Vera Vuković, British Motors: Izazovi i prilike u marketingu luksuznih vozila
Marketing u automobilskoj industriji suočava se s brojnim izazovima, posebno u vremenu brzih promena i digitalne transformacije. Prilagođavanje ovim trendovima, zadržavanje doslednosti brenda i balansiranje između tradicionalnih i novih strategija – ključni su za uspeh, poručuje Vera Vuković, marketinška menadžerka kompanije British Motors. U razgovoru za BIZLife ona ističe i to da je uz personalizovan pristup i pažljivo planiranje PR aktivnosti moguće izgraditi lojalnost klijenata i unaprediti korisničko iskustvo.
- Koji su ključni izazovi sa kojima se suočavate kao marketinška menadžerka u kompaniji British Motors, imajući u vidu brzinu promena u automobilskoj industriji?
Biznis, generalno, posmatram kao „takmičenje sa samom sobom” i ispred sebe uvek postavljam teže ciljeve u odnosu na postignute, čime se motivišem. Izazova je mnogo i oni su deo svakodnevnog posla, ali su upravo oni velika lepota ovog poziva. Ko ih prvi prepozna i odgovori na kvalitetan način – on pobeđuje. Automobilska industrija je dinamična, pa je tu vrlo važno da brend ne luta i ne izgubi pravac kojim ide, što se rešava dobrom komunikacionom strategijom. Menjaju se spoljne okolnosti, prioriteti, navike kupaca, tu su i česte personalne promene u timovima koji sprovode strategiju itd. Praćenje tržišta, brza i adekvatna reakcija na sve promene, jasno postavljeni ciljevi uz stabilnu kreativnost i konstantnu posvećenost – doprinose efikasnim marketinškim kampanjama.
- Kako balansirate između tradicionalnih marketinških pristupa i novih digitalnih strategija, posebno u doba kada informacije putuju brže nego ikada?
Promena je jedina konstanta i ko u marketingu to ne shvati – nema lepu budućnost. Nešto što je pre dve godine bilo osnovno pravilo u marketingu – danas, jednostavno, ne važi. Kontinuirano učenje, praćenje trendova u komunikacijama, sposobnost prilagođavanja i izuzetno brza reakcija čine osnov dobre komunikacije, bilo da je reč o marketingu ili PR-u. Digitalna transformacija je stalno prisutna i kompanije, kao i svi pojedinci u njima, moraju neprestano, bez pauze, da idu u korak s novim tehnologijama.
Trendovi se munjevito smenjuju, zasuti smo hiljadama poruka sa svih strana i ta, potpuno neprirodna količina informacija oslabljuje pažnju i vreme zadržavanja konzumenta na poruci koju mu šaljemo. Zato sadržaj mora biti izdvojen iz mase sličnih sadržaja, mora biti vrlo kreativan, ali i koncizan, pristojan itd. Samo dobra kombinacija onlajn i oflajn kampanja, uz negovanje odnosa lojalnosti, PR i CSR projekata – može biti dobra strategija.
- Koliko je važna komunikacija sa medijima za izgradnju brenda British Motors i koje tehnike smatrate najefektivnijim u tom segmentu?
Sedma sila, kojoj sam čitavu deceniju i sama pripadala, visoko je na mojoj listi prioriteta u dnevnom poslu. Zdrav, otvoren odnos, dobra namera i asertivna komunikacija osnov su svakog kvalitetnog odnosa, pa i onog između kompanija i medija. Puko pisanje nesuvislih saopštenja, koja ne sadrže kvalitetne informacije i nisu ispraćena atraktivnim fotografijama – neće naći put do objave. Trudimo se da prisutnost British Motorsa u medijima bude organska i da osmislimo aktivnosti tako da same nađu put do medija, što PR upravo čini PR-om i razlikuje ga od plaćenih objava. Do izražaja moraju doći veštine tima koji se bavi PR-om, lični kontakti, negovanje korektnog poslovnog odnosa sa medijima, razumevanje potreba medija i pravovremeno plasiranje informacije, razmišljanje „kroz fotografiju”, jer svaki PR mora znati da je kvalitetna fotografija otvoren put ka objavi.
- Koliko su za vas važne povratne informacije od kupaca i na koji način ih uključujete u svoje marketinške strategije kako biste unapredili korisničko iskustvo?
Marketing luksuznih proizvoda se zasniva na emocionalnoj personalizaciji, te je uvek dobro znati što više detalja o svakom pojedinačnom kupcu. Svaki komentar, svaka pohvala, zamerka, zvezdica, svaki lajk na društvenim mrežama, svaka reč – za nas su dragoceni. Analiza podataka je jedan od ključnih poslova današnjih marketinških menadžera, jer time imaju uvid u trendove ili, eventualno, u pogrešne inicijative. Treba znati sakupiti relevantne podatke, zatim ih analizirati, odnosno napraviti kvalitetan uvid, koji se može iskoristiti za optimizaciju budućih marketinških akcija. To nam pomaže da budemo bolji u sledećem obraćanju nekom kupcu i da izazovemo emociju koju želimo, jer je ključ svega – u emocijama.
- Kako uspevate da integrišete PR aktivnosti sa širim poslovnim ciljevima kompanije, uključujući i druge članice OMR grupe?
Pouzdanost, kvalitet, maksimalna orijentisanost ka klijentu i takozvana zatvorena usluga od 360 stepeni nešto je što OMR grupa može da ponudi. Reč je o sistemu povezanih kompanija koje nude brendove Jaguar, Range Rover, Defender, Discovery, Subaru, Isuzu, Hyundai, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Fiat Professional, zatim niz ovlašćenih servisnih centara, tehničke preglede, pneumatike, ali i modele finansiranja, dugoročnog zakupa, osiguranje, usluge limo servisa itd. Pod OMR krovom su i Azimut jahte, luksuzne nekretnine, OMR Luxury Store… Dakle, OMR grupa se izdvaja na tržištu po kompletnosti usluge koju može da pruži klijentu uz zaista premijum „customer journey” iskustvo. Neprocenjiva je prednost ovako posloženog sistema u odnosu na konkurenciju i nije lako sve ovo pretočiti u pitki PR, ali je, svakako, izazovno i moguće. Pažljivim sagledavanjem potencijala neke situacije i procenom reputacionih rizika vodi se ozbiljna PR politika, što u našem slučaju znači isticanje kompletnosti paketa usluga koje nudimo, i to sa konkurentnim cenama, jer pod istim krovom imamo sve što je jednom klijentu potrebno.
Marketing luksuznih proizvoda zasniva se na emocionalnoj personalizaciji
- Kao dobitnica nagrade „PR menadžer godine”, kako ste doživeli ovo priznanje i šta vam ono znači u kontekstu vašeg profesionalnog razvoja?
Nagrade su lepe, posebno kada dođu u pravom trenutku da vas podsete da ste, ipak, na pravom putu, bez obzira na okolnosti. Treba uživati u tom „malom parčetu” profesionalnog zadovoljstva, ali već sutradan podići lestvicu kvaliteta rada za još jedan nivo i nastaviti tamo gde ste stali juče. Najbolji menadžeri su oni koji se ne trude to da budu, jer umesto da ulažu u svoj lični PR, oni ulažu u kvalitetan rad, a kvalitet je kao voda – uvek nađe put do vidljivosti, pre ili kasnije.
Za mene je svako priznanje obavezujuće – dakle, u sledećim projektima moram pomeriti granicu naviše i potruditi se da je dostignem. Radno iskustvo u medijima, marketingu i PR-u pomoglo mi je da shvatim gde se ove tri profesije dodiruju, a gde razlikuju. Novinarstvo me je naučilo mnogo o efikasnom radu u kratkim rokovima, istrajnosti, o radnoj etici i poštovanju istine, dok sam na televiziji shvatila težinu javno izgovorene reči. Naučila sam da radim s ljudima i rečima, što nije nimalo lako, a kada to savladate i kada ste otvoreni i dobronamerni u radu s kolegama i partnerima, uz asertivnu prodornost, lični i profesionalni integritet – imate dobar osnov za rad u bilo kojoj industriji.
- Kako vidite budućnost marketinga i PR-a u industriji luksuznih vozila, posebno kada je reč o održivim i ekološki svesnim praksama, koje su sve više u fokusu?
Automobilska industrija globalno hvata trendove održivog poslovanja i marketing je prati u tome. Tehnološki razvoj konstantno otvara nove mogućnosti i treba se prepustiti tome. Svaka marketinška strategija mora da sadrži racionalni i emocionalni deo brenda u sebi. Mislim da sada na potezu više nije automobilska industrija, već institucije – treba urediti infrastrukturu, zakonske regulative, napraviti podsticaje.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Miloš Nadaždin