Sekopak – 18 godina liderstva u cirkularnoj ekonomiji

Sekopak je postavio temelje cirkularne ekonomije u Srbiji, postajući sinonim za odgovorno upravljanje ambalažnim otpadom. Kroz saradnju sa lokalnim zajednicama i industrijom – kompanija je postigla reciklažu 67 odsto ambalažnog otpada, istovremeno edukujući građane i uvodeći inovativne tehnologije, kaže Violeta Belanović, generalna direktorka kompanije Sekopak.

U intervjuu za BIZLife ona s ponosom ističe i to da, uz zlatni sertifikat održivosti među pet odsto najodrživijih kompanija, Sekopak nastavlja da podiže standarde u industriji.

  • Kako biste opisali put Sekopaka od osnivanja do danas? Šta je, po vašem mišljenju, najveći uspeh u ovih 18 godina?

Sekopak je osnovan 2006. godine kao udruženje koje su formirale vodeće kompanije u Srbiji: Apatinska pivaraBall Pakovanje EvropaKoncern BambiCarlsberg SrbijaCoca-Cola HBCFresh&CoKnjaz Miloš i Tetra Pak Production. Nakon donošenja Zakona o ambalaži i ambalažnom otpadu, 2010. godine, Sekopak postaje prvi operater upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom u Srbiji, a danas smo lideri u industriji sa najvećim količinama recikliranog ambalažnog otpada.

Sekopak (Rudnik imagaination)

Kao prvi operater, pratili smo svaki korak u razvoju sistema, analizirali prakse u zemljama Evropske unije i prilagođavali ih specifičnostima Srbije. Najveći uspeh u ovih 18 godina jeste stvaranje efikasnog i održivog sistema koji podržava cirkularnu ekonomiju u Srbiji, ali i poverenje koje smo izgradili sa partnerima, lokalnim zajednicama i građanima.

Za ovaj uspeh zaslužan je naš tim, koji se svakodnevno suočava sa izazovima i ulaže napore u svaku tonu recikliranog otpada i u motivaciju svake osobe da odvaja ambalažni otpad. Kolektiv u kom radimo, sa otvorenom komunikacijom i međusobnim poštovanjem, ključan je za naše rezultate i dalji napredak.

Sekopak je odgovoran za preko 60 odsto smanjenja emisija ugljen-dioksida na nacionalnom nivou

  • Milion tona recikliranog otpada izuzetan je rezultat. Šta je bilo presudno da se ovo postigne?

Ključni faktor za postizanje ovog rezultata jeste kontinuirana saradnja sa svim pripadnicima sistema upravljanja ambalažnim otpadom, od industrije do građana, kao i ulaganje u infrastrukturu za sakupljanje i reciklažu otpada. Edukacija i podizanje svesti o značaju reciklaže igrali su vitalnu ulogu u ostvarenju ovih rezultata.

Sistem upravljanja ambalažnim otpadom je kompleksan, a njegova efikasnost zavisi od svih u lancu odgovornosti. Pažljivim osluškivanjem potreba svih strana uspeli smo da uspostavimo temelje za uspešnu saradnju. Na terenu, u stalnoj komunikaciji sa javnim komunalnim preduzećima, pomažemo im u uspostavljanju dobrog sistema. Osim kontejnera, zvona i kanti za selektivno odlaganje ambalažnog otpada, obezbeđujemo im i neophodnu opremu, poput vozila, kako bi mogli da funkcionišu efikasno.

Sekopak (Promo)

Sekopak uživa poverenje vodećih korporacija, koje nas vide kao ključnog partnera i konsultanta u oblasti odgovornog upravljanja ambalažom i ambalažnim otpadom. U saradnji s klijentima, realizovali smo brojne projekte koji istražuju i implementiraju inovativne prakse, dodatno unapređujući postojeći sistem reciklaže.

  • Sekopak je među pet odsto najodrživijih kompanija na tržištu. Šta vam znači ovo priznanje i kako ga doživljavate?

Koliko mi utičemo na unapređenje poslovanja naših klijenata, toliko i oni utiču na nas. Na zahtev nekoliko nemačkih kompanija koje su u obavezi da proveravaju svoje saradnike putem platforme Eco Vadis, prikupili smo detaljnu dokumentaciju i uspeli da dobijemo njihov zlatni sertifikat. Ovo priznanje potvrđuje našu posvećenost održivom poslovanju i motiviše nas da nastavimo sa unapređenjem praksi. Biti među pet odsto najodrživijih kompanija čast je i obaveza da postavljamo više standarde u našoj industriji i šire. Pored toga, Sekopak je jedna od prvih kompanija koja je uvela nove ISO standarde iz oblasti cirkularne ekonomije u Srbiji. Sekopak je odgovoran za preko 60 odsto smanjenja emisija ugljen-dioksida na nacionalnom nivou. Ovaj podatak dodatno naglašava važnost kontinuiranog ulaganja u održivost i doprinos zaštiti životne sredine.

  • Koji su bili najveći izazovi dok ste gradili sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji?

Jedan od najvećih izazova na samom početku bilo je uspostavljanje efikasnog sistema u zemlji sa nedostatkom infrastrukture i niskom svešću o značaju reciklaže. Izazovi su konstanta u ovoj industriji. Ove godine država je uvela nove ciljeve za komunalni otpad, što dodatno opterećuje operatere. Kako Sekopak godinama razvija odnose sa javnim komunalnim preduzećima i postavlja infrastrukturu, ovu izmenu smo dočekali spremni.

Trenutno se u Srbiji reciklira 67 odsto ambalažnog otpada, što je dobar rezultat, posebno uzimajući u obzir da je sistem uspostavljen pre samo 14 godina. Postizanje ovih ciljeva zahteva sinergiju svih aktera kako bismo osigurali održivost sistema. Primećujemo veliku zainteresovanost svih strana, a uskoro će, nakon usvajanja Uredbe o utvrđivanju Plana smanjenja ambalažnog otpada za period od 2025. do 2029. godine, biti jasnije kako će sistem funkcionisati.

Sekopak (Promo)

Sekopak (Promo)

  • Kako vidite današnji nivo svesti o reciklaži u Srbiji? Šta Sekopak radi da ta svest bude još veća?

Svest o reciklaži u Srbiji raste, što primećujemo i po količinama sakupljenog ambalažnog otpada i po reakcijama građana. Postavljanjem zvona za staklenu ambalažu motivisali smo građane da očiste ostave i podrume, dajući staklenoj ambalaži novi život. Danas imamo preko 2000 zvona u gradovima širom Srbije.

Koristimo sve kanale komunikacije kako bismo reciklažu približili građanima. Radimo edukacije u školama, na gradskim trgovima, u kompanijama i na događajima. Ove godine smo pokrenuli promociju na Tiktoku kako bismo privukli pažnju tinejdžera.

Ključan je kontinuitet u edukaciji. Sekopakov karavan obilazi celu Srbiju, razgovara sa građanima i prenosi informacije o benefitima reciklaže.

  • Planirate proširenje reciklažnih kapaciteta i bolje infrastrukturne uslove. Možete li otkriti nešto više o tim projektima?

U saradnji sa lokalnim samoupravama i javnim komunalnim preduzećima, radimo na unapređenju infrastrukture za reciklažu, uključujući postavljanje novih kontejnera za selektivno odlaganje otpada i implementaciju pametnih tehnologija, poput reciklomata. Sledeća stanica nam je Niš, gde ćemo postaviti kontejnere za plastičnu ambalažu i aluminijumske limenke. Planiramo i novine u saradnji sa HoReCa sektorom, kako bismo olakšali upravljanje ambalažnim otpadom u ugostiteljskim objektima.

Saradnja sa državom, kao kreatorom sistema, i partnerima iz industrije od suštinskog je značaja za uspeh naših aktivnosti

  • Kakvo je stanje u HoReCa sektoru iz vašeg ugla? Šta biste savetovali vlasnicima ugostiteljskih objekata?

Ugostitelji su u zakonskoj obavezi da odvajaju ambalažni otpad u okviru svojih objekata i deluje nam da sve veći broj ugostitelja ima svest o tome. Otkad smo pokrenuli projekat „Eko partner”, povećao se broj odgovornih ugostitelja u našem sistemu i sada ih imamo preko hiljadu.

Ovaj projekat je savršen primer kako saradnjom nas, kao operatera, ugostitelja iz HoReCa sektora i velikih korporacija svi zajedno možemo biti bliže jednom velikom, civilizacijskom cilju, kao što je očuvanje životne sredine. Primetili smo i da inspekcija sve više proverava da li ugostitelji odvajaju ambalažni otpad, te bismo, svakako, apelovali na one koji to ne rade da odvoje i prostor i vreme da se posvete ovoj važnoj temi, jer ambalažni otpad ne treba da završi na deponiji, već na reciklaži.

Sekopak (Rudnik imagaination)

Sekopak (Rudnik imagaination)

  • Koliko je važna saradnja sa partnerima i državom u postizanju ovih rezultata i šta biste izdvojili kao ključni element te saradnje?

Saradnja sa državom, kao kreatorom sistema, i partnerima iz industrije od suštinskog je značaja za uspeh naših aktivnosti. U saradnji sa Ministarstvom zaštite životne sredine i Udruženjem operatera sistema, nastavićemo unapređenje sistema upravljanja ambalažnim otpadom, uz izmene zakona koje će poboljšati primarnu selekciju i edukaciju građana.

Sa našim saradnicima sproveli smo niz projekata kako bismo ispitali najbolje prakse primenjive u Srbiji. Projekti „Upravljanje staklenom ambalažom na Zapadnom Balkanu”, „Pametno recikliraj” u Zrenjaninu, postavka reciklomata u Novom Sadu, Aranđelovcu, Nišu i Kragujevcu i drugi – pokazali su kako sinergija može da unapredi sistem.

  • Šta biste poručili kolegama, partnerima i građanima povodom ovog jubileja? Kako zamišljate Sekopak u narednih 18 godina?

Želim da zahvalim svima koji su doprineli ovom putu – kolegama na posvećenosti, partnerima na poverenju i građanima na podršci i angažovanju. Svaki naš korak napred bio je moguć zahvaljujući zajedničkim naporima svih nas.

Zajedno radimo na važnoj temi koja ima uticaj na sve građane Republike Srbije. Verujemo da ćemo za 18 godina imati razrađen, efikasan sistem u kom svi građani imaju priliku da odvajaju ambalažni otad u svom komšiluku i da će reciklaža postati deo naše svakodnevice. Sekopak vidim kao predvodnika u inovacijama u oblasti upravljanja ambalažnim otpadom i kao kompaniju koja postavlja standarde održivog poslovanja u Srbiji. 

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

 

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Rudnik imagaination/Promo

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE