
Slučaj Petričić ili šta je ovde karikatura?
Piše: Nataša Mijušković
Kultnom filmu „Šta sve možeš u Denveru kad si mrtav“, u kojem bivši gangster Džimi Svetac okuplja staru ekipu za, naizgled, jednostavan zadatak, može da konkuriše srpska verzija „Šta sve možeš u Beogradu kad si živ“. Samo, nije reč o filmu, već stanju u srpskim medijima.
U nedostatku vesti nedeljom, i ne samo zbog toga, jedna od vesti dana u zemlji, 1. oktobra, bila je da, posle sedam godina, „Politika“ prestaje da objavljuje karikature Dušana Petričića. Jednostrani raskid ugovora zbog previše premijera u karikaturama odmah su kritikovala novinarska udruženja, uz ocenu da je reč o još jednom primeru neskrivene cenzure inastavku progona kritičkih sadržaja iz medija. I to u listu čiji je suvlasnik država (ko je njen partner i dalje ne mogu da dokuče ni nadležni) koja bi morala da podstiče pluralizam mišljenja i slobodu izražavanja. Ne računajući udruženja, Petričiću je ostavljeno da se, manje-više, odbrani sam.
I kao što bi, najverovatnije, ostao zabeležen samo kao još jedan slučaj u nizu (Utisak beše nedeljom?) malo ko je, u istom danu, očekivao saopštenje iz Kabineta predsednika Vlade. Uz podsećanje da su karikature dokaz demokratskog poretka, poručeno je da je premijeru važno da karikature opstanu i da mu, zapravo, samo donose poene. Saopštenje iz Kabineta usledilo je samo dva dana posle premijerove izjave na konferenciji za medije, a dan posle protesta „Ne da(vi)mo Beograd, da je skup usmeren protiv njega, „a ne zbog rušenja tri barake u Savamali“. U istom stilu, u nedeljnom saopštenju, konstatuje se da ljudi koji ne prate promene i koji imaju najoštriji antivladin stav i ličnu mržnju prema predsedniku Vlade treba nesmetano da rade. A zapravo je trebalo da piše obrnutim redom, „zbog lične mržnje…“ jer se ima smatrati da iz toga proističu svi drugi stavovi. Da je ostalo na tome…
Ali, v.d. glavnog i odgovornog urednika „Politike“ Žarko Rakić brzo je ubio nadu da ima nade. Iako je, kaže, Dušan Petričić skup honorarni saradnik koji karikature ne dostavlja na vreme, „Politika“ će nastaviti saradnju s njim. Kao što je ugovor i raskinut, jednostrano, tako je saradnja i obnovljena. Ili se, te nedelje, tako mislilo. Jer, za razliku od onih koji s njim raskidaju pa obnavljaju ugovor bez da se išta pitaju – negirajući da ne poštuje rokove – karikaturista čije je radove za više od pola veka objavljivao i „Njujork Tajms“, odbija dalje da radi za „Politiku“.
Iako je Napoelon priznao da je karikaturom na kojoj je prikazan kako, zajedno s britanskim premijerom Vilijamom Pitom deli svet (Zemlja je prikazana kao puding) karikaturista Džejms Gilroj više od svih vojski zajedno doprineo njegovom padu, draža mi je izjava mog pokojnog dede koji je pred kraj devete decenije znao da kaže: „Dabogda mi se smejali i dogodine, jer će to značiti da ću i tada biti među vama“.
PS: Radovi Dušana Petričića bili su na izložbi „Necenzurisane laži“ u Galeriji „Progres“. Dobitnik je Nagrade „Dušan Bogavac“ za etiku i hrabrost 2015. godine.
Izvor: BIZLife