Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ritejl koncept je doživeo vrtoglavu ekspanziju nakon korona krize

    U teoriji, ritejl park ne razlikuje se mnogo od šoping centra i prosečni potrošač ova dva pojma izjednačava. Međutim, ritejl park podrazumeva specifičan koncept otvorenog prostora lokalizovan na područjima van gradskog jezgra i u blizini prometnih saobraćajnica.

    Koncept koji neguje kompanija Novaston je tzv. „hibridni retail park” koji se zasniva na dobro izbalansiranom miksu outlet i lux ponude, a jedan od njih je AVA Shopping Park, otvoren u maju prošle godine, koji obuhvata prodajni prostor od oko 19.000 kvadratnih metara sa odličnom ponudom više od 35 domaćih i internacionalnih brendova. O tome šta AVA Shopping Park izdvaja u odnosu na konkurenciju, zašto je ESG koncept važan za retail parkove, kako eCommerce utiče na maloprodaju, ali i o drugim temama za BIZLife govore: Marija Urban, direktorka sektora za poslovno planiranje i upravljanje finansijskim operacijama kompanije Novaston, Aleksandra Kožul, direktorka komunikacija i marketinga, kao i Jelena Janićijević, centar menadžerka AVA SP.

    Marija Urban (NMC)

    • Šta je ključna razlika između retail parka i šoping centra?

    Marija: U teoriji, ritejl park ne razlikuje se mnogo od šoping centra i prosečni potrošač ova dva pojma izjednačava. Međutim, ritejl park podrazumeva specifičan koncept otvorenog prostora lokalizovan na područjima van gradskog jezgra i u blizini prometnih saobraćajnica. Na našem području ovaj ritejl koncept doživeo je vrtoglavu ekspanziju nakon zdravstvene krize, kada se ispostavio značajno otpornijim u odnosu na standardizovan tržni centar zatvorenog tipa, posebno imajući u vidu njegovu sposobnost mnogo bržeg prilagođavanja potrebama savremenog potrošačkog društva za modernizacijom, ali i trenutnim prilikama i kupovnom moći stanovništva. Sam koncept kao ideja jeste preuzet sa Zapada, ali je pod uticajem našeg tržišta značajno izmenjen i danas je oblikovan u formu specifičnog arhitektonskog rešenja koje uzima u obzir kretanje i potrebe potrošača, sa ciljem da im se olakša kupovina i stvori mesto za zabavu strateškim pristupom u rasporedu zakupaca. Da bi se to postiglo, u okviru parka pozicioniraju se različiti sadržaji kao što su bioskop, kafići i dečja igrališta. Takođe, pregršt različitih a specifičnih marketinških kampanja koje naš Novaston marketing tim sprovodi u ritejl parkovima tokom čitave godine i koji je posebno osmišljen za ovaj koncept ritejla, doveo je do toga da se danas ritejl parkovi u Srbiji od šoping centara razlikuju samo u smislu otvorenosti postora. U mnogim gradovima širom Srbije su to zapravo jedini ozbiljniji kupovni centri, ali i centri okupljanja građana”, objašnjava Marija. „Naše iskustvo pokazuje da se kupcima sviđaju moderan pristup povoljnoj kupovini i širok asortiman proizvoda koje mogu naći na jednom mestu, a uz to i provesti kvalitetno vreme sa porodicom i prijateljima – od posete kafića i restorana, igraonica za decu, modernih bioskopa i praktično svega ostalog što se obično može naći u tržnim centrima u velikim gradovima. Težimo da u svim projektima koje razvijamo i kojima upravljamo ponudu oblikujemo tako da odgovara i zadovolji potrebe lokalnog tržišta”, ističe Marija Urban.

    • Koliko je primena ESG standarda važna za poslovanje retail parkova?

    Marija: ESG je poslednjih par godina goruća tema poslovnog sveta, sve aktuelnija i u Srbiji. Ova skraćenica zapravo označava uticaje koji kompanija ima na životnu sredinu (environmental), društveno okruženje (social), kao i način na koji upravlja organizacijom (governance). Vlasnici ritejl projekata u Srbij,i koji su inostrani investitori, svakako su prvi prepoznali važnost usklađivanja sa ovim standardima i u poslednje dve godine umnogome usmerili svoje poslovanje ka ispunjenju definisanih normi predviđenih ovom standardizacijom. Pored jasnog razumevanja da je ovo pitanje usmereno ka višim ciljevima dobrim po celokupnu zajednicu, zapravo je pitanje i trenutka kada će primena ovog standarda postati zakonom obavezujuća. Imajući oba faktora u vidu, naša je preporuka da se svaki vid modernog ritejl poslovanja prilagodi zahtevima ove standardizacije i da to postane dobro ustanovljena praksa, jer će u veoma kratkom roku opstanak na tržištu postati uslovljen ovim novim socioekonomskim kontekstom.

    Jelena Janićijević

    • Jedan od klijenata Novaston je i AVA Shopping Park? Možete li nam ga predstaviti?

    Jelena: AVA Shopping Park, otvoren u maju prošle godine, obuhvata prodajni prostor od oko 19.000 kvadratnih metara sa odličnom ponudom više od 35 domaćih i internacionalnih brendova. Koncept koji negujemo je tzv „hibridni retail park” koji se zaniva na dobro izbalansiranom miksu outlet i lux ponude. Svoje lokale u okviru parka imaju sportski i modni giganti Nike, Under Armour, Converse, Puma, Adidas, s.Oliver, Fratelli e Amici, Kicks and Heelz, Lacoste, Retro Jeans… Naši posetioci mogu da istraže ukuse kafe u Starbucksu, da osete ukus domaće kuhinje u restoranu Balkan ili da uživaju u već poznatim ukusima McDonaldsa i KFC-a. Naravno da je i dečji kutak ono što oplemenjuje naš park, zato su deo naše porodice DexyCo, Baby Park, OVS, Sinsay i mnogi drugi. Za posetioce je obezbeđeno više od 1200 parking mesta, među kojima i ona sa električnim punjenjem. Trenutno imamo osam superpunjača Tesla automobila kapaciteta 250 kW, čime se ritejl park pridružio mreži od više od 35.000 lokacija za punjenje koji širom sveta omogućavaju slobodu putovanja korisnicima ovih automobila.

    • AVA Shopping Park je trenutno u fazi dogradnje i proširenja ponude. Koje nove sadržaje će dobiti kada se radovi završe?

    Jelena: AVA Shopping Park širi se za novih 12.000 kvadrata i na proleće nas čeka otvaranje ovog dela parka. Otvaranje je planirano za maj 2024. i biće dosta novih brendova. Posebno nam je drago što će deo našeg parka biti i velika skakaonica (igraonica), sa više od 4000 m2 površine. Na ovaj način AVA će postati kompletan moderan komercijalni kompleks koji će u narednom periodu, sigurni smo, biti omiljeno mesto ne samo za Beograđane, već i šire.

    • U moru konkurencije, kako prosečnog potrošača privući da izabere baš AVA Shopping Park?

    AleksandraAVA Shopping Park je zaista na vrlo specifičnoj lokaciji, što nam je u početku predstavljalo veliki izazov. Na auto-putu, dalje od centra grada (Beograda) i ostalih ritejl parkova i šoping centara. Međutim, ceo marketing tim, uz podršku investitora, radio je vredno na tome da lokacija „oživi” i za ovaj koncept (ritejl). Tokom leta izašli smo iz zone komfora, proširili smo aktivnosti van AVA SP, i sa AVA karavanom posetili smo i druge gradove koji gravitiraju ka AVA SP. Ovo je prvi put da je takva aktivacija sprovedena, da je jedan lokalni ritejl park ili šoping centar izašao van sopstvenih granica, jer je uvek primarni zadatak da se poseta (a time i prometi zakupaca) poveća organizacijom događaja na terenu. Međutim, ovaj naš probni projekat se zaista pokazao kao pun pogodak. Posetili smo Smederevo, Požarevac, Sopot, Mladenovac, Nove Banovce, Staru Pazovu… I uspeli smo da povećamo posetu za preko 20% tokom juna, jula i avgusta u odnosu na prvu godinu, a taj trend rasta nastavio se i tokom narednih meseci. Sada pripremamo zimski projekat i prava novogodišnja magija će 15. 12. stići u AVA Shopping Park. U okviru našeg novogodišnjeg AVAntura sela, pored aktivacija za decu i odrasle, Deda Mraz će doneti i novogodišnje kućice i štandove na kojima će se predstaviti razna domaćinstva sa Avale, kao i drugi mali proizvođači. Tokom tri vikenda u ovom periodu ugostićemo i hor Čarolije, Prirodnjački muzej, vilenjake, disko pahuljice, DJ, Sanju Stojanović, violinistkinju za elektičnom gitarom… I naravno Deda Mraza, koji će sa svojom ekipom pomagati klincima, klincezama i roditeljima u raznim kreativnim radionicama. Vrlo smo aktivni i na društvenim mrežama, naše Facebook i Instagram stranice su uvek tu za sve dodatne informacije. Odličnu saradnju imamo i sa Avalskim tornjem, jer nam je jako važno da gradimo stabilna partnerstva.

    Aleksandra Kožul

    • Prema vašem iskustvu, da li prosečan kupac u Srbiji i dalje veran maloprodajnim objektima ili više koristi eCommerce, naročito posle korone kad je taj vid prodaje „eksplodirao“?

    Aleksandra: Tokom korone ritejl sektor je pretrpeo ozbiljan udarac – zatvaranje maloprodajnih objekata. U ovom periodu e-commerce je dostigao neslućene razmere. Međutim, povratak u „normalnost” brzo je pokazao da su kupci ipak željni fizičkog kontakta, ličnog i konkretnog doživljaja. Tu emociju da dodirnete neki proizvod, isprobate ga licu mesta ili probate kakvog je ukusa, razmenite iskustvo sa prodavcem, online iskustvo nije moglo da u potpunosti uništi ili zameni. Danas smo svedoci jednog hibridnog modela, gde online i dalje igra svoju ulogu i u kombinaciji sa kupovinom „uživo”, neizostavni je deo svake poslovne strategije.

    • I za kraj, šta je definicija lojalnosti klijenata?

    Aleksandra: Danas, kada smo svakodnevno preplavljeni morem ponuda, reklama i proizvoda, jako je teško osvojiti kupca da postane lojalan određenom brendu ili proizvodu. Istraživanja pokazuju da sâmo zadovoljstvo kupaca više nije dovoljan razlog da oni ostanu verni istim proizvodima ili istoj kompaniji. Čak 65–85% kupaca koji se opredele za neki drugi proizvod ili brend kažu da su bili zadovoljni ili veoma zadovoljni prethodnim brendom. Zanimljivo je da se u auto-industriji zadovoljstvo kupljenim automobilom kreće 85–95%, a opet, automobil iste marke ponovo kupuje samo 40% kupaca (izvor Linkedin). Zato je lojalnost danas veliki izazov za sve. Kakav program napraviti, na koji način zadovoljnog kupca zadržati i pretvoriti ga u lojalnog, pitanja su sa kojima se brendovi svakodnevno suočavaju. Danas je pitanje lojalnosti postalo pitanje opstanka na tržištu. Kupac i dalje mora ostati u centru svega, kao ličnost, neko ko ne samo da kupuje, već i gradi određen brend, odlučuje o proizvodu, daje svoje mišljenje, utiče na kampanje. Već neko vreme brendovi idu i korak dalje, omogućavajući svojim potrošačima da bukvalno kreiraju proizvod na način na koji oni žele. Poslovni uspeh brenda sve više zavisi od zadovoljnog i lojalnog potrošača (klijenta) koji ne traži samo vrednost proizvoda, već zahteva i vrednost brenda. Zato se oni više ne mogu posmatrati samo kao cilj, već su partneri čiji se stavovi, želje i ideje moraju osluškivati i razumeti.

     

    Izvor: BIZLife Magazin

    Foto: NMC

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE