Beograd, GSP, prevoz, tramvaj

Tragovima „dvojke“: Kako je jedna tramvajska linija ispisala kulturnu mapu Beograda

U trenutku kada je prvi tramvaj protutnjao ulicama Beograda, povezujući Kalemegdan i Slaviju, deo javnosti nije krio svoje iznenađenje. Ta prva linija, obeležena brojem 1, bila je samo početak. Tek uvođenjem linije broj 2, javni prevoz počinje da dobija formu koja se, vremenom, pretvara u mrežu koja spaja gotovo svaki kutak prestonice.

Legendarna „dvojka“ postala je prva ozbiljna trasa koja je povezivala različite svetove Beograda: od radničkog Dorćola do reprezentativnih ulica oko Knez Mihailove. Dvojka je i dan danas najstarija tramvajska linija u gradu, ali izgleda da broji svoje poslednje dane u Beogradu.

Kako je nekada izgledalo?

Tramvaj je prolazio pored pristaništa, železničke stanice, peo se uz Nemanjinu, prolazio Slaviju i završavao kod tada još neimenovanog Vukovog spomenika. Na kraju, vraćao bi se ka Dorćolu. Unutar trase “kruga dvojke” oblikovao se urbani identitet Beograda. Sve izvan njega bilo je „nešto daleko“, dok je ono unutra činilo jezgro buduće metropole, prenosi Kaldrma.

Nakon Drugog svetskog rata, jedinica je ugašena, pa je „dvojka“ ostala najstarija tramvajska linija. Kada se pre nekoliko godina predložilo da se trasa skrati, podigla se lavina nezadovoljstva. Beograđani nisu želeli da diraju ono što smatraju delom identiteta grada.

Predstavljeni novi tramvaji u Beogradu – od sutra prvi u saobraćaju (FOTO)

Vremenom, Beograd je rastao, ulice su se širile, a tramvaji su dobili konkurenciju – trolejbuse i autobuse. Ipak, upravo zahvaljujući “dvojci” formirane su glavne saobraćajnice koje i danas oblikuju tokove oko Terazija, Trga republike i Knez Mihailove. Danas, tramvaj broj 2 više nije najvažnija linija. Poklapa se s brojnim drugima, a Dorćol više nije privredna žila kucavica grada. Ipak, njegov značaj u oblikovanju gradske strukture ostaje neizbrisiv.

Gradske vlasti su nedavno odlučile da linija “dvojke” više nije potrebna u svom dosadašnjem obliku. Planirano je da Pariska ulica, koja spaja Kalemegdan sa Knez Mihailovom, postane pešačka zona. O toj ideji se govorilo decenijama, ali nikada dosad nije bilo reči o potpunom ukidanju čuvenog tramvaja broj 2 – kaže saobraćajni inženjer Dušan Milanović, koji je čitavu karijeru proveo u planiranju gradskog saobraćaja, prenosi Nova.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZlife/Nova/Kaldrma

Foto: Unsplash

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE