u vašoj ponudi i sa kim sve sarađujete?

    Trgovina je motor razvoja, ne samo naše, nego svake privrede u svetu. Mercator-S sarađuje sa gotovo 1000 domaćih proizvođača i dobavljača i više od 97% našeg prometa stvaramo u saradnji sa njima. „Ukusi moga kraja” su 100% domaći brend koji stvaraju mali proizvođači širom Srbije. Pokrenuli smo taj brend sa samo šest proizvođača i 24 proizvoda, a prošle godine smo u IDEA, Roda i Mercator prodavnicama prodali više od 23 miliona proizvoda iz brenda „Ukusi moga kraja”. Za male proizvođače to je prilično značajan rezultat. Zato je trgovina zamajac celokupne privrede. Zato je važno da trgovci budu društveno odgovorni, da poklone pažnju malim domaćim proizvođačima i pomognu im da se razviju. Razvoj malih proizvođača doprinosi razvoju lokalnih zajednica, a samim tim i ukupnom ekonomskom razvoju Srbije.

    Mercator-S

    Mercator-S

    • Pomenuli ste maločas da Mercator-S uskoro na Novom Beogradu otvara novi, najsavremeniji logističko-distributivni centar. Koliko će vam ta ozbiljna investicija olakšati svakodnevni posao i šta to znači za potrošače?

    Otvaranje Mercator-S logističko-distributivnog centra, koji je deo CTPark Belgrade City kompleksa, biće velika prekretnica u operacijama naše kompanije. Biće to moderan i nov centar po svetskim standardima, koji će se prostirati na 68.000 kvadratnih metara i iz kog će se ubuduće obavljati kompletna centralna distribucija proizvoda za sve naše maloprodajne objekte koji se nalaze u više od 80 gradova i mesta širom cele Srbije. Postpandemijsko razdoblje pokazalo je koliki je značaj distribucije i logistike u savremenom svetu, posebno u svetlu održavanja lanaca snabdevanja i normalnog funkcioniranja maloprodaje. Ova investicija je u ovom trenutku jedan od najvećih projekata u Fortenova grupi, a mislim da to na najbolji način govori o tome koliki je značaj ovog centra u Srbiji.

    Mercator-S

    Mercator-S

    • Konkurencija u retail industriji Srbije, čini se, nikada nije bila jača, jer svi ulažu u razvoj brendova i njihovu promociju. Kako se izboriti za lidersku poziciju u takvoj, ozbiljnoj tržišnoj utakmici?

    Naše tržište je dovoljno veliko da ima mesta za sve nas koji razumemo u kom pravcu se menjaju navike potrošača i koji znamo kako na te promene da odgovorimo. U tom smislu mi kroz program Superkartice na dnevnom nivou pratimo trendove i navike kupaca, a redovno pratimo i različita istraživanje tržišta, iz zemlje i sveta. Kad smo već kod toga, mnoge istraživačke agencije iz celog sveta objavile su potrošačke trendove za naredni period. Među svim tim analizama posebnu pažnju mi je privuklo šest aspekata koje je objavio IGD, a one su: imperativ za efikasnošću, nova jednačina vrednosti, magija prodavnice, snaga za zdraviju budućnost, uštede za celu planetu i task technology. Sve ovo je izuzetno važno, jer živimo i radimo u veoma turbuletnom vremenu, čija dešavanja su dovela do značajnog povećanja troškova proizvodnje, a samim tim i maloprodajnih cena. Zato ćemo u vremenu koje je pred nama imati zadatak da pojačamo efikasnost, da smanjimo troškove i aktivno promišljamo o tome da kroz kombinaciju AI tehnologije, automatizacije i novog pristupa marketingu, unapredimo zadovoljstvo potrošača i stvorimo dodatnu vrednost za kupca. Pored efikasnosti i nove vrednosti za kupca, svakako ćemo raditi i na tome da stvorimo bolje iskustvo kupovine u našim prodavnicama, da dodatno pojačamo ponudu sa organskim i zdravijim proizvodima, da pratimo naše ESG ciljeve i da kroz nove tehnologije stvorimo procese koji će biti brži, efikasniji i cenovno povoljniji.

    • Osim u sopstveni razvoj, Mercator-S ozbiljna sredstva ulaže i u unapređenje lokalne zajednice i društva uopšte. S tim u vezi, koji projekti i akcije su vam najvažniji?

    Kao jedan od najvećih trgovinskih lanaca u Srbiji svesni smo uticaja koji imamo i smatramo da treba da ga koristimo za stvaranje boljeg okruženja. Zato smo mi partner u inicijativama iz raznih oblasti. Deset godina promovišemo trčanje zajedno sa Beogradskim maratonom, podržali smo KK Crvena zvezda, Košarkaški savez Srbije, Juniorsku ligu, ali i 3 x 3 basket ligu Srbije, u momentu kad je taj sport bio u samim počecima. Devet godina, kroz naš novogodišnji karavan, obilazimo sve dečje bolnice i domove za nezbrinutu decu u celoj Srbiji i deci poklanjamo više od pet hiljada novogodišnjih slatkih paketića. Naša posvećenost nije samo poslovna obaveza, već odraz uverenja da uspeh naše kompanije ide ruku pod ruku sa odgovornošću prema zajednici u kojoj poslujemo. Izuzetno sam ponosna što Mercator-S može da se pohvali ovakvim poslovnim modelom ponašanja koji u prvi plan stavlja i ESG principe. Upravo na tom tragu, mi pokrećemo i projekte koji „nisu u trendu”, ali su važni za društvo. Na primer, kao odgovoran trgovac, skrenuli smo pažnju javnosti na velike količine hrane koje svi zajedno bacamo. Implicitno smo ukazali na to da vodimo računa da ne kupujemo ono što nam ne treba, a kroz projekte RECIKLOPEDIJA i KOMPOSTIRANJE smo javnosti skrenuli pažnju šta možemo da uradimo sa viškovima hrane koja nije za jelo. Mi smo pre nešto više od godinu dana pokrenuli pilot projekat kompostiranja u kojem smo iz 16 naših prodavnica u Novom Sadu, voće i povrće koje nije za prodaju, slali u kompostiranje umesto na deponiju. Do sada smo kompostirali više od 35 tona organskog otpada i od toga dobili oko 6 tona komposta. Ako samo taj segment svi usvojimo kao standard i ako i druge organizacije počnu tako da se odnose prema hrani koja nije za jelo, mislim da bi Srbija mogla da postane mnogo zdravija, čistija i bolja sredina za sve nas. Briga o ljudima je možda i najvažniji zadatak lidera, jer nas briga o ljudima vodi u pobede u svakom smislu – zdravlju, životu, sportu i poslu.

     

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: Stefan Simonović

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE